Gå til innhold

Fjerning av dørhåndtak

Ranger emnet


242-T5

Anbefalte innlegg

Har leita her inne, men har ikke funnet noen tråd om dette (har ikke sett igjennom alle)

 

Har tenkt å kjøpe et sett med døråpnere på ebay, settet består av 2 fjernkontroller, el. motorer, ledningsnett, og vaier for å åpne ved flatt batteri. Hvordan er det å få godkjennt dette hos BT?

Da dørhåndtakene er klare for å sveises igjen, så håper jeg på svar fra noen som vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bullshit!

 

Loven sier bare at man må ha dørhåndtak på innsiden. Grunnen til at mange biler har dørhåndtak på førerdøren er fordi de gjerne har kjøpt dører fra utenlandskregistrerte biler, eller av praktiske årsaker.

..../.------------\...... OEM VW <3

.../.___________.\......

../( )========( )\.....

.|\______ ______/|....

.|_\_____ _____/_|....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bullshit!

 

Loven sier bare at man må ha dørhåndtak på innsiden. Grunnen til at mange biler har dørhåndtak på førerdøren er fordi de gjerne har kjøpt dører fra utenlandskregistrerte biler, eller av praktiske årsaker.

 

Det høres bra ut. Hvor finner jeg den loven? Tenkte at det hadde vært greit å slå den i pulten hos BT om det ville bli problemer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vel gå ann å knuse ruta i et slikt tilfelle? Kansje er ruta knust alt. Med mindre han investerer i skuddsikkre ruter også. Og ved en ulykke er ofte karroseriet såppas skjevt at dørene kanskje ikke går opp..

Ser problemstillingen, men er jo en risiko bare å stå opp om morgenen.

1998 Opel Omega 2,5 V6

1988 Volvo 740-Solgt

1987 Volkswagen Golf-Solgt

 

Fartsgrenser er veiledende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil råde deg til å ikke gjøre det. Du vil være glad for at du har dørhåndtak på utsiden den dagen noen må dra deg ut av bilen etter en ulykke.

Kjedelig å brenne inne fordi bilen skulle være kul.

 

hmmm....hva gjør de i biler med sentrallås da? Bilen velter å du slår hodet i ruta og svimer av sammtidig som du trykker låsen ned med armen....Er vel ikke noe bedre det....eller.

 

Det skjer jo stadig det at jeg legger armen i vinduet på 850'n min når jeg kjører, og sentrallåsen går på.

Kjøper ikke det argumentet der gitt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen konkret lov, men en jeg kjenner gjorde en del research og snakket med flere trafikkstasjoner. Han fikk det godkjetn så lenge han beholdt dørhåndtak inni.

 

Han brukte dørpoppere fra mobilsentrum.

..../.------------\...... OEM VW <3

.../.___________.\......

../( )========( )\.....

.|\______ ______/|....

.|_\_____ _____/_|....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm....hva gjør de i biler med sentrallås da? Bilen velter å du slår hodet i ruta og svimer av sammtidig som du trykker låsen ned med armen....Er vel ikke noe bedre det....eller.

 

Det skjer jo stadig det at jeg legger armen i vinduet på 850'n min når jeg kjører, og sentrallåsen går på.

Kjøper ikke det argumentet der gitt:)

 

For å ikke snakke om samtlige amerikanske biler som har hijack protection, dvs. sentrallåsen slår seg på etter ett par minutter kjøring

Volvo 940Turbo Classic 1997

[X]Volvo 240GL Sedan 1990 [X]Volvo 240Turbo Sedan 1984 [X]Volvo 242DL 1981

[X]Volvo 240GL Herregårdsvogn 1987 [X]Volvo 940SE Sedan 1992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

riktig og det er derfor det ikke er lov å fjerne dørehåndtakene....

 

I kjøretøyforskriftene står det:

 

paragraf 17-2:Dører som på lukket bil gir adgang til førerplassen må kunne låses på en sikker måte. I fører eller passajerrom med flere dører må minst to av dem alltid kunne åpnes fra innsiden selv om de er låst utenfra.Når dørene i tillegg er låst med ekstraordinær låseanordning som må aktiveres spesielt (tyverisikring), bortfaller kravet om innvendig åpning. i slike rom med bare en dør må det være minst en nødutgang som ikke er plassert på samme side som døren. Lukkede godsrom med dør(er) som er selvlåsende (smekklås), skal ha enten en dør som på en enkel måte kan åpnes fra innsiden eller ha minst nødutgang av type og størrelse som angitt paragraf 17-4.

 

Bok er kjekt å ha!!

Signaturregler: www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kjøretøyforskriftene står det:

 

paragraf 17-2:Dører som på lukket bil gir adgang til førerplassen må kunne låses på en sikker måte. I fører eller passajerrom med flere dører må minst to av dem alltid kunne åpnes fra innsiden selv om de er låst utenfra.Når dørene i tillegg er låst med ekstraordinær låseanordning som må aktiveres spesielt (tyverisikring), bortfaller kravet om innvendig åpning. i slike rom med bare en dør må det være minst en nødutgang som ikke er plassert på samme side som døren. Lukkede godsrom med dør(er) som er selvlåsende (smekklås), skal ha enten en dør som på en enkel måte kan åpnes fra innsiden eller ha minst nødutgang av type og størrelse som angitt paragraf 17-4.

 

Bok er kjekt å ha!!

 

Da tolker jeg det slik at det ikke er problem med å få det godkjent.........eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest så mange tråder med dette spørsmålet her, og alle konkluderer med - etter mange sider diskusjon - at det er lovlig.

 

Så lenge man kan åpne fra innsiden.

 

Dette henger forøvrig litt sammen med grunnen til at man ikke skal har lov til å ha sotefilm på framdørene, da det skal være mulig å knuse vinduet for å komme inn om man ikke får opp døra. Ergo er ruteknusing et godt mulig alternativ ved en ulykke.

 

kilde: sotefilm-selger på bilmesse på lillestrøm for et år eller to siden.

- Volvo V70 '05 2.0T

- Volvo 240 '83 B23A/M46

x Nissan Sunny 1.6 SLX

x Suzuki RMX '04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår