s90r Skrevet November 3, 2007 Rapporter Share Skrevet November 3, 2007 hva slags oppgave utfører boostcontrolleren? Du får tidligere og javnere trykk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbokassa Skrevet November 3, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 3, 2007 er som med mange andre ting, noen mener noe, noen mener noe annet.. men jeg lar vær ikke å si noe når folk kommer å sier "SÅNN OG SÅNN OG SÅNN", da bør de hvertfall ha en god grunnn for det de sier.. jeg har som sagt prøvd dette med åssen trykket oppfører seg når en kjører uten dump i det hele tatt..og ALLE med litt fornuft, veit at turboen skal faen blåse godt om den skal klare å opprettholde noe trykk når dumpen åpner, og et 20-40mm hull rett ut i friluft! så det er hvertfall bare piss joda, det er jeg enig i. Men om man setter dump etter IC isteden for før, så slipper man jo som sagt at lufta stanger i spjeldet, og prøver å finne en annen vei ut? Siter Ska'ru ha bil, kjøp Volvo ;P Min Volvo 940LT '95 http://www.bilforumet.no/900-serien/198777-volvo-940-lt-95-a.html#post2211403 Volvo 240 isbil prosjekt: http://www.bilforumet.no/prosjektforum/184248-volvo-240-gate-isbil-prosjekt.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbokassa Skrevet November 3, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 3, 2007 Du får tidligere og javnere trykk krever dette en magisk mekaniker? :P eller hvordan/hva kobles det til? Siter Ska'ru ha bil, kjøp Volvo ;P Min Volvo 940LT '95 http://www.bilforumet.no/900-serien/198777-volvo-940-lt-95-a.html#post2211403 Volvo 240 isbil prosjekt: http://www.bilforumet.no/prosjektforum/184248-volvo-240-gate-isbil-prosjekt.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet November 3, 2007 Rapporter Share Skrevet November 3, 2007 krever dette en magisk mekaniker? :Peller hvordan/hva kobles det til? Kobles på slangen mellom trykksiden på turboen og wastegate- klokka Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet November 3, 2007 Rapporter Share Skrevet November 3, 2007 joda, det er jeg enig i.Men om man setter dump etter IC isteden for før, så slipper man jo som sagt at lufta stanger i spjeldet, og prøver å finne en annen vei ut? lufta går jo ut gjennom dumpen!? lufta er jo en gass, og er ikke "fysisk" på samme måte om om det hadde vært vann, eller noe sånn det var snakk om.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet November 3, 2007 Rapporter Share Skrevet November 3, 2007 søk på boostcontroller på ebay, så kommer det opp allt mulig, trondD her inne har turbosmart boost TEE, det er det enkleste prinsippet igrunn, og er en slik ventil som står attmed turboen, den så jeg du får ny til rundt $70, det er plenti godt nok til de aller fleste! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbokassa Skrevet November 3, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 3, 2007 lufta går jo ut gjennom dumpen!? lufta er jo en gass, og er ikke "fysisk" på samme måte om om det hadde vært vann, eller noe sånn det var snakk om.. neinei sant nok. hehe men en annen ting.. når det står i papirene at det ikke skal være nødvendig med dump på turboen, 0,9 bar, så er det jo ikke nødvendig, men man vil uansett spare turbo på å montere dumpventil? Eller går det ann og bytte dumplokk, slik at den dumper mer av lufta i wastegaten på turboen? Dette er wastegaten eller? Er ikke noe fan av "ultra-råning", og at lufta suser noe jævlig bare man slipper gassen, når som helst på turtallregister osv. syntes jeg blir for dumt, men om man har litt krefter og man drar på litt så er det jo "passende" med litt plytsring. mener jeg Siter Ska'ru ha bil, kjøp Volvo ;P Min Volvo 940LT '95 http://www.bilforumet.no/900-serien/198777-volvo-940-lt-95-a.html#post2211403 Volvo 240 isbil prosjekt: http://www.bilforumet.no/prosjektforum/184248-volvo-240-gate-isbil-prosjekt.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet November 3, 2007 Rapporter Share Skrevet November 3, 2007 Det du har ringet rundt er dumpventilen , den gyldne dingsen med det staget og slange påkoblet er aktuatorklokka til klaffventilen inni turbinhuset eller wastegaten om du vil :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet November 3, 2007 Rapporter Share Skrevet November 3, 2007 det er dumpventilen du har ringa ut der. fra den nippelen der skal du ha en slange til innsuget. dette ommtalte dumplokket setter du på der som dumpventilen står, og blokkerer de kanalene og det som er under der. den gullfarga klumpen som står på den branketten er wastegateaktuatoren, det staget som går utifra den er festa til det som blir wastegaten. en klaff som ligger inni eksoshuset.. litt knotete på de turboene der, jeg kan godt finne frem et par bilder på noen andre turboer hvis du vil så viser bedre åssen det ser ut inne der? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbokassa Skrevet November 3, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 3, 2007 det er dumpventilen du har ringa ut der. fra den nippelen der skal du ha en slange til innsuget. dette ommtalte dumplokket setter du på der som dumpventilen står, og blokkerer de kanalene og det som er under der.den gullfarga klumpen som står på den branketten er wastegateaktuatoren, det staget som går utifra den er festa til det som blir wastegaten. en klaff som ligger inni eksoshuset.. litt knotete på de turboene der, jeg kan godt finne frem et par bilder på noen andre turboer hvis du vil så viser bedre åssen det ser ut inne der? ja faen, nå tenkte jeg feil.. hahaha når jeg tenke wastegate, så tenkte jeg at det var en dump som fjerna trykket som ble for mye i innsugssystemet eller noe, av en eller annen grunn :S haha veit åssen det ser ut, ellers takk, nå kommer bitene på plass :D begynner å bli noen uker sia jeg tenkte noe særlig over hvor dela satt osv. hehe men om man setter på dumplokk så vil det bli mer surge på turbo når spjeldet stenges? hvor slipper den orginale dumpen ut luften? kan ikke huske at det er noe "hull" i den?? Siter Ska'ru ha bil, kjøp Volvo ;P Min Volvo 940LT '95 http://www.bilforumet.no/900-serien/198777-volvo-940-lt-95-a.html#post2211403 Volvo 240 isbil prosjekt: http://www.bilforumet.no/prosjektforum/184248-volvo-240-gate-isbil-prosjekt.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbokassa Skrevet November 3, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 3, 2007 Det du har ringet rundt er dumpventilen , den gyldne dingsen med det staget og slange påkoblet er aktuatorklokka til klaffventilen inni turbinhuset eller wastegaten om du vil :) takker ;D da var jeg på bane med min egen hukommelse igjen.. huff :P hahah :D Siter Ska'ru ha bil, kjøp Volvo ;P Min Volvo 940LT '95 http://www.bilforumet.no/900-serien/198777-volvo-940-lt-95-a.html#post2211403 Volvo 240 isbil prosjekt: http://www.bilforumet.no/prosjektforum/184248-volvo-240-gate-isbil-prosjekt.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbokassa Skrevet November 3, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 3, 2007 :bump Siter Ska'ru ha bil, kjøp Volvo ;P Min Volvo 940LT '95 http://www.bilforumet.no/900-serien/198777-volvo-940-lt-95-a.html#post2211403 Volvo 240 isbil prosjekt: http://www.bilforumet.no/prosjektforum/184248-volvo-240-gate-isbil-prosjekt.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet November 3, 2007 Rapporter Share Skrevet November 3, 2007 heh lurer på? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbokassa Skrevet November 3, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 3, 2007 heh lurer på? men om man setter på dumplokk så vil det bli mer surge på turbo når spjeldet stenges? hvor slipper den orginale dumpen ut luften? kan ikke huske at det er noe "hull" i den?? Slik jeg forsto det så stenger et dumplokk den orginale dumpen, slik at kun den uorginale(ettermonterte) gjør dumpe jobben? med det finnes ingen måte og få org dump til å lage mer lyd/kvitte seg med mer trykk? hadde kanskje holdt det?? Siter Ska'ru ha bil, kjøp Volvo ;P Min Volvo 940LT '95 http://www.bilforumet.no/900-serien/198777-volvo-940-lt-95-a.html#post2211403 Volvo 240 isbil prosjekt: http://www.bilforumet.no/prosjektforum/184248-volvo-240-gate-isbil-prosjekt.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet November 3, 2007 Rapporter Share Skrevet November 3, 2007 Den org. dumpen slipper bare smygere og trenger derfor ekstremt lite utblåsningshull.. her snakker vi nano og molekylnivå på samme tid :) Er vel innbygde kanaler i kompressorhuset som leder overskuddslufta inn på sugesiden av impellern.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.