uberhenrik Skrevet November 23, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 23, 2007 takk takk da vet jeg hva jeg skal se etter:) edit: b230a skal ha 10,3:1 i komp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet November 23, 2007 Rapporter Share Skrevet November 23, 2007 b230a skal ha 10,3:1 i komp Litt grunnleggende motorteori: 10,3:1 er kompresjonsforholdet og er forholdet på volum i sylinderen med stempel på bunn og på topp. Kompresjonsmåleren måler lufttrykket trykket i sylinderen, som ikke er det samme. Men, kompresjonsforholdet setter en øvre grense på hvor høyt komporesjonstrykk du kan ha. Men kam-timing, og generell slitasje på motoren er med på å bestemme hva det faktiske kompresjonstrykket blir. Og, btw, husk å holde gasspjeldet oppe når du måler kompresjonen. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
uberhenrik Skrevet November 23, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 23, 2007 skal huske på det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
uberhenrik Skrevet November 26, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 26, 2007 fikk målt komp i helgen: Nr. 1 5.1 Bar Nr. 2 5.9 Bar Nr. 3 5.5 Bar Nr. 4 5.1 Bar Det tok 4 Kompressjons slag før trykket stoppa på målingene over her. Glemte såklart å åpne gasspjeldet, skal ta en måling til senere. Prøvde å helle litt olje ned i syl nr 1 for å se om det ble høyere komp, var ingen forskjell. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet November 26, 2007 Rapporter Share Skrevet November 26, 2007 Tipper at registerreima di sitter ett par hakk feil, siden det jevnt over er så lav kompresjon. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
uberhenrik Skrevet November 26, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 26, 2007 det syns jeg er litt rart, åpnet opp topplokket og så nedi der mens motoren var i ødp. alle merkene stemte, på syl nr 4 var begge ventilene like mye oppe. kan det være at det er så lavt på grunn av at jeg glemte å åpne gasspjeldet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet November 26, 2007 Rapporter Share Skrevet November 26, 2007 kan det være at det er så lavt på grunn av at jeg glemte å åpne gasspjeldet? Det er også en mulighet... Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
uberhenrik Skrevet November 26, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 26, 2007 får prøve igjen senere. tenker på å bytte hele motoren med en 230F og beholde forgassren og tennigna. blir så mye jobb med å sette på bensinpumper og styr hvis jeg skal ha innsprut. overhaler jeg heller forgasseren til å fungere optimalt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet November 26, 2007 Rapporter Share Skrevet November 26, 2007 Da kommer jeg og henter motoren din... Hvis det er noe som er sikkert, så er det at det ikke er noe galt med hverken blokk eller topp hos deg. Skal du bruke F-blokka med A-gasseren, så må du bruke elektrisk bensinpumpe, da F-blokka ikke har hullet hvor bensinpumpa skal sitte, og mangler den kammen på balanseakselen som driver bensinpumpe (tror jeg). Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
uberhenrik Skrevet November 26, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 26, 2007 Da kommer jeg og henter motoren din... Hvis det er noe som er sikkert, så er det at det ikke er noe galt med hverken blokk eller topp hos deg. Skal du bruke F-blokka med A-gasseren, så må du bruke elektrisk bensinpumpe, da F-blokka ikke har hullet hvor bensinpumpa skal sitte, og mangler den kammen på balanseakselen som driver bensinpumpe (tror jeg). hmm det tenkte jeg ikke over i farta, hvis det ikke er noe galt med topp eller bloka så vet ikke jeg hva som er feil, da burde den gå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
uberhenrik Skrevet November 26, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 26, 2007 Hva med Egr systemet? http://brickboard.com/FAQ/700-900/Exhaust.htm#EGRValve Mener å ha hørt at det kan skape problemer hvis det er tett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet November 26, 2007 Rapporter Share Skrevet November 26, 2007 Jeg har store vansker med å tro at EGR kan føre til NO-start på en b230a. EGR kan feile på fem måter. EGR-tempføleren kan låses lukket, noe som kan føre til tenningsbank. EGR-tempføleren kan låses åpen, noe som vil føre til at motoren går som en bøtte møkk, siden eksosen vil sendes inn i innsuget, uavhengig av motortemperatur og last. Vakumklokka til EGR kan låses åpen, som fører til at motoren går som en bøtte møkk når den blir varm. Vakumklokka til EGR kan låses lukket, som kan føre til tenningsbank. Røret til EGR kan ruste sund, som vil føre til formidable mengder med falskluft. Men EGR ventilen vil være stengt under oppstart, så det vil ikke virke inn. Dessuten er min erfaring at en b230a vil starte, selv med mye falskluft, som om du f.eks kobler løs slangen til bremsekraftforsterkeren. Bare #3 kan tenkes å ha innvirkning på kaldstart, og det har jeg strengt tatt store tvil om. Mitt råd til deg: Sjekk kompen igjen, med åpent gasspjeld. Er den fremdeles like lav, så står registeret ditt feil. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
uberhenrik Skrevet November 26, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 26, 2007 okok, skal sjekke komp igjen. men kan registeret være feil når: -Merket på kamdrevet står rett opp, og når jeg åpnet topplokket så sto kammen rett. (begge ventilene på Syl nr 4 var like åpne og begge på nr 1 var stengt. -Merket på veivdrevet står ca på 0* -Rotoren i fordeleren står rett forbi merket. Stemmer alt da eller er det mer jeg må sjekke? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet November 26, 2007 Rapporter Share Skrevet November 26, 2007 Stemmer alt da eller er det mer jeg må sjekke? Er stempelet i cylinder 1 på topp da? Kan jo hende at reimhjulet står feil. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
uberhenrik Skrevet November 26, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 26, 2007 Er stempelet i cylinder 1 på topp da? Kan jo hende at reimhjulet står feil. hvordan sjekker jeg det? skrutrekker ned i tennplugghull? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.