Gå til innhold

Bilder av celica eller...

Ranger emnet


Destro85

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...
  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 4 weeks later...

hm, mulig jeg har misforstått hva du prøver å si her, men uansett: "twincam" betyr bare at det er en DOHC motor (to kamaksler), mens de 8 innsugsløpene hvor fire åpner ved høyere turtall/last kalles TVIS.. det er også et annet navn for de tidligere motorene som hadde dette systemet men jeg husker ikke hva det ble kalt da. For de som lurer, prinsippet er at ved lave turtall er det mer interessant at luften beveger seg i høy hastighet gjennom trangere rør enn at den beveger seg uhindret, blir mer dreiemoment av slikt (bedre blanding av bensin/luft, bedre fylling av sylinderen). :)

- Kristian - Toyota Sportscar Owners Group Norway - http://www.ts-ogn.no -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by celicaturbo

hm, mulig jeg har misforstått hva du prøver å si her, men uansett: "twincam" betyr bare at det er en DOHC motor (to kamaksler), mens de 8 innsugsløpene hvor fire åpner ved høyere turtall/last kalles TVIS.. det er også et annet navn for de tidligere motorene som hadde dette systemet men jeg husker ikke hva det ble kalt da. For de som lurer, prinsippet er at ved lave turtall er det mer interessant at luften beveger seg i høy hastighet gjennom trangere rør enn at den beveger seg uhindret, blir mer dreiemoment av slikt (bedre blanding av bensin/luft, bedre fylling av sylinderen). :)

 

ACIS (Acoustic Control Induction System) er det vel du tenker på? :)

 

Denne TVIS/ACIS funksjonen er faktisk ganske merkbare for de som ikke har prøvd den...Godt forklart foresten... :)

 

@lpher

Lexus GS300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by celicaturbo

hm, mulig jeg har misforstått hva du prøver å si her, men uansett: "twincam" betyr bare at det er en DOHC motor (to kamaksler), mens de 8 innsugsløpene hvor fire åpner ved høyere turtall/last kalles TVIS.. det er også et annet navn for de tidligere motorene som hadde dette systemet men jeg husker ikke hva det ble kalt da. For de som lurer, prinsippet er at ved lave turtall er det mer interessant at luften beveger seg i høy hastighet gjennom trangere rør enn at den beveger seg uhindret, blir mer dreiemoment av slikt (bedre blanding av bensin/luft, bedre fylling av sylinderen). :)

 

No har det seg jo slik at bilen heter jo ikke Corolla GT- Tvis

Derfor nevnte jeg Twin Cam. Og jeg vet inderlig godt hvordan dette systemet virker. Det oppereres av vakum og åpner ved 4800 omd. Og det merkes godt.(Derav sammenligningen med Vtec) Grunnen til at det er bare 4 porter som er åpen fra 0 er for å sikre moment/bunndrag på lavere turtall. Dette ble senere endret på en nyere type motor som ikke finnes i Norge som yter 140 hk. Denne har 4 porter på innsuget og en annen utforming. Dette innsuget er mye brukt ved turbo montering på en 4AGE, pga bedre luftstrøm og jevnere drag over hele registeret ;)

96. Volvo 850 stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår