Gå til innhold

Tvilsom historikk på min M3 - hjelp?

Ranger emnet

Laaars

Anbefalte innlegg

Hei!

Når jeg kjøpte M3'en min fikk jeg greie på at den var ombygd fra en 316.

Vel og bra det, men et par uker senere da jeg gikk bilen litt nærmere i sømmene oppdaget jeg at rammenummeret som er preget inn under frontruta var streket over, og ved siden av var det risset inn et nytt rammenummer - for hånd!

Det originale innpressede rammenummeret tilsvarer en BMW M3. Det stemmer overens med metallplata som er nagla fast i motorrommet. Det tilhører BMW Motorsport avdelingen.

Det merkelige er, at dette står godkjent i vognkortet, som også sier at dette er en BMW 316.

"UORG.INNPREGET U.NR. WBAAK5109XXXXXX, OVERSTRØKET WBSAK05040XXXXXX"

Med en gang tenkte jeg at bilen kunne vært skjøtet ved import, som mange av BMW M-bilene ble tidligere. Dette ser man lett hvis man titter under hattehylla fra bagasjerommet. Men her er det ingen spor etter skjøting.

Så, hva tror dere? Det er da tydelig at bilen er en original M3 tvers igjennom, men med papirer som sier noe annet.

Greit, det står godkjent i vognkortet, så jeg har vel lite å frykte, men det hadde jo vært interessant å vite hvorfor.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Når jeg kjøpte M3'en min fikk jeg greie på at den var ombygd fra en 316.

Vel og bra det, men et par uker senere da jeg gikk bilen litt nærmere i sømmene oppdaget jeg at rammenummeret som er preget inn under frontruta var streket over, og ved siden av var det risset inn et nytt rammenummer - for hånd!

Det originale innpressede rammenummeret tilsvarer en BMW M3. Det stemmer overens med metallplata som er nagla fast i motorrommet. Det tilhører BMW Motorsport avdelingen.

Det merkelige er, at dette står godkjent i vognkortet, som også sier at dette er en BMW 316.

"UORG.INNPREGET U.NR. WBAAK5109XXXXXX, OVERSTRØKET WBSAK05040XXXXXX"

Med en gang tenkte jeg at bilen kunne vært skjøtet ved import, som mange av BMW M-bilene ble tidligere. Dette ser man lett hvis man titter under hattehylla fra bagasjerommet. Men her er det ingen spor etter skjøting.

Så, hva tror dere? Det er da tydelig at bilen er en original M3 tvers igjennom, men med papirer som sier noe annet.

Greit, det står godkjent i vognkortet, så jeg har vel lite å frykte, men det hadde jo vært interessant å vite hvorfor.

kan ikek svare deg på alt, men vet hvertfall, om en handler skjøtebil fra utlandet. sakl rammenret strekes over og risses inn ved siden av, men da skal dette stå i vognkortet også at det er gjort på den måten,

Kjøretøy:-Chevrolet camaro cab 1968 Prosjekt:-Golf 4 1.6 -02 selges X-kjøretøy: Ford Mustang cab 1965 Delebil: Vw golf IV 99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet som kan ha medført dette er såkalt karosseribytte. En 316 blir vraka, og det blir søkt om karosseribytte. Tilfeldigvis et karrosseri fra en M3. 3 av 4 hovedkomponenter (motor/gear/forstilling/bakstilling) må brukes fra vraket. I praksis har man da en 316 med "origial" M3-karosseri og M3 for- eller bakstilling. Så får man godkjent nytt rammenummer. Neste helg (eller år) bytter man tilbake igjen motor, gear og for- eller bakstilling, og søker ombygd til M3. Så langt jeg har forstått er dette den praktiske gangen i det, og da har man en original M3 som i vognkortet er ombygd fra en 316 :)

"Du kan tro at du kan, og du kan tro at du ikke kan.

I begge tilfeller har du rett."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det er foretatt karroseribytte og i etterkant bytta tilbake til annen motor osv så er det iallefall ulovlig.

Om det er tilfelle,så kjører du rundt i en bil med falske papirer.I prinsipp.

Helt sikkert utendlansk bil dette,og om det er gjort som det er nevnt over så kjører du rundt i en bil som er jukset med for å få skilter.Tollvesnet kan da helt sikkert kreve engangsavgift for m3 karroseriet,og det er vel noen kroner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet som kan ha medført dette er såkalt karosseribytte. En 316 blir vraka, og det blir søkt om karosseribytte. Tilfeldigvis et karrosseri fra en M3. 3 av 4 hovedkomponenter (motor/gear/forstilling/bakstilling) må brukes fra vraket. I praksis har man da en 316 med "origial" M3-karosseri og M3 for- eller bakstilling. Så får man godkjent nytt rammenummer. Neste helg (eller år) bytter man tilbake igjen motor, gear og for- eller bakstilling, og søker ombygd til M3. Så langt jeg har forstått er dette den praktiske gangen i det, og da har man en original M3 som i vognkortet er ombygd fra en 316 :)

Noe slikt er bare å glemme å få godkjent.

Ser også at tidligere eier skriver på bimmers.no at det er sveiset inn nytt rammenummer?

Imens trådstarter skriver at det er risset inn nytt og at det gammle finnes fortsatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe slikt er bare å glemme å få godkjent.

Beklager, men der tror jeg nok du tar feil.

Karosseribytte er mulig å godkjenne. Dette må det søkes om før karosseriebyttet gjennomføres for plombering av hovedkomponenter, og det må fremskaffes bekreftelse (fra forsikringsselskap?) på at bilen er vraket. Bilen får da nytt rammenummer.

Ombygging er mulig å godkjenne, det finnes mange eksempler på dette (3xx til M3, Sierra 2,0 til Cossie, 240 til 240Tic, Golf 1,4 til Golf GTI, osv).

Men kombinasjonen med karosseribytte og påfølgende ombygging er kanskje ikke så vanlig, men skal så langt jeg har forstått være mulig ;)

Jeg har en kammerat (og da mener jeg ikke en kjenning av naboens fetter) som nå har fått godkjent karosseribytte på en Sierra 2,0. Han har hentet en Sierra Cosworth, og skal bruke motor, gear og bakstilling fra 2,0'en ved ombyggingen. Neste steg blir å søke om ombygging til Cossworth, for så å sette tilbake motor, gear og bakstilling. Ser ikke at det skal være noe problemer med å få dette godkjent.

"Du kan tro at du kan, og du kan tro at du ikke kan.

I begge tilfeller har du rett."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men der tror jeg nok du tar feil.

Karosseribytte er mulig å godkjenne. Dette må det søkes om før karosseriebyttet gjennomføres for plombering av hovedkomponenter, og det må fremskaffes bekreftelse (fra forsikringsselskap?) på at bilen er vraket. Bilen får da nytt rammenummer.

Ombygging er mulig å godkjenne, det finnes mange eksempler på dette (3xx til M3, Sierra 2,0 til Cossie, 240 til 240Tic, Golf 1,4 til Golf GTI, osv).

Men kombinasjonen med karosseribytte og påfølgende ombygging er kanskje ikke så vanlig, men skal så langt jeg har forstått være mulig ;)

Jeg har en kammerat (og da mener jeg ikke en kjenning av naboens fetter) som nå har fått godkjent karosseribytte på en Sierra 2,0. Han har hentet en Sierra Cosworth, og skal bruke motor, gear og bakstilling fra 2,0'en ved ombyggingen. Neste steg blir å søke om ombygging til Cossworth, for så å sette tilbake motor, gear og bakstilling. Ser ikke at det skal være noe problemer med å få dette godkjent.

Karroseribytte er mulig å få godkjent ja,men vidre ombygging av en slik bil og det å sette tilbake den gammle motorn??

Isåfall må det være et smutthull i regelverket,og det tror jeg ikke finnes.

Da jeg prata med bt ang karroseribytte så sa de at det var STRENGE regler for vidre modifikasjoner på bilen.

Kommer jo an på hvilke deler en bytter ut da,om en bytter for og bakstilling samt girkasse kan det sikkert gå å skifte motor i ettertid ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne eller??

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=63537

Har blitt diskutert endel vet jeg.

A.J.

Imens trådstarter skriver at det er risset inn nytt og at det gammle finnes fortsatt?

Det er ikke samme bilen! Laaars sin har 3,0l motor (e36 m3, s50 elleranna?)

Kanskje tollvesenet ellr biltilsynet har noe historie på bilen og hvorfor den har bytta chasi nr..?

Team HS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke den bilen nei :)

Det står også i vognkortet at den er godkjent ombygd til M3, så om det er foretatt karroseribytte så er den iallfall godkjent ombygd tilbake til M3.

Men noen som kjente historikken til bilen sa visst den var skjøta, ved a-stolpene. Noe uvanlig på disse bilene så vidt jeg har skjønt men.

Dessuten bør taket byttes også visstnok :rolleyes:

Jalla bil i bunn og grunn, men den skal bygges opp igjen i god stand, koste hva det koste vil. Utgangspunktet er jo et godkjent M3 karroseri, og det er vel det viktigste.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke den bilen nei :)

Det står også i vognkortet at den er godkjent ombygd til M3, så om det er foretatt karroseribytte så er den iallfall godkjent ombygd tilbake til M3.

Men noen som kjente historikken til bilen sa visst den var skjøta, ved a-stolpene. Noe uvanlig på disse bilene så vidt jeg har skjønt men.

Dessuten bør taket byttes også visstnok :rolleyes:

Jalla bil i bunn og grunn, men den skal bygges opp igjen i god stand, koste hva det koste vil. Utgangspunktet er jo et godkjent M3 karroseri, og det er vel det viktigste.

Det gikk en gul e30 som det sto det samme i vognkortet her jeg bor.Var også godkjent ombygd til N3 sto det i vogbkortet.Men det sto 318 eller 320 på selve vognkortet likkssom Samme med forsikringa,ikke m3 forsikring..Hmmm.Husker jeg kikka på det.

Men denne skal være hugd nå,etter et møte med en elg

GTti

244Rat 1975

FUNKSJON FØR FORM

Daihatsu Modifiers Scandinavia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist du får godkjent karosseribytte på en bil, så må du vente minimum 1 måned før du setter i orginalmotor igjen.

En oppretter jeg jobbet ilag med tidligere kjøpte en vraka norsk Peugeot 306 1.4 og en Dansk 306 S16. Han fikk godkjent karosseribytte etter at han hadde montert motor, gir og forstilling fra 1.4 bilen i den danske (husker ikke om han hadde bakstillingen også over). En måned senere var han hos biltilsynet og godkjente bilen tilbake til en 306 S16.

Da fikk han sånn vognkort som minnet veldi om det trådstarter forklarer, så er nokk ikke noe værre enn det BMW'n din har vært gjennom :)

-Why Drive When You Can Drift..-

*Nissan SilEighty -92

*Mitsubishi Carisma -96

Lenke til kommentar
Del på andre sider