Gå til innhold

Bilen trekker dårlig 740 Gl

Ranger emnet


uberhenrik

Anbefalte innlegg

Merkene på reima er bare der for å hjelp deg å sette på reima, så det er slettes ikke sikkert at de er rette uansett. Du må snu motoren så hakket på reimhjulet står på 0grader på nedre regreimdeksel. Så sjekker du at hakket bak regreimsdekselet over stemmer med merket på kamdrevet. Stemmer dette, og rotoren peker mot plugg #1, så står ting rett.

 

 

Prøv også å lyse med tenningslampe mens du kjører bilen på starteren og se hvor tenningen er. Har litt trua på tenning som er helt på trynet, eller defekt hallgiver.

 

Kan ikke få forklart hvordan sette reg. reim rett mange nok ganger! ;)

 

Det står skrevet tidligere at han har dobbeltsjekket tenning!

 

Er hallgiveren gåen så skal det ikke være gnist i det hele tatt pga. mangelen på RPM signal til tenningsmodul.. Da vil den ikke jorde coilen ergo null gnist.

 

Og gnist har han hatt hver gang han har sjekket.

 

Hallgivere har en tendens til at hvis de går i stykker så fusker de ikke til,men er helt døde permanent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 136
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kan ikke få forklart hvordan sette reg. reim rett mange nok ganger! ;)

Så ikke inlegget ditt før jeg skrev svaret.

 

Er hallgiveren gåen så skal det ikke være gnist i det hele tatt pga. mangelen på RPM signal til tenningsmodul.. Da vil den ikke jorde coilen ergo null gnist.

 

Ikke slik jeg har opplevd feil på hallsensoren. Da stod bilen helt død uten å starte, for å så mystisk starte og gå som en bøtte møkk. Og når den ikke startet, så var gnist av og til, men ikke nok til at den startet.

 

Uansett, hvis uberhenrik har sjekket alt han sier han har sjekket, og alt er 100%, så burde jo bilen starte. Så det er opplagt at det er noe som er blitt oversett.

 

EDIT: Og ikke for å la dette bli en krangletråd, men jeg har kjørt 10 mil med defekt hallsensor. Bilen døde 10mil hjemmefra, fikk en kompis til å komme ut med verktøy, så fikk jeg tauet bilen i gang, kjørt ett lite stykke, så døde bilen. Tauet den noen km, for å få start på den igjen, osv helt til den døde 5m fra oppkjørselen min.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. de jeg har byttet har hvertfall vært døde..

 

Og det på forskjellige merker.

men er ingen ekspert på hallgivere og sef.,det du sier stemmer sikkert!

 

Må jo gå ut i fra at det ubert sier stemmer!?

Ellers så har han vel fått de fleste rådene for å løse dette uansett.

 

Har vel ikke sjekket kompen da! kan jo være noen ventiler som ikke er helt hundre lenger etter E85 eksperimentet osv...

 

Men enkelt å overse bagateller, og man har en tendens til å tenke litt vanskelig når svaret kan være rett foran nesa!

 

men blir vel greit til slutt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her var det liv ja

 

har vært med på gåen hallgiver på bilen tidligere, da var det null gnist overhodet.

 

nå gnister alle plugger, med kraftig gnist også.

 

Jeg setter en knapp på reima fortsatt, har hatt en del smell i potta i dag når jeg har prøvd å starte, så gnist er det og bensin er det.

 

hvis en ventil hadde vært gåen, ville jeg nå tro at jeg hadde fått start hvertfall. bilen har gått på 2 sylindere før så med mindre mange ventiler har gått på en gang så tror jeg ikke dette er problemet. sier ikke at det er umulig men nedprioriterer mens jeg sjekker andre ting først.

 

har ikke utstyr til å måle komp.

 

skal finne meg en 24mm kopp og snurre litt på motoren i morgen jeg da.

 

takk for alle svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var ikke noe galt med jordinga til motoren, tok av å pusset med sandpapir for sikkerhets skyld.

 

jeg kan ikke skjønne annet en at reg reima er feil.

 

hvis en eller fler ventiler hadde vært brennt, så hadde det nokk vært mer liv i motoren. Den tenner halveis noen få ganger hvis jeg prøver lenge nok, men er langt unna start.

 

begyner å bli lei av å gå til jobb i det kalde været.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare for å være 100% sikker

 

ØDP =

kamdrev merke rett opp i forhold til bloka.

Rotor skal stå mot Nr 1 (litt etter merket)

Veiv skal stå med merket for tenning, på 0 grader, der man

sjekker tenning med tenningslampe.

 

er den siste jeg er littegran usikker på, men det er det jeg har forstått.

 

og jeg trenger en 24mm kopp for å snurre på veiva, blir sikkert lettere å snurre hvis jeg tar ut tennplugger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det lett å se hvor den skal være?

 

la merke til at det var en elektrisk sensor som satt under insugsmanifoilen hvor alt av isolasjon på ledningen hadde blitt borte, dette er vel tempratur sensor? tempratur måleren funker hvertfall. ledningen lå ikke inntil noe.

 

så det samme på en sensor under eksos manifoilen litt fremover på motoren, bak dynamoen. denne sensoren er jeg usikker på hva gjør.

 

tror ingen av disse sensorene har noe med tenning å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

la merke til at det var en elektrisk sensor som satt under insugsmanifoilen hvor alt av isolasjon på ledningen hadde blitt borte, dette er vel tempratur sensor?

Riktig, det er temp-sensoren til instrumentpanelet.

 

så det samme på en sensor under eksos manifoilen litt fremover på motoren, bak dynamoen. denne sensoren er jeg usikker på hva gjør.

Det er oljetrykksgiveren.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, hva skjer hvis denne ikke fungerer?

hva er den egentlig koblet til?

den kan vel ikke gjøre at bilen ikke starter den.

den kan ikke påvirke bensintilførslen på noen måte hvertfall.

 

Nei, er bare for å tenne oljelampa i instrumentpanelet.

 

Men som sagt, sjekk at merket på kamdrevet står rett over merket på den plasten bak registerremen. Så får du bare vaske rundt der til du finner merket. Og er merket på kamdrevet 180 grader feil, så må du sette motoren i ØDP for kompresjonstakten til sylinder #1 :)

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant ut at reima hadde hoppet over det midterste hjulet.

den går til fordeleren, så dette på grunn av rotoren sto feil i øvre dødpunkt. flytta den ett hakk bakover.

ingen start, eller antydning til start.

kan være at kamen står feil, den tappen på hjulet kan jo knekke.

nå var ikke alle pluggene våte.

sjekka tenninga med tennlampe, så det er gnist der og den er ca riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår