mercedes w201 Skrevet November 9, 2007 Rapporter Share Skrevet November 9, 2007 Dette skyldes trolig at den ikke ventilerer veivhuset særlig bra. Veivhusventilasjon på standardbil har som en av sine hovedhensikter å holde olja frisk. Og alle standardbiler har retur av olja til bunnpanna. Og det blir jo litt av en selvmotsigelse dersom oljereturen virker mot sin hensikt. Jeg tror derfor snarere at kondensen dannes i catch-tanken din, eller i det minste hindres i å evakuere i gassform grunnet mangelfull konstruksjon av tanken. min hadde ikke noe retur av oljen til bunnpannen, oljedampen fra toppdeksel gikk til luftfilteret og ble sugd inn i lag med innsugsluften. ser ikke grunn til att man vil ha oljen fra catchtanken ned i bunnpannen. men er sikkert flere måter å gjøre ting på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet November 9, 2007 Rapporter Share Skrevet November 9, 2007 min hadde ikke noe retur av oljen til bunnpannen, oljedampen fra toppdeksel gikk til luftfilteret og ble sugd inn i lag med innsugsluften. ser ikke grunn til att man vil ha oljen fra catchtanken ned i bunnpannen. men er sikkert flere måter å gjøre ting på. Grunnen til at man vil ha olja tilbake til bunnpanna er blant annet for å få et vedlikeholdsfritt system. Folk flest gidder ikke å tømme denne tanken med jevne mellomrom. Den gørra som samles i en suboptimalt utformet tank er ikke nødvendigvis representativ for et velfungerende system. Dessuten er oljer for daglig bruk konstruert for å virke selv med et visst innhold av vann. Etter hva jeg minnes så er ikke ester-baserte oljer så gode på dette, men til sitt bruk (motorsport) er ikke det så nøye heller da den her ikke blir utsatt for kjøring som skaper kondens. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
grubbel Skrevet November 10, 2007 Rapporter Share Skrevet November 10, 2007 min catch tank ser slik ut inni er avhengig av vakum, men vil ikke ha olje i innsuget da det jo gir fare for detonasjon, så grei løsning. Siter fly without wings Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet November 10, 2007 Rapporter Share Skrevet November 10, 2007 min catch tank ser slik ut inni er avhengig av vakum, men vil ikke ha olje i innsuget da det jo gir fare for detonasjon, så grei løsning. En velfungerende veivhusventilasjon med en god oljefelle skal ikke gi olje i innsuget eller i forbrenningsrommet. Det er mange andre ting som i mye større grad kan forårsake tilsvarende problemer, blant annet fet blanding. Tilbakeføring av veivhusgassene i seg selv er ikke oktanreduserende, men disse gassene fortrenger jo plass som eller kunne vært brukt til friskluft, men nå utgjør vel ikke veivhusgassene noe mer enn noen få prosent, så svært mange har en overdreven frykt for dette. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenetraTor Skrevet November 10, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 10, 2007 Hvis jeg konstruerer en ny catchtank som skissert under vil det vel fungere bra? Siter Toyota Supra MKIII Turbo prosjekt monster 7M http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=156599 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet November 10, 2007 Rapporter Share Skrevet November 10, 2007 Hva er grunnen til at du benytter breddeformatet og ikke høydeformatet? Porsche har en originaltank som ser slik ut og som sikkert funker helt fint: Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenetraTor Skrevet November 10, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 10, 2007 P.g.a at jeg har egentlig ikke noen egnende plass å ha den vertikal uten at jeg må dra metersvis med slange. Pluss at jeg tror det vil se bra ut. uten att alle andre har samme patenten:) Siter Toyota Supra MKIII Turbo prosjekt monster 7M http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=156599 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet November 10, 2007 Rapporter Share Skrevet November 10, 2007 P.g.a at jeg har egentlig ikke noen egnende plass å ha den vertikal uten at jeg må dra metersvis med slange. Pluss at jeg tror det vil se bra ut. uten att alle andre har samme patenten:) Ved å utnytte høydeformatet kunne du i større grad ha latt tyngdekraften bidra til å separere væsker og gasser. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenetraTor Skrevet November 10, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 10, 2007 Ved å utnytte høydeformatet kunne du i større grad ha latt tyngdekraften bidra til å separere væsker og gasser. kan ikke skjønne hva tyngdekraften har med det å gjøre når man har vacuum til tanken. dampen vil jo være i konstant bevegelse, og passere gjennom like mye overflate å fordampe som om den hadde stått vertikalt. Siter Toyota Supra MKIII Turbo prosjekt monster 7M http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=156599 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet November 11, 2007 Rapporter Share Skrevet November 11, 2007 kan ikke skjønne hva tyngdekraften har med det å gjøre når man har vacuum til tanken. dampen vil jo være i konstant bevegelse, og passere gjennom like mye overflate å fordampe som om den hadde stått vertikalt. Neivel... Men hva er det som får deg til å tro at olja går over fra gass- til væskeform i tanken? Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
velo Skrevet November 11, 2007 Rapporter Share Skrevet November 11, 2007 kan ikke skjønne hva tyngdekraften har med det å gjøre når man har vacuum til tanken. dampen vil jo være i konstant bevegelse, og passere gjennom like mye overflate å fordampe som om den hadde stått vertikalt. Det bør vel kondensere heller enn å fordampe i en oljecatchtank kanskje? ;) Neivel... Men hva er det som får deg til å tro at olja går over fra gass- til væskeform i tanken? Nedkjøling Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet November 11, 2007 Rapporter Share Skrevet November 11, 2007 Lag deg en tank som er så høy som mulig, og er på mellom 1,5 og 2 liter. Bruk gjerne et aluminiumsrør. Sett inn en skilleveggsom går helt opp til toppen, men med et par centimeter åpning i bunnen. På toppen på ene siden av skilleveggen drar du inn åndinga fra motoren. På andre siden av skilleveggen har du utluftinga. Den kan du velge om du vil kjøre rett ut i friluft eller kjøre inn før turboen din. (Er lovkrav om lukket åndesytem) I bunnen av tanken kobler du til en slange som går ned i bunnpanna, over oljenivået. Det systemet virker helt knall Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet November 11, 2007 Rapporter Share Skrevet November 11, 2007 I bunnen av tanken kobler du til en slange som går ned i bunnpanna, over oljenivået. Det systemet virker helt knall De løsningene jeg har sett og som skal være optimale har returen under oljenivået, eller benytter en væskelås på returen. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet November 11, 2007 Rapporter Share Skrevet November 11, 2007 De løsningene jeg har sett og som skal være optimale har returen under oljenivået, eller benytter en væskelås på returen. Legger du returen over oljenivået så vil returen fungere som ånding når det blir trykk i panna. Også vil olje renne tilbake ved pen kjøring. Og det er fint på motorer som har kapasitets problemer på åndinga Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet November 11, 2007 Rapporter Share Skrevet November 11, 2007 Legger du returen over oljenivået så vil returen fungere som ånding når det blir trykk i panna. Også vil olje renne tilbake ved pen kjøring. Og det er fint på motorer som har kapasitets problemer på åndinga Joda, jeg har vært borti dette. KRB anbefalte en slik løsning, men da med så grov retur som mulig, og bruk av ruglete radiatorslange. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.