Gå til innhold

forslag til hvordan jeg kan feste basskasse

Ranger emnet


postcar

Anbefalte innlegg

Hallo bilsteriofolk!

 

Jeg lurer på hvordan jeg kan få festet min 2x12'' basskasse baki min golf 4. Tenkte jeg skulle feste den med sånn fester som er formet slik (husker ikke navnet): <

 

Men jeg finner ikke noe sted jeg kan feste dem og jeg er ikke noe sugen på å lage noe hull noe sted egentlig..

 

Vil gjerne ha forslag av folk om hvor\hvordan jeg kan feste den.

 

Takker på forhånd for gode svar (ja jeg får det, ikke sant? :D )

www.bilforumet.no/faq

Reinoud sier:

tits are good

Reinoud sier:

white RS6 too

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg festet min basskasse med små 90 graders beslag som jeg kjøpte på biltema, kostet 13kr for 4 beslag ink skruer. Og jeg skrudde beslagene fast i plata over reserve dekket.

 

Men dette er bare for å hindre basskassa i å bevege seg, tviler på det hjelper så mye i et krasj. ;)

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygg kassa akkurat så stor at den ikke får rikket seg en millimeter, så holder den seg i ro.

 

Om du fronter i 100km/h får du den i huet uansett hvordan du fester den (innenfor normale rammer).

 

Vet ikke heeelt hvor mye en 40-kilos trekasse veier i 100km/h og med bråstopp. 7-800kg? Fysikk er ikke min greie, men det er ikke langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysikk er ikke helt min greie heller, men mener å huske at et kamera liggende i hattehylla i 50 km/t blir ca 15 kg...hvis man da drar hardt i og sier at kamera veien 1 kg, burde basskassa bli 600 kg i 50 km/t (nå tar jo baksetene litt i mot og da). Dette er som sagt bare noe jeg mener å ha hørt/lest et sted. Poenget mitt er vel egentlig å si at en basskasse hvis du fronter i 100 km/t kan føre til at det siste du ser her i verden er basskassa kommende mot deg...

Som noen har nevnt her tidligere vil nok kassa løsne nesten uansett hvordan du fester den, men alle tiltak er jo med på å bremse den opp. Feste med vinkler, stropper eller noe så enkelt som borrelås er alt noe som hjelper. Personlig har jeg bygget ned i hjulbrønnen som er bolta i bunnen ned der reseveredekket var festet i tillegg rimelig store mengder borrelås.

'04 Ford Fiesta 1,4 Trendline Steel

'98 VW Golf IV 1,6L Comfortline (solgt)

'98 Audi A4 1,8T (solgt)

'93 Mitsubishi Colt 1,3 (spiker)

'86 Opel Rekord 2.2i (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle vet vel egentelig at uansett hvordan man fester kassa så får man den i huet hvis man krasjer, hvis du ikke sveiser den fast i karroseriet. man fester vel kassa for at den ikke skal sprade rundt i bagasjen mens man leker petter solberg, så vinkeljern, borrelår og stropper er alle bra forslag vil nå jeg si...

nei, ja så det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg krasja i 80Km/t rett ipå en Elg. Det tilsvarer jo 60Km/t rett på en Polo. Så en kan snakke om bråstopp.

Hadde 2 stykk kasser med 12" sub i..

De kassene var på værside i bagasjen, med ca 5cm avstand til bakseteryggen/tanken.

Dem satt med borelås under hele kassa.

 

Ingen av kassene fløtta seg i denne krasjen.

 

Men jeg anbefaller ingen å prøve ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg krasja i 80Km/t rett ipå en Elg. Det tilsvarer jo 60Km/t rett på en Polo. Så en kan snakke om bråstopp.

Hadde 2 stykk kasser med 12" sub i..

De kassene var på værside i bagasjen, med ca 5cm avstand til bakseteryggen/tanken.

Dem satt med borelås under hele kassa.

 

Ingen av kassene fløtta seg i denne krasjen.

 

Men jeg anbefaller ingen å prøve ;)

 

Hva slags borrelås? Jeg har prøvd biltema sin og det var bare søppel.

www.bilforumet.no/faq

Reinoud sier:

tits are good

Reinoud sier:

white RS6 too

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, finnes det forskjellig kvalitet på borrelåser og nå? :) Tror at om du bruker biltema borrelåsen riktig og i nok mengder at den gjør jobben. Men borrelås er uansett ikke noe jeg ville "festet" basskassa med for ikke å flytte seg i bagasjerommet under kjøring.

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikset med borrelås er og ha breie, lange remser; da fester de relativt bra. Men for at det skal flytte seg minimalt bør man borre(låse) flere enn en flate; f.eks. underside og sidevegger.. Da vil det bare flekse frem og tilbake, minimalt uti sidene og vertikalt :)

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår