Gå til innhold

Bremser! Jeg Blir Gal!!!!

Ranger emnet


frangran

Anbefalte innlegg

Hei er det noen som har tips til meg????

 

Har en `91 mod 100 avant 2,3 som jeg akkurat har kjøpt.

Grei bil.

MEN...

Bremsene mine får jeg ikke bra!!!:Devil:

Jeg har byttet skiver og klosser rundt hele, byttet 1 bremsecalipper og hovedbremsesylinderen - først med en brukt og så med en helt ny en - i motorrummet.

Calipperne som ikke har byttet er sett over og glir lett og fint.

Men jeg har sig i pedalen når jeg har motoren igang.

Når jeg satte inn hovedpumpa fylte jeg den med bremsevæske med en sprøyte og trakk til ett og ett rør mens jeg pumpet inn væske for å hindre at det ble hengende igjen luftbobler i pumpa.

Har dratt igjennom ny bremsevæske til det ikke er mer luftblærer og vel så det....

Lufter til pedalen blir fast og fin, men så fort jeg starter opp siger den hakkete nedover:rockets :rockets

HVA ER DET SOM BØLLER MED MEG????

Er ikke akkurat nybegynner på bremser, men dette finner jeg ikke ut av.

Er det noen lure knep her?

KAN NOEN HJELPE MEG???

Kjøpte bilen nettopp og har egentlig kjøreforbud pga manglende eu-kontroll. Skulle vært godkjent innen idag. Får den jo ikke godkjent med sig i pedalen.

De på verkstedet lurte på om det kunne være gassklokka i sentralhydraulikken som klussa, men jeg har prøvd en annen av den også. Den var brukt riktignok, men merket ingen som helst forskjell. Kan jo hatt maks uflaks...

KAN NOEN HJELPE???:wonder:

 

HILSEN FORTVILA BILAVHENGIG

 

Har forresten ikke ABS om noen lurte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekket "bomba" bremse accumulatoren

 

Mener du den dingsen som sitter under motorfestet på førersiden?

Har byttet den med en fra huggeren. Men vet ikke om den er ok selvfølgelig.

Er det noen måte å teste den på uten å kjøpe en ny til 4600,-?

:shake

 

 

Kunne godt ha kjørt slik den er hvis det ikke var for kjøreforbudet mitt:coplight , for den er bare snål når man tråkker pedalen hardt inn. Har ingen lekkasjer heller. Bilen bremser helt fint og rett og jeg merker ingenting ved vanlig kjøring. Brekket fungerer også bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekke den med og pumpe pedalen efter aa ha skrudd av motoren, da skal du faa over 10-15 pump för pedalen er stum, hvis den blir stum för 10pump er den gaaen eller paa god vei..

 

her er ett laan fra nordicaudi siden om bomben.. kos deg

 

Renovering av bromstrycksackumulator ”Bomben”

 

 

 

 

Text & Foto:

Arnold Johansson

 

 

Som ni säkert hört så går det att renovera bromstycksackumulatorn (bomben) för en mindre summa pengar. Detta gör man genom att borra ett hål i den och svetsa dit en påfyllningsventil som man sedan använder för att fylla på med ny gas. Nedan följer en detaljerad beskrivning på hur detta kan genomföras.

 

 

Beskrivningen avser renovering av bomben på en Audi 100 1,8 -88B men kan även tillämpas på andra modeller.

 

Detta behöver du:

 

En hylsa med 1/4 tum gänga

En backventil

Tillgång till en bra svets

Tillgång till påfyllning av kvävgas.

Delarna ovan kan köpas på Hydroscand (Bild 1). De finns runt om i hela Sverige och är mycket hjälpsamma. Se http://www.hydroscand.se för mer information, artikelnummer finns nedan.

Andra delar går givetvis att använda, dessa är dock testade vid ett par renoveringar med bra slutresultat. Delarna kostar ca 200 kr om man inte behöver adapter.

 

Hylsa - artikelnummer: 70110404 (R 1/4" IF R 1/4" IF)

Backventil - artikelnummer: 55587704 (Backventil 1/4" UF) (Klassad till 300 bar)

Adapter - artikelnummer: 61011004 (GAI 10 L R) (Behövs endast vid behov)

 

Demontering av bomben

Pumpa på bromsen med avstängd motor tills pedalen känns helt stum. Du har då inget tryck kvar i hydraulsystemet och kan lugnt plocka bort bomben. Gör du inte detta finns riska att du öppnar ett trycksatt system och får ordentligt med oljesprut i motorrummet.

 

På en Audi 100 -88 sitter bomben under vänster motorfäste och plockas enklast bort underifrån med uppallad bil. Börja med att lossa returledningen som går från bomben till hydrauloljebehållaren. Lossa slangklämman och dra bort slangen från bomben. Här kan det vara bra att ha en M8 bult till hans som du trycker in i slangen för att hindra att hydrauloljan flödar ut. Vik sedan slangen upp mot behållaren och fäst den där med ett buntband eller liknande. Du behöver nu inte oroa dig för hydrauloljespill. Lossa in- och utgående hydraulledningar på bomben samt den lilla muttern på toppen. Dra och vrid sedan hela bomben framåt så är den snart din.

 

Borra hål i bomben

Borra ett ca 3 mm stort hål i toppen på bomben. Gå försiktigt igenom den sista biten för att få minimalt med grader på insidan. Innan du går igenom helt så blås rent så spånor inte trillar ner i bomben. Placera hålet ca 30 mm från toppens mitt. (Bild 2)

 

På en Audi 100 -88 borrar man hålet i samma linje som banjo-ledningen i nederkant. Detta för att det finns mest plats för ventilen där när bomben monteras tillbaka. Samt att man enkelt kan fylla på bomben igen utan att demontera den, tex. om man fått läckage i någon skarv.

Kontrollera var du har bäst plats på din bil innan du borrar. Man kan även grada hålet invändigt om man vill vara extra noga.

 

Får man inget pys när borret gått igenom så är det bekräftat att bomben varit tom på gas. Det kommer förmodligen att rinna ut hydraulolja i nederkant när borret gått igenom, vilket är normalt. Du bör nu prova att membranet i bomben fungerar. Detta gör du genom att blåsa i tryckluft med en blåspistol. När du ta bort blåspistolen ska luften i bomben susa ut med en vinande ljud.

 

Svetsning och montering av backventil

Kapa av 1/4” hylsan på lite mer än mitten. Det är denna som du svetsar över hålet på bomben. Slipa bort gulkromet för att få en bra svets. Tag bort flänsen som sitter på toppen av bomben för att enklare kunna svetsa. Detta gör du genom att borra bort de tre punktsvetsarna med ett 3 mm borr. Slipa rent runt fyllhålet. (Bild 3)

 

Nu är det dags att svetsa dit hylsan. Här krävs det dock att en duktig svetsare gör jobbet. Jag försökte själv ett par gånger men fick det inte tätt. Det går dock att få det bra med en ordentlig Mig-svets. Även Tig-svetsning är ett alternativ.

Det krävs kylning under svetsningen för att inte membranet ska ta skada. Vira en blöt handduk runt bomben, blås med tryckluft direkt efter svetsningen eller svetsa i en spann med vatten vid Tig-svetsning.

 

När svetsningen är klar kan du montera dit backventilen och fylla bomben med tryckluft. Du kan sedan leta efter läckor med hjälp av vatten eller läckspray. Är svetsen ok tömmer du trycket genom att skruva bort backventilen igen. Montera dit backventilen, använd ca 6 varv med gängtejp och se till att ventilen kommer på rätt håll. Pilen på ventilen skall peka in mot bomben. Sätt även en kopparbricka mellan hylsan och ventilen för att få det tätt. (Bild 4)

 

Påfyllning av gas

Gasen man fyller bomben med heter Kvävgas eller Nitrogen, N². Gasen är helt ofarlig och kan inte antändas. Bomben ska fyllas med ca 70 - 90 bars tryck.

 

Hör med din lokala gas leverantör om de kan hjälpa dig. Kolla även med företag som jobbar med slangar och hydraulik, de har ofta tillgång till påfyllningsutrustning. Eventuellt kan vissa dykcenter ha fyllningsutrustning för kvävgas.

Vissa däckfirmor fyller även däck med nitrogen, dessa kan man också höra med. Ett tips är att leta upp någon som kan fylla kvävgas och ta med backventilen till dem. De kan sedan avgöra om du behöver en adapter. Jag fick köpa en adapter för att gå från 1/4” gängan till en 5/8” gänga som passade påfyllningsutrustningen vi hade tillgång till.

 

Montering

När du fått din bomb fylld är det bara att montera dit den igen. Man behöver inte lufta hydraulsystemet, det luftar sig själv. Slå på motorn på tomgång och vänta. Det tar ca 20-30 sekunder innan bomben fyllts med hydraulolja och trycket i systemet gått upp till 155 bar. Provbromsa, du skall nu ha en bromspedal som gradvis blir styvare ju mer du pressar ner den. Dvs. den skall kännas precis som en vanligt bromspedal. Den skall inte längre pulsera ner i botten och inga varningslampor skall tändas. Toppa upp hydrauloljebehållaren vid behov.

 

Luta dig tillbaka, ta en kall öl och njut om vetskapen att du just sparat många tusenlappar genom denna enkla manöver.

 

Symptom/indikationer på att bomben är felaktig:

 

Pedalen sjunker pulserande till botten då motorn går på tomgång.

Pedalen blir snabbt helt stum om man trampar på den med motorn avstängd.

Med avstängd motor skall du kunna pumpa på bromsen ca 10-20 gånger innan pedalen blir stum. Din bomb är i detta fall fullt fungerande.

Blir pedalen stum efter bara 1-3 pump är bomben defekt eller tom. Blir pedalen stum efter 3-8 pump är det lågt tryck kvar i bomben men den fungerar fortfarande.

Du har en blinkande varningslampa ( ! ) som indikerar fel på bromssystemet när du bromsar. Tar du bort ett av flatstiften till tryckgivaren på bromsförstärkaren (sitter mellan torpedväggen och huvudcylindern) så skall varningslampan slockna. Om inte, så är nått annat på bromssystemet felaktigt.

Vid mätning av hydraulsystemets tryck har du onormala värden. (se nedan)

Provmätning av hydraulsystemet

För att vara helt säker på att bomben är defekt innan man påbörjar en renovering så bör man mäta trycket i hydraulsystemet. På detta sätt får man även reda på om överströmningsventilen i bomben är defekt. Skulle överströmningsventilen vara defekt måste bomben kasseras, dvs. fyllning av gas kommer inte avhjälpa bromsproblemen. Nedan mätning görs då bomben är monterad på bilens hydraulsystem.

 

För att genomföra en mätning av hydraulsystemet måste man tillverka en mätanordning bestående av en manometer och en bromsslang (Bild 5). Manometern måste kunna mäta minst 160 bars tryck (Bild 6). Bromsslangen jag använde var till en Audi 100, i detta fall en stålomspunnen med det funkar lika bra med en vanlig. Manometern jag använde var en gasmanometer från AGA. Montera ihop manometern och bromsslangen. Har du två bromsslangar så underlättar det om man kopplar ihop båda och på så vis får en längre slang. Man kan då vika upp manometern mot framrutan och läsa av trycket samtidigt som man provbromsar. Ett måste om man är själv.

 

Skruva ut tryckgivaren som sitter på bromsförstärkaren och skruva dit mätanordningen. (Bild 7-8) Starta motorn. Trycket skall nu gå upp till 155 bar. Får du inte detta tryck har du fel på hydraulsystemet. Stäng av motorn igen. Nu skall tycket ligga kvar på 155 bar. Sjunker trycket snabbt är backventilen i bomben defekt. På min bil sjönk trycket mycket sakta, ca 5 bar på 3-5 minuter. Detta är normalt.

 

Starta motorn igen. Trycket går upp till 155 bar. Bromsa en gång snabbt/hårt och släpp, går trycket ner till ca 60 bar och sedan upp till 155 bar igen så är bomben tom på gas.

Bromsa hårt upprepande gånger, ca 7-10 pump, går trycker ner till ca 30 bar och upp till 155 bar igen så är bomben tom. Stäng av motorn. Bromsa hårt, går trycket ner till noll direkt eller efter 2-3 pump så är bomben tom på gas.

 

Starta motorn igen. Bromsa en gång snabbt/hårt och släpp, går trycket ner till ca 140 bar och sedan upp till 155 bar igen så är bomben ok. Bromsa hårt upprepande gånger, ca 7-10 pump, går trycker ner till ca 100-130 bar och upp till 155 bar igen så är bomben ok. Stäng av motorn. Bromsa hårt, går trycket ner ca 10 bar per pump så är bomben ok. Efter ca 10-20 pump så blir pedalen stum och trycket i systemet är noll, bomben är ok. Tycket reduceras alltså med ca 10 bar per pump och hamnar till slut på noll.

 

Övriga frågor

Jag svarar gärna på frågor. E-postadressen finns i början av artikeln.

4Rings to rule them all!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk urquattro-island!

 

Dette var et suverent svar.

Av ditt svar kan jeg se at "bomba" mi er defekt.

Leter etter ei ny på huggern nå..

Hvis jeg ikke kan finne en må jeg nok bruke din fremgangsmåte for fylling av min gamle.

Byttet min første med en fra et huggeri, men den var tydeligvis også gåen:flushit:

Men det betyr at jeg har en ekstra som jeg kan fikse på mens jeg bruker bilen som vanlig. Også kostet den bare 100 spenn.....

Kommer tilbake med hvordan det går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått sveisa på hylse til ventil.

Skal fylle gass imorgen.

Hvis dette fungerer bra skal jeg fikse en til på samme måten, da jeg kjøpte en på høggern for 100,- spenn (som dessverre også var tom).

Kommer tilbake med melding om hvordan det fungerer...

Hvis dette fungerer fint også etter en stund, så har jeg nok en slik bombe til salgs for en brukbar penge.

Deler koster ca 200,- og fås på Hydoscand i Norge også.

Sveisingen var egentlig gratis, men man må jo ta vare på folk som er hjelpsomme så det kostet en kasse øl:m'm: .

Gassen skal jeg også få, men det blir vel en eske konfekt eller noe for den.....

Dette blir jo litt spennende

Sparer drøyt 3800,- på dette hvis det funker bra siden Møller vil ha over 4600,- for en ny. Dessuten kan jeg raskt fylle den igjen når den blir slapp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bomba må fylle med gass?

 

Som sagt.. CAC har bombe.. Og de er endel billigere og kvaliteten er det ikke noe å si på

 

 

Jepp. Det er hele greia.

Grunnen til at de må byttes er at de blir tomme for gass.

Gassen forsvinner over tid selv om det ikke er lekkasjer.

Hadde Audi fått produsert disse med tanke på at de skulle fylles igjen og ikke bare tenkt på at de ville selge flere deler hadde det kostet kanskje en hundrelapp å fylle disse istedet for 4600,- for en ny en.....

Hele operasjonen som er beskrevet tidligere i denne tråden er kun for å få en ventil til å fylle bomba med gass igjen.

Skal fylle min med gass imorgen. Så skal jeg montere den tilbake.

Hvis det fungerer fint har jeg altså spart nesten 4 lapper selv om jeg har betalt ei kasse godt øl for sveisinga og ei eske konfekt for gassen.

Hadde jeg hatt bedre tid hadde jeg nok kanskje bestilt en ny for 125 euro, men har allerede kjøreforbud pga manglende

eu-kontroll...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår