Aceofspades Skrevet November 21, 2007 Rapporter Share Skrevet November 21, 2007 fant ut at reima hadde hoppet over det midterste hjulet.den går til fordeleren, så dette på grunn av rotoren sto feil i øvre dødpunkt. flytta den ett hakk bakover. ingen start, eller antydning til start. kan være at kamen står feil, den tappen på hjulet kan jo knekke. nå var ikke alle pluggene våte. sjekka tenninga med tennlampe, så det er gnist der og den er ca riktig. Tappen på kammen kan vel sikkert knekke,men lite sannsynlig. Aldri vært borti det selv , men selve kammen kan knekke. det er heller ikke vanlig men det skjer en sjelden gang! :) Er jo ikke mye jobb å ta av toppdekselet da.. Innsug og eksos på syl. 4 skal være like mye åpne og kammen skal stå med nokkene ut til hver side som en V på syl.1 ved øvre dødpunkt. ellers så har du merkene på kam og div. som før nevnt i tråden.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
uberhenrik Skrevet November 21, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 21, 2007 hvis jeg tar av toppdekslet, må jeg dra igjen med noe spessielt moment? eller er det bare hvis jeg tar av hele toppen? kjenner en som har en f motor i garasjen som ikke blir brukt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet November 21, 2007 Rapporter Share Skrevet November 21, 2007 Alle bolter på en motor har vel moment men de fleste er det bare å dra til sånn passe.. :) Toppen har bolter som det er et must med moment sef. Sier seg selv at du ikke trekker til med latmannhåndtak på 6mm bolter som holder toppdekselet. Begynn på midten og skru med klokka utover i en spiral når du trekker til dekselet. ha på litt pakningslim i hver ende der overfallet (halvmåneformet) til kammen er. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet November 21, 2007 Rapporter Share Skrevet November 21, 2007 hvis jeg tar av toppdekslet, må jeg dra igjen med noe spessielt moment? Skru til litt forsiktig med liten skralle du. Eller bruk ett "skrujern" med en 10mm kopp på, og skru alt du klarer. Trenger ikke noe voldsomt med moment på de mutrene. Og skrur du for hardt så bøyer du toppdekselet. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
uberhenrik Skrevet November 21, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 21, 2007 sjekker under topplokket i morgen. mye stress å bytte hele toppen? hvordan kam sitter det i b230a motoren? er vel en 530 topp hvordan blir effektkurven med F toppen? vet ikke hvordan stand noen av toppene er i, noen enkel måte å se hvordan de har det? hva trenger jeg ved topp bytte? regner med at jeg trenger topp pakning. hvor lang tid tar det å bytte topp? det er vel ganske rett frem skruing bare man passer på å få rett moment på toppen? jeg kan ikke skjønne at det kan være noe annet som er galt nå. kom gjærne med teorier om dere har. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
uberhenrik Skrevet November 22, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 22, 2007 tror jeg fant problemet nå. demonterte hele forgasseren så mye det gikk, fant ut at stempelet sto feil vei. det som skjer da er at stempelet ikke vil gå opp. jeg overhalte forgasseren for noen uker siden, og satt stemplet feil da. men det fungerte helt fint helt til nå så det var jo rart. setter sammen og prøver å starte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
uberhenrik Skrevet November 22, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 22, 2007 ingen start fortsatt, nå vet jeg at forgasseren er som den skal være. er ikke noen antydning til at det er noe tenning, men det er gnist. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet November 22, 2007 Rapporter Share Skrevet November 22, 2007 Har du sjekket kompen da? Begynner å bli veldig lite igjen på den motoren din som kan være galt. Hva mener du foresten med at stempelet satt feil? Stemplet skal monteres slik at nålen kan bøyes i retning motoren, og så skal stemplet snus slik at hakket i membranet passer på gasseren. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
uberhenrik Skrevet November 23, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 23, 2007 var mørkt ute første gangen jeg overhalte den, så jeg overså den lille detaljen der. har ikke sjekket komp nei, har ikke måler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
uberhenrik Skrevet November 23, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 23, 2007 hvis jeg kjøper en comp måler på biltema til 139, så er det bare putte den der en tennplugg skal være og kjøre den litt på starteren? hvilke tall ser jeg etter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet November 23, 2007 Rapporter Share Skrevet November 23, 2007 hvis jeg kjøper en comp måler på biltema til 139, så er det bare putte den der en tennplugg skal være og kjøre den litt på starteren? hvilke tall ser jeg etter? Er vel med bruksanvivning tenker jeg ;) Det du er ute etter er jevne resultat uten for mye avvik i trykk mellom hver enkelt sylinder.. Har en sylinder mye lavere komp. så er det lekkasje! Normalt trykk er vel 9-12 bar.. men så mye avvik er ikke bra,altså f.eks ca 10 bar på alle syl. tyder på tett motor Din motor kan jo sef. ha alt fra 9-12bar (eller mer) men poenget er at måleres. skal være ca. like innbyrdes alle syl.! Håper det var godt nok forklart,for jeg har ikke fått kaffe enda. så formuleringsevnen er ikke på topp! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
uberhenrik Skrevet November 23, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 23, 2007 okok, takk for svar. har litt dårlige formuleringer før morgen kaffen jeg også, bare se tidligere i tråden:P håper for all del det ikke er noe med bunndelen på motoren. hvis det er toppen, så er det ikkenoe jobb i forhold. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet November 23, 2007 Rapporter Share Skrevet November 23, 2007 Og en frisk b230a skal være nærmere 12bar(180psi) enn 9bar(130psi). Anbefaler på det sterkeste å kjøpe en sånn gjenget måler du kan skru inn i plugghullet, i stedet for sånn gummigreie som må holdes på plass. Så kan du jobbe alene. Og en ting til. Tørk av/børst av/bytt pluggene før du prøver å starte neste gang. Tipper de ser ganske ille ut nå etter alle startforsøkene. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
uberhenrik Skrevet November 23, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 23, 2007 etter hver test start har jeg tatt ut pluggene og tørket av dem, når jeg hadde av forgasseren tok jeg ut pluggene og dro den på starteren for å lufte ut. gjenget måler koster 139 på biltema, går nok for den. får prøve å få tak i komp måler i dag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet November 23, 2007 Rapporter Share Skrevet November 23, 2007 Og en frisk b230a skal være nærmere 12bar(180psi) enn 9bar(130psi). Anbefaler på det sterkeste å kjøpe en sånn gjenget måler du kan skru inn i plugghullet, i stedet for sånn gummigreie som må holdes på plass. Så kan du jobbe alene. Og en ting til. Tørk av/børst av/bytt pluggene før du prøver å starte neste gang. Tipper de ser ganske ille ut nå etter alle startforsøkene. Forklarte sånn generelt når det gjelder komp. trykk. Husker ikke hva de motorene ligger på,men med en forholdsvis lik måling på alle syl. er komp. grei hvertfall! Men nå vet han hva han kan forvente hvertfall :) Kan vel skje at alle er like dårlige og gir jevnt lite trykk ,men tror sjansene er ørsmå.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.