Gå til innhold

Hvor skal strømkabelen gå?(musikkforsterker)

Ranger emnet


audiJrN

Anbefalte innlegg

Hei. Har en Audi 100 quattro fra 1989 stasjonsvogn. og lurer litt på hvor jeg skal trekke Strømkabelen til en forsterker bak i bilen.

 

fant ikke noe passende hull i motorrommet å trekke en slik kabel igjennom. så lurte på om noen hær kansje hadde noen erfaring med slikt. kan jo hende at jeg overså noe.

 

på forrhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Har gjort dette på en slik bil jeg hadde før, og skal gjøre det på min "nye" `91 modell når jeg får tid...

Mener å huske at jeg trakk kabelen gjennom et hull i veggen som er dekket av en gummipropp mellom batteriet og hanskerommet.

Kan hende du må ta ut batteriet for å komme til her.

Synes å huske at dette hullet heller ikke gikk rett igjennom, men er forskjøvet litt sideveis.

Det betyr at man stikker kabelen inn i en kanal(retning midten av bilen) og litt lenger inne er det et hull inn i bilen(litt klønete forklart...)

Stor sjanse for at dette er enklest hvis man er to personer og etter at man har demontert hanskerommet(bare noen få skruer).

Bare husk å montere sikring ved batteriet FØR du kommer gjennom torpedoveggen(plata mellom motorrom og kupè).

 

 

MVH

Frangran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 1985 100 Quattro sedan, og har forsåvidt funnet ut at jeg går igjennom ved batteriet og hanskerommet til strømkablene, men derfra.. hvor i huleste skal jeg legge de to 35mm2 ledningene mine derfra? samt på andre siden, skal jeg ha 2 2.5mm2 høytalerkabler + 3 tykke signalkabler til forsterkere.. Jeg får ikke dyttet så mange ledninger under de teite listene som holder teppene langsmed sidene (som forøvrig er klin umulig å få av) Er det noe kanaler langs siden som jeg kan putte en god bunt ledninger i? Er det noe annen vei jeg bør vurdere å ta istedetfor?

Audi V8 3.6 '89

Audi 200tq 10v '88

Audi 80 '73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 1985 100 Quattro sedan, og har forsåvidt funnet ut at jeg går igjennom ved batteriet og hanskerommet til strømkablene, men derfra.. hvor i huleste skal jeg legge de to 35mm2 ledningene mine derfra? samt på andre siden, skal jeg ha 2 2.5mm2 høytalerkabler + 3 tykke signalkabler til forsterkere.. Jeg får ikke dyttet så mange ledninger under de teite listene som holder teppene langsmed sidene (som forøvrig er klin umulig å få av) Er det noe kanaler langs siden som jeg kan putte en god bunt ledninger i? Er det noe annen vei jeg bør vurdere å ta istedetfor?

 

Nå ble jeg nysjerrig!

hvorfor 2 så fete kabler??

 

Synes å huske at jeg dro strømkabelen langs midtkonsollen bakover.

Deretter la jeg signalkabler og antennekabler på andre siden av midtkonsollen. Så la jeg høyttalerkablene bakfra og langs sidene framover.

Ikke så dumt å skille strøm og signalkabler ihverfall.

Dette krever dog at du tar ut alle setene og løfter på teppet, men såpass må man vel renge med å gjøre for lyden...:m'm:

 

Listene ved innsteget løfter du pent opp(så pent det går an, de kommer nok plutselig hoppende) ved å kile en bred skrutrekker el under og vippe opp.

Etterpå kan du bare klaske dem ned igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg nysjerrig!

hvorfor 2 så fete kabler??

 

Synes å huske at jeg dro strømkabelen langs midtkonsollen bakover.

Deretter la jeg signalkabler og antennekabler på andre siden av midtkonsollen. Så la jeg høyttalerkablene bakfra og langs sidene framover.

Ikke så dumt å skille strøm og signalkabler ihverfall.

Dette krever dog at du tar ut alle setene og løfter på teppet, men såpass må man vel renge med å gjøre for lyden...:m'm:

 

Listene ved innsteget løfter du pent opp(så pent det går an, de kommer nok plutselig hoppende) ved å kile en bred skrutrekker el under og vippe opp.

Etterpå kan du bare klaske dem ned igjen...

 

Krever litt strøm vettu! :) Værste er at det er i minste laget det og.

Jeg og ser for meg at langsmed midtkonsollen er løsningen, men blir det ikke støy fra gireboksen der a?

 

Hvordan får jeg ut baksetet og seteryggen?

Audi V8 3.6 '89

Audi 200tq 10v '88

Audi 80 '73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Bruker ikke være problem med støy fra girboks. Har aldri opplevd det selv ihvertfall...

Baksetet sitter med to skruer foran på sitteputa. Disse er synlige. En stjerneskrue på hver side tror jeg..

Seteryggen sitter hektet på toppen og klemt fast i noen platelepper nede.

Tror det bare var å rette ut plateleppene og trekke setet ut i nedkant. Så kan du bare løfte det rett opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takker for svar, kapret tråden litt jeg, men det hadde vel en del relevanse til trådstarters spørsmål..

 

En ting jeg nå lurer på, er; jeg finner ingen remote + til bilstereoen, konstant pluss og jording hentet jeg direkte fra batteriet med nye ledninger som er noe større enn de små sytrådene som er trukket i bilen fra før av :P Men nå trenger jeg en som går på tenninga. Det viste seg til å være ufattelig trangt å komme til tenningslåsen. Jeg fant derimot en rød/brun 2.5mm2 ledning som fikk +12-14v når tenninga kom på, men jeg vet ikke helt hva den er til, og om den er safe for å hente strøm til remote på spiller. Jeg fant også en svart/blå 2.5mm2 som fikk +12-14v når jeg vrei om nøkkelen.

Noen som vet om disse er trygge? Eller er det andre steder jeg bør hente remote?

 

For å være dønn sikker på at jeg ikke ødelegger noe, om spenning skulle bli for lav (jeg grillet nemmelig en panasonicspiller engang fordi remotespenninga ble for lav) så tenkte jeg at jeg tar et rele som slår inn på 6-14v og kopler remote fra batteriet og igjennom det til remote på spiller.. vipps uansett 12v (om batteriet har det da seff :P) Eller hvordan er det på nyere spillere, er de beskyttet slik.. f.eks pioneer?

Audi V8 3.6 '89

Audi 200tq 10v '88

Audi 80 '73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krever litt strøm vettu! :) Værste er at det er i minste laget det og.

Jeg og ser for meg at langsmed midtkonsollen er løsningen, men blir det ikke støy fra gireboksen der a?

 

Hvordan får jeg ut baksetet og seteryggen?

 

 

Skru av de to skruene i forkant av sitteputa. Vipp den opp i forkant og dra den ut..

Ta av nakestøttene, og de tilhørende "proppene".. Bøy opp de små "platene" innunder seteryggen og løft den rett opp..

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takker for svar, kapret tråden litt jeg, men det hadde vel en del relevanse til trådstarters spørsmål..

 

En ting jeg nå lurer på, er; jeg finner ingen remote + til bilstereoen, konstant pluss og jording hentet jeg direkte fra batteriet med nye ledninger som er noe større enn de små sytrådene som er trukket i bilen fra før av :P Men nå trenger jeg en som går på tenninga. Det viste seg til å være ufattelig trangt å komme til tenningslåsen. Jeg fant derimot en rød/brun 2.5mm2 ledning som fikk +12-14v når tenninga kom på, men jeg vet ikke helt hva den er til, og om den er safe for å hente strøm til remote på spiller. Jeg fant også en svart/blå 2.5mm2 som fikk +12-14v når jeg vrei om nøkkelen.

Noen som vet om disse er trygge? Eller er det andre steder jeg bør hente remote?

 

For å være dønn sikker på at jeg ikke ødelegger noe, om spenning skulle bli for lav (jeg grillet nemmelig en panasonicspiller engang fordi remotespenninga ble for lav) så tenkte jeg at jeg tar et rele som slår inn på 6-14v og kopler remote fra batteriet og igjennom det til remote på spiller.. vipps uansett 12v (om batteriet har det da seff :P) Eller hvordan er det på nyere spillere, er de beskyttet slik.. f.eks pioneer?

 

 

Du har tydeligvis gamle kabler(tynne) som går til spilleren.

Da burde du kunne bruke den originale remote-kabelen...

Gjør ikke noe om den er tynn, da det ikke går mye strøm gjennom den.

 

Men hvorfor vil du absolutt ha på tenninga for at spilleren skal virke, da?

Jeg foretrekker å kjøre konstant strøm på spilleren og bare ta med meg frontpanelet når jeg skrur av spilleren og forlater bilen. Men dette er selvfølgelig smak og behag.

Hvis man bruker å glemme å skru av eller noe bør man jo bruke remote som en sikkerhet for at det strøm på batteriet når man skal kjøre igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tydeligvis gamle kabler(tynne) som går til spilleren.

Da burde du kunne bruke den originale remote-kabelen...

Gjør ikke noe om den er tynn, da det ikke går mye strøm gjennom den.

 

Men hvorfor vil du absolutt ha på tenninga for at spilleren skal virke, da?

Jeg foretrekker å kjøre konstant strøm på spilleren og bare ta med meg frontpanelet når jeg skrur av spilleren og forlater bilen. Men dette er selvfølgelig smak og behag.

Hvis man bruker å glemme å skru av eller noe bør man jo bruke remote som en sikkerhet for at det strøm på batteriet når man skal kjøre igjen...

 

Jeg liker å ha den på tenninga, for spilleren skrur seg av og flipper fronten selv når jeg skrur av tenninga, da først kan jeg ta av fronten.

Jeg finner ingen original remote/switch som går på tenninga. Har målt igjennom alt som er inni der.. Hvilke farger skal den være?

Jeg har målt meg igjennom og funnet en som funker på tenninga lenger under 'dæsjen', men usikker, liker ikke om den skulle plutselig få en annen spenning der. De er rød/brun og en annen er sort/blå.

Audi V8 3.6 '89

Audi 200tq 10v '88

Audi 80 '73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gjort hele arbeidet, det jeg gjorde for å finne veien med strømkablene var å gå under alle dørkteppene inntil midtkonsollen og derfra under baksetene og inn i bagasjerommet. H3lv3t3 for et strev! Men det lar seg fint gjøre.. Kjørte over med vippesag for å få skjært ut høl til ledningane igjennom torpedoen..

MEN! for å si det sånn.. jeg nekter å ta ut alle disse ledningane igjen, de får bli med til neste eier! :P

Audi V8 3.6 '89

Audi 200tq 10v '88

Audi 80 '73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår