Gå til innhold

Innkjøring av bilmotor og valg av olje under og etter innkjøringa.

Ranger emnet


Dammed

Anbefalte innlegg

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Cruising ja... dvs,holde farta. Holde farta = lite sylindertrykk. Lite sylindertrykk = lite press på ringene = kjør mye lenger for samme innsliting. (dvs,hvis den blir innslitt i det hele tatt,da...) ;)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var selvsagt et eksempel.

 

For å si det litt mer korrekt, så kan vi si 60 km/t er en gjennomsnitts fart.

 

Men ikke heng deg opp i detaljene, problemet som jeg la fram var ganske klart tenker jeg. Og det er At hvis du har en gjennomsnittsfart på 100 km/t så vil det gi en mindre (tidsmessig) innkjøring, enn om du hadde en gjennomsnittsfart på 60 km/t.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det kan ha noe med at han heter Jens Hannestad.

 

Hmmm.... etter nøye vudering tror jeg ikke det. Neida :) Har hørt noen si Jens Hattestad noen ganger (også i noen innlegg over) dermed trodde jeg han het det, var jo også litt derfor jeg spurte.

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På forumet til Saab Turbo Club fant jeg denne uttalelsen fra en som er mekaniker i STCC (og jobber på en oljeplattform i Nordsjøen):

 

På STCC-motorerna använder vi inga "hokus pokus" metoder, utan kör in på samma sätt som är det vanligaste.

 

Vi kör på samma olja som motorn sen ska gå på i racen, alltså em helsyntet 0W-20

 

Belastar varierande på olika varvtal, utan segdragning och utan tokvarv med hög belastning. Fast ibland är det ganska fort, ja när motorn är genomvarm, järnet i bromsbänken, ofta för att det är ont om tid m.m. Men vi mäter inga skillnader på dessa "inkörningar" mot andra som får gå längre tid för att kammar m.m. ska få sitt.

 

Vi har till hjälp på motorbiten en av de duktigaste i världen på motorer, i synnerhet då toppar. Han har jobbat på Ricardo i flera år, liksom hos Renault F1 och BMW F1 där han tagit fram och haft ansvar för deras toppar m.m. i flera år.

 

Han förespråkar inga krusiduller med att köra in på mineral och byta sen m.m.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutter og jenter.

Sjekk denne siden.

Denne karen har noe fornuftig å fortelle dere.

jeg kan legge til at jeg har kjørt inn mange nybygde motorer og den som har holdt best er den som ble kjørt inn på måten beskrevet på siden til MotoMan.

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Never drive faster than your guardian angel can fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutter og jenter.

Sjekk denne siden.

Denne karen har noe fornuftig å fortelle dere.

jeg kan legge til at jeg har kjørt inn mange nybygde motorer og den som har holdt best er den som ble kjørt inn på måten beskrevet på siden til MotoMan.

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

 

Kan benytte anledningen til å sitere Johan Edlunds (svensk motorteoretiker og maskiningeniørstudent) betraktninger omkring denne karen. Forøvrig hentet fra samme tråden jeg siterte fra litt lenger opp i denne tråden:

 

Hans "teori" ignorerar en hel del fakta gällande inkörning. Bland annat är det ett väl känt faktum att två friktionsytor som är i början av deras liv inte bara kan köras in av en kraftig belastning utan också förstöras. Olika motorer använder olikså olika material och ytbeläggningar/omvandlingar och dessa kan ha olika krav på inkörningen.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan benytte anledningen til å sitere Johan Edlunds (svensk motorteoretiker og maskiningeniørstudent) betraktninger omkring denne karen. Forøvrig hentet fra samme tråden jeg siterte fra litt lenger opp i denne tråden:

 

Sitat:

Hans "teori" ignorerar en hel del fakta gällande inkörning. Bland annat är det ett väl känt faktum att två friktionsytor som är i början av deras liv inte bara kan köras in av en kraftig belastning utan också förstöras. Olika motorer använder olikså olika material och ytbeläggningar/omvandlingar och dessa kan ha olika krav på inkörningen.

Cluet er vel,som uthevet,kan. Erfaringer hittil er ihvertfall at jeg til dags dato aldri har rast en motor på å kjøre den inn sånn som beskrevet. Og hvis Mr. Edlunds teori holder stikk og jeg/DeeLuxe/MotoMan gjør feil,da er fabrikkene skyldige også. Jeg har nemlig sett biler og sykler bli røsket av produksjonslinja og tredd rett i dynoen,for så å bli belastet og dynotestet rett etter varmkjøring...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cluet er vel,som uthevet,kan. Erfaringer hittil er ihvertfall at jeg til dags dato aldri har rast en motor på å kjøre den inn sånn som beskrevet. Og hvis Mr. Edlunds teori holder stikk og jeg/DeeLuxe/MotoMan gjør feil,da er fabrikkene skyldige også. Jeg har nemlig sett biler og sykler bli røsket av produksjonslinja og tredd rett i dynoen,for så å bli belastet og dynotestet rett etter varmkjøring...

 

Poenget mitt var vel å belyse at MotoMans break in secrets tross alt må omgås med respekt og neppe bør gjøres til en universell tommelfingerregel. Dessuten er det vel ikke en teori Edlund beskriver i sitt korte svar, han er bare kritisk til andres...

 

En annen ting er fabrikkenes hensikt med denne dynotestingen. Det er ikke sikkert at disse motorene etterpå får et vanlig liv i en bil/sykkel for vanlig salg. Vil anta at den går tilbake til fabrikkens lab for test og analyse. Uten at jeg altså vet dette som sikkert.

 

Selv kunne jeg tenke meg å gjøre noe bortimot en mellomting, ikke ulikt det han STCC-fyren skriver i et sitat litt høyere opp.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at flere anbefaler å kjøre inn motoren på mineralolje er at den har noe høyere friksjon og dermed tillater stempelringer og honemønster å "slite" seg til raskere. Selv er jeg skeptisk til dette og vurderer å kjøre inn motoren på den samme olja som jeg skal benytte til daglig.

 

Å kjøre inn hardt begrunnes vel med bortimot det samme. Forbrenningstrykket hjelper til med å presse stempelringene ut mot sylinderveggene. En forsiktig innkjøring vil dermed i verste fall kun glasere sylinderveggene hevder man, og da tillates ikke olja å feste seg. Økt slitasje, økt blow by.

 

Å vite hva som er best er neimen ikke lett, men en skulle tro at motorprodusentene har gjort seg noen tanker om dette.

 

Uansett er honemønsteret mye finere i våre dager enn det var i gamle dager og motorene trenger mindre innkjøring.

 

Ved kun lagerbytte trenger man selvsagt ingen innkjøring da disse flatene er fullfilmsmurt og ikke har noen kontakt metall mot metall.

 

 

Har akkurat kjørt inn nymotoren min, jeg valgte å bruke agip 10-60 racing som jeg alltid kommer til å bruke på denne bilen. Lot den gå endel på tomgang for å få lufta kjølesystemet og div. Senere kjørte jeg den både på høyt turtall og senere endel ladetrykk, fungerte greit for meg. Innkjøringsmetoder finnes det like mange av som det finnes motorer, tror ingen av dem er verken direkte feil eller rett.

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte også agip 10-60 racing til innkjøring av cossie motoren våres mener jeg å huske.. Innkjøringa på den var å ligge på E6 med beinet på bremsen så vi fikk endel trykk.. Samme kvelden hadde vi 250 opptill flere ganger.. Godt innkjørt motor :) Har nå kjørt i hele sommer, ikke noe problem med den, ånder ikke og bruker ikke noe olje!

88 Ford sierra Cosworth (sommerbil)

99 Audi S4 (konebil)

95 Ford Scorpio Diesel (Brukstralle)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er fabrikkenes hensikt med denne dynotestingen. Det er ikke sikkert at disse motorene etterpå får et vanlig liv i en bil/sykkel for vanlig salg. Vil anta at den går tilbake til fabrikkens lab for test og analyse.
Niks.:) Det er nemlig fabrikkenes måte å sjekke at det de selger er "up to it"... hver eneste bil,sykkel eller annen motorisert doning har siste stopp i dynoen før levering/forsendelse. Raser den eller har andre skavanker,blir den logisk nok ikke solgt... Noen motorer går rett fra samlebåndet til testing også,selvfølgelig,men disse kommer sjelden inn i et chassie..

 

Selv kunne jeg tenke meg å gjøre noe bortimot en mellomting, ikke ulikt det han STCC-fyren skriver i et sitat litt høyere opp.
Whatever floats your boat :). Vi har alle våre måter... og konsekvensene tar vi jo da også selv. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks.:) Det er nemlig fabrikkenes måte å sjekke at det de selger er "up to it"... hver eneste bil,sykkel eller annen motorisert doning har siste stopp i dynoen før levering/forsendelse. Raser den eller har andre skavanker,blir den logisk nok ikke solgt... Noen motorer går rett fra samlebåndet til testing også,selvfølgelig,men disse kommer sjelden inn i et chassie..

 

Whatever floats your boat :). Vi har alle våre måter... og konsekvensene tar vi jo da også selv. :)

 

Dynotester de alle motorer?

 

Jeg kan garantere deg at jeg ikke skal dynoteste motoren min umiddelbart etter oppstart. Først må den justeres slik at jeg vet at den får tilstrekkelig suppe i hele registeret (dette skiller jo oss og fabrikkene), deretter skal jeg kjøre den inn forholdsvis hardt. Det er jo forøvrig ikke store forskjellen på STCC-tilnærmingen og din tilnærming. Dessuten tviler jeg på at noen andre enn meg tar konsekvensene uansett innkjøringsmetode...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kjørt inn nymotoren min, jeg valgte å bruke agip 10-60 racing som jeg alltid kommer til å bruke på denne bilen. Lot den gå endel på tomgang for å få lufta kjølesystemet og div. Senere kjørte jeg den både på høyt turtall og senere endel ladetrykk, fungerte greit for meg. Innkjøringsmetoder finnes det like mange av som det finnes motorer, tror ingen av dem er verken direkte feil eller rett.

 

Vi brukte også agip 10-60 racing til innkjøring av cossie motoren våres mener jeg å huske.. Innkjøringa på den var å ligge på E6 med beinet på bremsen så vi fikk endel trykk.. Samme kvelden hadde vi 250 opptill flere ganger.. Godt innkjørt motor :) Har nå kjørt i hele sommer, ikke noe problem med den, ånder ikke og bruker ikke noe olje!

 

Agip 10W-60 Racing er jo fullsyntetisk. Dermed burde dere i følge enkelte ha slitt ned motorene deres under innkjøringen :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår