Gå til innhold

Problem med dumpventil på 940?

Ranger emnet


Turbokassa

Anbefalte innlegg

  • Svar 149
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

er som med mange andre ting, noen mener noe, noen mener noe annet.. men jeg lar vær ikke å si noe når folk kommer å sier "SÅNN OG SÅNN OG SÅNN", da bør de hvertfall ha en god grunnn for det de sier.. jeg har som sagt prøvd dette med åssen trykket oppfører seg når en kjører uten dump i det hele tatt..

og ALLE med litt fornuft, veit at turboen skal faen blåse godt om den skal klare å opprettholde noe trykk når dumpen åpner, og et 20-40mm hull rett ut i friluft! så det er hvertfall bare piss

 

joda, det er jeg enig i.

Men om man setter dump etter IC isteden for før, så slipper man jo som sagt at lufta stanger i spjeldet, og prøver å finne en annen vei ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får tidligere og javnere trykk

 

krever dette en magisk mekaniker? :P

eller hvordan/hva kobles det til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, det er jeg enig i.

Men om man setter dump etter IC isteden for før, så slipper man jo som sagt at lufta stanger i spjeldet, og prøver å finne en annen vei ut?

 

lufta går jo ut gjennom dumpen!? lufta er jo en gass, og er ikke "fysisk" på samme måte om om det hadde vært vann, eller noe sånn det var snakk om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lufta går jo ut gjennom dumpen!? lufta er jo en gass, og er ikke "fysisk" på samme måte om om det hadde vært vann, eller noe sånn det var snakk om..

 

neinei sant nok.

hehe

men en annen ting..

når det står i papirene at det ikke skal være nødvendig med dump på turboen, 0,9 bar, så er det jo ikke nødvendig, men man vil uansett spare turbo på å montere dumpventil?

Eller går det ann og bytte dumplokk, slik at den dumper mer av lufta i wastegaten på turboen?

 

Dette er wastegaten eller?

 

i212828955_44785_2.jpg

 

Er ikke noe fan av "ultra-råning", og at lufta suser noe jævlig bare man slipper gassen, når som helst på turtallregister osv. syntes jeg blir for dumt, men om man har litt krefter og man drar på litt så er det jo "passende" med litt plytsring. mener jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er dumpventilen du har ringa ut der. fra den nippelen der skal du ha en slange til innsuget. dette ommtalte dumplokket setter du på der som dumpventilen står, og blokkerer de kanalene og det som er under der.

den gullfarga klumpen som står på den branketten er wastegateaktuatoren, det staget som går utifra den er festa til det som blir wastegaten. en klaff som ligger inni eksoshuset.. litt knotete på de turboene der, jeg kan godt finne frem et par bilder på noen andre turboer hvis du vil så viser bedre åssen det ser ut inne der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er dumpventilen du har ringa ut der. fra den nippelen der skal du ha en slange til innsuget. dette ommtalte dumplokket setter du på der som dumpventilen står, og blokkerer de kanalene og det som er under der.

den gullfarga klumpen som står på den branketten er wastegateaktuatoren, det staget som går utifra den er festa til det som blir wastegaten. en klaff som ligger inni eksoshuset.. litt knotete på de turboene der, jeg kan godt finne frem et par bilder på noen andre turboer hvis du vil så viser bedre åssen det ser ut inne der?

 

ja faen, nå tenkte jeg feil.. hahaha

når jeg tenke wastegate, så tenkte jeg at det var en dump som fjerna trykket som ble for mye i innsugssystemet eller noe, av en eller annen grunn :S haha veit åssen det ser ut, ellers takk, nå kommer bitene på plass :D

begynner å bli noen uker sia jeg tenkte noe særlig over hvor dela satt osv. hehe

 

men om man setter på dumplokk så vil det bli mer surge på turbo når spjeldet stenges?

 

hvor slipper den orginale dumpen ut luften? kan ikke huske at det er noe "hull" i den??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du har ringet rundt er dumpventilen , den gyldne dingsen med det staget og slange påkoblet er aktuatorklokka til klaffventilen inni turbinhuset eller wastegaten om du vil :)

 

takker ;D da var jeg på bane med min egen hukommelse igjen.. huff :P hahah :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heh lurer på?

 

men om man setter på dumplokk så vil det bli mer surge på turbo når spjeldet stenges?

 

hvor slipper den orginale dumpen ut luften? kan ikke huske at det er noe "hull" i den??

 

Slik jeg forsto det så stenger et dumplokk den orginale dumpen, slik at kun den uorginale(ettermonterte) gjør dumpe jobben?

 

med det finnes ingen måte og få org dump til å lage mer lyd/kvitte seg med mer trykk? hadde kanskje holdt det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår