esbandos Skrevet Oktober 19, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2007 Hei. Skulle sjekke om registret var rett på min B230A motor her endag.. Da vridde jeg veiva slik at kam-hjulet og fordelerakslingen var på merket. Så skulle jeg se om veivhjulet var på merket, noe det ikke var grunnet den kilen hadde knekt av. (Den som holder bare reimhjulet). Så jeg mekka meg en ny kile, å satte hjulet på igjen. Da peiket merket/hakket på reimhjulet ca rett ned i bakken når alle de andre tennene var på merkene.. Om jeg skulle ha reimhjulet på merket, var det ikke noe stempel i plugg nr.1. (Brukte et skrujern for å finne ut når stemplet var på topp). Stemplet var på topp når merket pekte ca rett ned. Er dette feil? Kan ihvertfall umulig være rett. Går jo ikke an å bruke tenningslampe for å justere tenninga, da lyset lyser når merket på hjulet er rett ned.. Går heller ikke an å vri hjulet pga den kilen. Noen som har tips å komme med her..? Håper på svar. :) Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken Karijord Skrevet Oktober 19, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2007 er vel bare at du har huka det 180 grader galt .. Siter 76mod 242 bus bil 82mod 242 /prosjekt STOR sugis. 95mod 940 d24tic. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
raggar-racing Skrevet Oktober 19, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2007 Jepp er nokk det! Ta av rema, sett kamhjulet på merket sitt, det samma med "mellomakslinga" (den som driver fordeler++) og sett hjulet på veiva på merket sitt, og ta opp fordeleren og törn den rundt til rotoren peker på merket sitt (da skal den tenne på syl. nr. 1, den sylindern som er lengst mot registeret) å sett på reima, problemet ditt er nokk at når det vart skifta reim sist så satte de den så den tenner på syl. 4 når alle merka står riktig, noe som resulterer i at du ikke får sjekka tenninga! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Oktober 21, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2007 Hmm.. Men som jeg sa, reimhjulet kan jo ikke snues på veiva, pga kilen. Å når jeg har reg.reima av og vrir reimhjulet på merket, er ikke stempel nr 1 på topp... Stempel nr 1 er ikke på topp før jeg har merket på veiva rett ned i bakken. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken Karijord Skrevet Oktober 21, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2007 Kamen er 180 grader feil. Når du snurer veiva 1 runde så går kam en halv runde. Siter 76mod 242 bus bil 82mod 242 /prosjekt STOR sugis. 95mod 940 d24tic. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Oktober 22, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2007 Jaha..? Men uansett hvor feil kammen skulle være, skal jo stempel 1 være på topp når merket på veiva peker oppover, noe det ikke gjør.. Er det som er problemet her.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken Karijord Skrevet Oktober 22, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2007 når du tar reim av og snurer veiv til stempel er på topp er da merke ned fremdeles ? Siter 76mod 242 bus bil 82mod 242 /prosjekt STOR sugis. 95mod 940 d24tic. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Oktober 22, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2007 Ja. Når stempel 1 er på topp, er merket på hjulet rett ned.. Er det jeg syntes var så rart.. :p Uansett hvor mye jeg vridde på veiva, blei aldri merket opp når stemplet var på topp... Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Oktober 29, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2007 Ingen som veit..? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tenacius Skrevet Oktober 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2007 Klarer du kjøre uten den kilen? Min knakk på lørdag, og med en gang jeg får litt høyt turtall så skrur bolten seg ut. Siter Opel Kadett D GTE-R 16v Mazda MX5 1.6 Turbo x - Volvo 240TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Oktober 29, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2007 Kjørte rundt 50 mil uten kilen. Var når jeg skulle bytte reg.reim, jeg mekka meg en ny kile pga justering av reg.reima. Jeg plagdes også med at bolten skrudde seg løs, men hadde litt locktite på + at jeg skrudde fast med muttertrekker. Får ikke bolten løs uten å bruke muttertrekker igjen ihvertfall.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emilhetty Skrevet Oktober 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2007 Er det ikke bare å ta å drite i merke på veiva da? Også setter du den når nr 1 er på topp. Og plaserer di andre riktig. Men du ser ikke på feil merke eller noe da? Siter MVH Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
riksen Skrevet Oktober 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2007 er sjuka på de motorene at bolten løsner, så ryker kila. må ha på sterk locktite, å dra d til med muttertrekker ja.. da holder det:D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Oktober 29, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2007 emilhetty, er jo kjekt å ha det merket når man skal bruke tenningslampe for å finjustere tenninga.. :p Derfor jeg er ute etter å få merket rett vei, noe som ikke går. Nei, har ikke sett feil merke.. Har sett på andre volvo b230 motorer, og der er også merket på motsatt side av der kilen er. Med andre ord, når stempel 1 er på topp, er det kilehullet i veiva ca på 0 grader, og merket på reimhjulet peker rett ned.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_-SleggeMekk-_ Skrevet November 4, 2007 Rapporter Share Skrevet November 4, 2007 merket mitt peker opp når stempel 1 er på topp. er du sikker på at det ikke er bytta reimhjul fra en b23 ell b21. veit ikke om de er like siden veiva er ulik. jeg kan sjekke på b23 veiva jeg har liganes om 230 og 23 er like hvis du vil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.