Gå til innhold

Godta forenklet forelegg ? eller ikkje

Ranger emnet


joamort

Anbefalte innlegg

I dag når eg kjørte heim frå jobb så er det ei fin slette og kjøre forbi på kjørte forbi ein sivilpolitibil med ein politi i og så ein til med margin før svingen.

politibilen hadde slengt opp saftblandaren sin og kjørt etter.

 

Stoppa meg like etter på og sa at eg hadde kjørt fobi rett før ein sving og at d va 5200 i bot og 2 prikkar :-(?

 

Godta eller ikkje?

Han sa viss eg ikkje godtok så ville han levera ein anmeldelse.

 

Skal inn til stasjonen i mårå og godta eller ikkje.

Volvo Amazon 1967.... Bygger

Volvo Amazon 1970.... krajsa

volvo 240 1990.... ombygd til grill tilhengar

volvo 240 1986.... bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag når eg kjørte heim frå jobb så er det ei fin slette og kjøre forbi på kjørte forbi ein sivilpolitibil med ein politi i og så ein til med margin før svingen.

politibilen hadde slengt opp saftblandaren sin og kjørt etter.

 

Stoppa meg like etter på og sa at eg hadde kjørt fobi rett før ein sving og at d va 5200 i bot og 2 prikkar :-(?

 

Godta eller ikkje?

Han sa viss eg ikkje godtok så ville han levera ein anmeldelse.

 

Skal inn i mårå og godta eller ikkje.

 

Øhm... Basert på det lille du sier her er det veldig vanskelig å gjøre seg opp en mening, men med mindre du mener at det forenklede forelegg er feilaktig ilagt, ser jeg ingen gode argumenter for at du ikke skal godta. Alternativet er jo at du må i retten, og dersom du blir dømt der, blir det regnet som forelegg istedenfor forenklet forelegg (da kommer det på rullebladet). I tillegg risikerer du å bli idømt saksomkostninger.

 

Men svar meg på disse spm, så skal du få en litt klarere mening:

1) Hvor fort viste speedometeret ditt at du kjørte?

2) Hvor fort kjørte de andre bilene?

3) Hva var fartsgrensa på stedet?

4) Var det noen utkjørsler i nærheten?

5) Er du kjent i området?

6) Hvordan var føreforholdne? Vær, temperatur, vegbanen...

7) Hvor lang avstand er det fra der du kjørte forbi til svingen?

8) Er svingen krapp? Hvis ja, er dette skiltet?

9) Er svingen oversiktlig? Dvs, kan man se gjennom den fra den strekninge du kjørte forbi på, eller er det trær/fjell/hus/annet i veien som begrenser sikten?

10) Hvor langt forbi den fremste bilen kjørte du før du la deg inn?

11) Hvor langt er det fra der du la deg inn til svingen?

12) Er det andre (bedre) forbikjøringsmuligheter lenger bak eller lenger fremme på strekningen du skulle kjøre mellom jobb og hjemmet ditt?

13) Hadde du vært i stand til å stoppe for enhver påregnelig fare? For eksempel dersom en annen bil hadde kjørt forbi i svingen, og derfor kommet raskere på deg enn du normalt ville forventet...?

 

Det er mange ting som skal vurderes, og jeg kommer nok på flere ting å spørre om etterhvert ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhm... Basert på det lille du sier her er det veldig vanskelig å gjøre seg opp en mening, men med mindre du mener at det forenklede forelegg er feilaktig ilagt, ser jeg ingen gode argumenter for at du ikke skal godta. Alternativet er jo at du må i retten, og dersom du blir dømt der, blir det regnet som forelegg istedenfor forenklet forelegg (da kommer det på rullebladet). I tillegg risikerer du å bli idømt saksomkostninger.

 

Men svar meg på disse spm, så skal du få en litt klarere mening:

1) Hvor fort viste speedometeret ditt at du kjørte?

100 ca

2) Hvor fort kjørte de andre bilene?

70

3) Hva var fartsgrensa på stedet?

80

4) Var det noen utkjørsler i nærheten?

ein totalt oversiktlig

5) Er du kjent i området?

ja kjører der 2 ganger til dagen

6) Hvordan var føreforholdne? Vær, temperatur, vegbanen...

tørr vegbane ca 10 grader nydligt vær

7) Hvor lang avstand er det fra der du kjørte forbi til svingen?

vankeligt og svare på men eg såg på den som forsvarlig og kjøre forbi lurer på om bilen eg kjørte fobi økte farten for det blei litt minfre klaring en det eg tenkte.

8) Er svingen krapp? Hvis ja, er dette skiltet?

ikkje krapp men ein mellomting ikkje skiltet

9) Er svingen oversiktlig? Dvs, kan man se gjennom den fra den strekninge du kjørte forbi på, eller er det trær/fjell/hus/annet i veien som begrenser sikten?

er trær i veien så ser bare deler gjenom svingen

10) Hvor langt forbi den fremste bilen kjørte du før du la deg inn?

7

11) Hvor langt er det fra der du la deg inn til svingen?

40

12) Er det andre (bedre) forbikjøringsmuligheter lenger bak eller lenger fremme på strekningen du skulle kjøre mellom jobb og hjemmet ditt?

nei litte me d

13) Hadde du vært i stand til å stoppe for enhver påregnelig fare? For eksempel dersom en annen bil hadde kjørt forbi i svingen, og derfor kommet raskere på deg enn du normalt ville forventet...?

ja eg meina d kone jo bremst og svingt inn bak bilen igjen

Det er mange ting som skal vurderes, og jeg kommer nok på flere ting å spørre om etterhvert ;)

 

takk for din interse. får sjå om eg ikkje bare godtar boten.

Volvo Amazon 1967.... Bygger

Volvo Amazon 1970.... krajsa

volvo 240 1990.... ombygd til grill tilhengar

volvo 240 1986.... bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ein kamerat sa at viss det var kunn ein politi så var det påstand mot påstand, at han ikkje hadde på seg uniform og han sa at han var på vei heim fra jobb. han noterte informasjonen på førarkortet og sa at nå viste han kor eg budde. tenkte eg sko seia at eg viste kor han budde og men tenkte d ikkje gjorde saken bedre.

Volvo Amazon 1967.... Bygger

Volvo Amazon 1970.... krajsa

volvo 240 1990.... ombygd til grill tilhengar

volvo 240 1986.... bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ein kamerat sa at viss det var kunn ein politi så var det påstand mot påstand, at han ikkje hadde på seg uniform og han sa at han var på vei heim fra jobb. han noterte informasjonen på førarkortet og sa at nå viste han kor eg budde. tenkte eg sko seia at eg viste kor han budde og men tenkte d ikkje gjorde saken bedre.

 

Hvis det kun er én politimann i bilen, blir det påstand mot påstand, men retten tror på ham - han har ingen grunn til å ljuge. Det er intet krav til at politiet skal ha på seg uniform, men da må de vise politi-id.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det kun er én politimann i bilen, blir det påstand mot påstand, men retten tror på ham - han har ingen grunn til å ljuge. Det er intet krav til at politiet skal ha på seg uniform, men da må de vise politi-id.

 

Han viste aldri noe form for politi-id han hadde den under genseren såg den reima som den hang i men spørte ikkje etter de (første gang stoppet av politi så pompa gjekk litt fort så tenkte ikkje heilt klart).

 

pappa ringte til ein klasse kamerat som er politi og han sa at det var påstand mot påstand og at politi er bare menesker di også. og at eg kunne be om utsetelse på eit par dager før eg bestemte meg for eventuelt skal skrive under.

Volvo Amazon 1967.... Bygger

Volvo Amazon 1970.... krajsa

volvo 240 1990.... ombygd til grill tilhengar

volvo 240 1986.... bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han viste aldri noe form for politi-id han hadde den under genseren såg den reima som den hang i men spørte ikkje etter de (første gang stoppet av politi så pompa gjekk litt fort så tenkte ikkje heilt klart).

 

pappa ringte til ein klasse kamerat som er politi og han sa at det var påstand mot påstand og at politi er bare menesker di også. og at eg kunne be om utsetelse på eit par dager før eg bestemte meg for eventuelt skal skrive under.

 

Da er ikke klassekameraten til faren din særlig godt opplyst om hvilken makt og ansvar han faktisk har som politi. På "folkelig" sier man at politiet har dobbeltstemme, dvs at deres vitneforklaring i retten veier dobbelt så mye som din forklaring. Dersom dere hadde vært to i bilen, hadde det vært påstand mot påstand, men så lenge det er kun deg mot en politimann, vil retten tro på ham.

 

Forutsatt at det han sier har forankring i sannheten, selvsagt, det er ikke meningen at de skal kunne finne på hva som helst. I ditt tilfelle vil det medføre at han må forklare nøyaktig hvor du kjørte osv og hvorfor han tolket det slik at forbikjøringen fant sted for nær en uoversiktelig sving.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men har i dag vore og skrevet under for og få dette ut av verden så fort så mulig. juristen e passande navn på deg vaffal :-) høres ut som om du sitter inne me ein del lurt.

 

Ps hadde ikkje video i bilen er ein standar bil me saftblandar

Volvo Amazon 1967.... Bygger

Volvo Amazon 1970.... krajsa

volvo 240 1990.... ombygd til grill tilhengar

volvo 240 1986.... bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men har i dag vore og skrevet under for og få dette ut av verden så fort så mulig. juristen e passande navn på deg vaffal :-) høres ut som om du sitter inne me ein del lurt.

 

Ps hadde ikkje video i bilen er ein standar bil me saftblandar

 

Det hørtes ut som en grei løsning. Sa han noe mer til deg om saken da du var innom, eller snakka du ikke med ham?

 

Hehe... Jo, takk for det.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei SKAL visa legitimasjon.. Så enkelt er det. Ellers kan hvemsom helst stoppe hvemsomheltst..

Nå var du litt rask på avtrekkeren. Politiet har ingen plikt til å vise legitimasjon på eget initiativ. Som det står i Politiloven:

Den som har politimyndighet, skal under utøvelse av myndigheten ha politilegitimasjon med seg. Begrensninger i politimyndigheten skal fremgå av legitimasjonen. Tjenestemannen plikter, så langt tjenesteforholdene på stedet tillater, å oppgi navn eller tjenestenummer og grad eller stilling når dette forlanges av den som tjenestehandlingen direkte angår. Den som ikke er i politiuniform, skal på forlangende fremvise politilegitimasjon såfremt han ikke er kjent av den som forlanger det.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var du litt rask på avtrekkeren. Politiet har ingen plikt til å vise legitimasjon på eget initiativ. Som det står i Politiloven:

 

Mulig jeg surrer, men jeg mener å ha lest at ikke-uniformert politi skal vise legitimasjon "uoppfordret".

 

Jeg ser selv at det ikke står noe om det i politiloven, så jeg begynner jo i tvile litt. Men det kan jo ha vært i politiinstruksen eller noe slikt.

 

Uansett, kan du se skiltet er det vel strengt tatt oppfylt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit og dra, dette er diskutert ihjel i en annen tråd! :)

 

Politiet skal på forlangende vise politi-ID, dersom de ikke er i uniform. Verre er det ikke, så ikke forsøk å skape et et ikke-eksisterende problem ;) Normalt sett viser de ID uoppfordret, fordi det er veldig praktisk, og man unngår spørsmål i etterkant.

 

I dette tilfellet valgte vedkommende som ble stoppet å IKKE spørre om å få se ID, i og med at han så at den hang rundt vedkommendes hals, i tillegg til at han nettopp hadde blitt stoppet av en politibil med blålys, noe som jo indikerer at vedkommende faktisk er politi.

 

For øvrig var det veldig unødvendig å ta opp dette, turbotassen, i og med at vedkommende trådstarter allerede hadde akseptert at dette virkelig var en politimann, i og med at han har vært på politistasjonen og signert på det forenklede forelegget.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår