Gå til innhold

Politivedtekter

Ranger emnet


high octane

Anbefalte innlegg

Noen som vet å skaffe politivedtektene for Oslo kommune?

Evt. tjenestemannshåndboken.

 

Ble stoppa i går, og merka jeg var litt rusten når jeg skulle kjøre fast noen aspiranter på lover og regler.

Men, de fikk ikke promillekontroll, og de fikk heller ikke se inni bilen =)

Begge sto og måpte som to spørsmålstegn.

Hadde det vært en mer dreven fyr hadde han snakka meg rundt...

 

Juristen!!!!!:helpme:

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Noen som vet å skaffe politivedtektene for Oslo kommune?

Evt. tjenestemannshåndboken.

 

Ble stoppa i går, og merka jeg var litt rusten når jeg skulle kjøre fast noen aspiranter på lover og regler.

Men, de fikk ikke promillekontroll, og de fikk heller ikke se inni bilen =)

Begge sto og måpte som to spørsmålstegn.

Hadde det vært en mer dreven fyr hadde han snakka meg rundt...

 

Juristen!!!!!:helpme:

 

Good to have you back!

 

Hehe... De må jaggu ha vært temmelig ferske i faget, og totalt uten støtte fra noen overordnede/veiledere, for det skal FAEN ikke gå an å snike seg unna promillekontroll. Gratulerer. Hvordan klarte det du det? :) Fortell fortell!

 

Det er ingenting som heter tjenestemannshåndboken... Men "Forskrift om politivedtekt for Oslo" finner du her: http://www.oslo.kommune.no/publikasjoner/article138-7812.html

Men nå må du fortelle meg...hvorfor i svarte "#!"#)(!=%!_!()!"#(¤%! skal du ha politivedtektene for å kjøre fast politiaspirantene? Står det noe interessant der? :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politivedtekter for alle landets kommuner finner man på http://lovdata.no. Se etter lokale forskrifter.

 

Politivedtekter er sånne regler som ingen bryr seg om. F.eks.

  • Ingen gressklipping søndager kl 10-12
  • Båtkjøring har fartgrense 5 knop inntil 100 meter fra land
  • Båndtvang for hunder i offentlige parker
  • Offentlige filmfremvisninger krever kommunens samtykke
     
     
     
     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politivedtekter for alle landets kommuner finner man på http://lovdata.no. Se etter lokale forskrifter.

 

Politivedtekter er sånne regler som ingen bryr seg om. F.eks.

  • Ingen gressklipping søndager kl 10-12
  • Båtkjøring har fartgrense 5 knop inntil 100 meter fra land
  • Båndtvang for hunder i offentlige parker
  • Offentlige filmfremvisninger krever kommunens samtykke
     
     
     
     

 

Jeg vet hva politivedtekter er, unge mann ;)

 

Men jeg kunne godt tenke meg å vite hva Skurk skulle med disse, i sin streben etter å gjøre livet surt for alle politifolk i kongeriket, for jeg ser ikke helt hvilke av paragrafene i politivedtektene som skal hjelpe ham med å sette dem fast...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke ditt innlegg jeg svarte på.

 

I og for seg mottatt og forstått :) Men jeg tror nok at Skurk også vet hva politivedtekter er, siden han spurte etter dem. Men jeg kan jo ta feil, og i så fall var det jo fint at du informerte ham om hva det faktisk var han spurte etter. Hehe ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var vel mine spørsmål besvart i allefall.

Jævli enkelt å ikke ta promillekontroll.

 

Det første jeg spurte om var grunnen til at jeg ble stoppa, og fikk til svar at det var en førerkortkontroll.

Jeg svarte da følgende: og du har absolutt over hodet ingen skjelelig grunn til å mistenke et kriminellt forhold når du stoppa meg?

Svarte det at han ikke hadde det.

Jeg var selfølgelig MEGET vrang å ha med å gjøre, så jeg ble beordret ut av bilen.

Da kom han med promilleapparatet.

Fortalte han det at du sa det var en førerkortkontroll...du sa ingen ting om promillekontroll, så åssen i hællvete skal jeg da føle meg trygg på politiet og deg som person hvis du stadig finner på nye aktiviteter å oppholde meg med?

Ble temmelig satt ut han da.

Fortalten videre det at i politi-instruksen står det som følger at politiet ska ikke oppholde eller hindre allmennheten mer enn det som er tilstrekkelig eller hensiktsmessig i deres arbeid..

 

Promillekontroll ble det ikke noe av, og siden han ikke hadde med et rettslig brev som angikk meg som person,fra vakthavende politijurist så ble det uaktuellt å få se inn i bilen.

 

Værre var det ikke.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var vel mine spørsmål besvart i allefall.

Jævli enkelt å ikke ta promillekontroll.

 

Det første jeg spurte om var grunnen til at jeg ble stoppa, og fikk til svar at det var en førerkortkontroll.

Jeg svarte da følgende: og du har absolutt over hodet ingen skjelelig grunn til å mistenke et kriminellt forhold når du stoppa meg?

Svarte det at han ikke hadde det.

Jeg var selfølgelig MEGET vrang å ha med å gjøre, så jeg ble beordret ut av bilen.

Da kom han med promilleapparatet.

Fortalte han det at du sa det var en førerkortkontroll...du sa ingen ting om promillekontroll, så åssen i hællvete skal jeg da føle meg trygg på politiet og deg som person hvis du stadig finner på nye aktiviteter å oppholde meg med?

Ble temmelig satt ut han da.

Fortalten videre det at i politi-instruksen står det som følger at politiet ska ikke oppholde eller hindre allmennheten mer enn det som er tilstrekkelig eller hensiktsmessig i deres arbeid..

 

Promillekontroll ble det ikke noe av, og siden han ikke hadde med et rettslig brev som angikk meg som person,fra vakthavende politijurist så ble det uaktuellt å få se inn i bilen.

 

Værre var det ikke.

 

 

Du må ha truffet noen uhyre ferske politifolk :rules: hehe

 

Tøfft gjort forresten :)

GTti

244Rat 1975

FUNKSJON FØR FORM

Daihatsu Modifiers Scandinavia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe..litt gøy ja...villstyring her på forumet satt og så på hele opptrinnet og holdt på å le seg beint ihjel.

 

Tror disse nettop hadde sluppet ut av politiskolen.

Tror de ble litt skeptisk til hvem jeg var og hva jeg drev med...hadde ID/adgangskortet til jobben hengende i boksa og kunne en hel del pafargrafer, og kjørte en helt strøken bil uten feil og kunne en haug med pafagrafer og visste hva jeg hadde rett på.

Første jeg gjorde etter at jeg ble stoppa, var å tydelig låse døra, og åpna ikke vinduet mer enn 2cm.

Nekta deretter å vise frem førerkortet mitt.

Var dritgøy...han ene homsejæveln der hadde visst tenkt å kroppsvisitere meg, for jeg ble bedt om å stille meg opp mot bilen og han fikla stadig med peppersprayen.

Men, han fikk beskjed om hvordan jobben hans skulle utføres han så det ble ikke noe problemer.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe..litt gøy ja...villstyring her på forumet satt og så på hele opptrinnet og holdt på å le seg beint ihjel.

 

Tror disse nettop hadde sluppet ut av politiskolen.

Tror de ble litt skeptisk til hvem jeg var og hva jeg drev med...hadde ID/adgangskortet til jobben hengende i boksa og kunne en hel del pafargrafer, og kjørte en helt strøken bil uten feil og kunne en haug med pafagrafer og visste hva jeg hadde rett på.

Første jeg gjorde etter at jeg ble stoppa, var å tydelig låse døra, og åpna ikke vinduet mer enn 2cm.

Nekta deretter å vise frem førerkortet mitt.

Var dritgøy...han ene homsejæveln der hadde visst tenkt å kroppsvisitere meg, for jeg ble bedt om å stille meg opp mot bilen og han fikla stadig med peppersprayen.

Men, han fikk beskjed om hvordan jobben hans skulle utføres han så det ble ikke noe problemer.

 

Du kan ikke en eneste paragraf, din nedsnødde tøysegutt, men du er så påståelig at de blir usikre og i beste fall tror at du har rett :) Og det gjør jo i og for seg samme nytta, for det gjør at du sniker deg unna alt mulig rart.

 

Det hadde vært morsomt om jeg var politimannen som stoppa deg, da skulle du fått en litt verre jobb med å snakke deg bort...hehe...

 

Hva sa de når du nekta å vise førerkortet da?

 

For øvrig har de hjemmel til å ta promillekontroll av hvem som helst som blir stoppet i en hvilken som helst slags trafikkontroll, uten at det behøver å foreligge mistanke om noe som helst, så det er ganske morsomt at du klarte å snakke deg ut av det også :)

 

Det må ha vært noen jævla nybegynnere...helt utrolig at det går an å være så amatørmessig... Begynner nesten å lure på om du bare ljuger og finner det på, men ingenting overrasker meg egentlig når det gjelder deg, din sinnssyke nisse :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe..litt gøy ja...villstyring her på forumet satt og så på hele opptrinnet og holdt på å le seg beint ihjel.

 

Tror disse nettop hadde sluppet ut av politiskolen.

Tror de ble litt skeptisk til hvem jeg var og hva jeg drev med...hadde ID/adgangskortet til jobben hengende i boksa og kunne en hel del pafargrafer, og kjørte en helt strøken bil uten feil og kunne en haug med pafagrafer og visste hva jeg hadde rett på.

Første jeg gjorde etter at jeg ble stoppa, var å tydelig låse døra, og åpna ikke vinduet mer enn 2cm.

Nekta deretter å vise frem førerkortet mitt.

Var dritgøy...han ene homsejæveln der hadde visst tenkt å kroppsvisitere meg, for jeg ble bedt om å stille meg opp mot bilen og han fikla stadig med peppersprayen.

Men, han fikk beskjed om hvordan jobben hans skulle utføres han så det ble ikke noe problemer.

 

Jeg skjønner fortsatt ikke hva du skulle med politivedtektene for Oslo... Kan du ta deg bryet med å forklare det? ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle egentlig ikke helt forundre meg om det finnes politifolk som blir litt "skremt" av skurks oppførsel. Eller ikke gidder gjøre noe mer ut av det... kanskje litt det samme?

 

Men med slik oppførsel kan ting fort ende på en helt annen måte enn en morsom historie her. Det er variasjoner på politifolk, både hva de har av kunnskaper og hva de gjør.

 

Jeg lurer forresten fortsatt på hva politivedtektene skal brukes til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet jeg hvilke lokale regler som gjelder, og da er det mye lettere å spore av en samtale hvis jeg kan begynne å diskutere et tema jeg later som jeg ikke vet noe om for så å komme med det jeg faktisk vet.

Tåkete forklart, men spille dum, og sjokkere/imponere tjenestemannen, for så å gi dem hakeslepp.

 

Har taktikk på det der....oppfører meg meget mistenksom, for så å lire ut av meg en hel del paragrafer som egentlig ikke eksisterer, og når de begynner å forklare dem, så retter jeg på dem fordi at de ikke sier dem ordrett, og da blir de nervøse.

 

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-19900622-3963.html

kan det meste av denne på rams, og det hjelper... =)

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet jeg hvilke lokale regler som gjelder, og da er det mye lettere å spore av en samtale hvis jeg kan begynne å diskutere et tema jeg later som jeg ikke vet noe om for så å komme med det jeg faktisk vet.

Tåkete forklart, men spille dum, og sjokkere/imponere tjenestemannen, for så å gi dem hakeslepp.

 

Har taktikk på det der....oppfører meg meget mistenksom, for så å lire ut av meg en hel del paragrafer som egentlig ikke eksisterer, og når de begynner å forklare dem, så retter jeg på dem fordi at de ikke sier dem ordrett, og da blir de nervøse.

 

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-19900622-3963.html

kan det meste av denne på rams, og det hjelper... =)

 

Du er en fin fyr, du. Sannelig godt at det finnes slike som deg. Hehe :)

 

Synd at jeg er avhengig av temmelig streng sikkerhetsklarering, hvis ikke skulle jeg også lekt mer med politiet. Doh...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår