Gå til innhold

Innkjøring av bilmotor og valg av olje under og etter innkjøringa.

Ranger emnet


Dammed

Anbefalte innlegg

Hei. Skal få ny motorblokk til uka, og som jeg har forstått det så skal toppen ikke byttes ut. Har lest nå i ca 2 timer om innkjøring og olje (søkt på forumet og litt på google). Og nå lurer jeg på om konklusjonene jeg har kommet fram til er riktige:

 

1. Både en mild og en hard innkjøring er feil, men en variant av disse to er riktig. Dvs at man skal la motoren bli skikkelig varm under lave turtall og så skal man dra på for å slite alt riktig til. Og etter den 1. turen på en 1-1,5 time så skal man kjøre relativt vanlig, la motoren bli god og varm for så å dra på opp til 5000 rpm (rød linja begynner på 7000rpm på bilen min.) i korte perioder.

 

2. Under innkjøringa så skal det brukes mineral olje av god kvalitet. Som man skal bytte etter innkjøringsperioden til et god full syntetisk olje.

 

 

Jeg har tenkt å bruke Castrol Edge 0W-40 etter innkjøringa, men er usikker på hvilken mineral olje jeg skal kjøpe for bruk under innkjøringa. Hvilken anbefaler dere? (toyota anbefaler 5w-30 for min bil)

 

edit: Bilen det er snakk om er Toyota Celica T23.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvorfor bruker ikke Volvo mineralolje på sine biler når de selger dem i innkjøringsfasen?

 

Mjaaaa scheptisch til det der! Mineralolje smører jo ikke noe bedre. Det er jo ikke bra å skifte imellom mineral -og syntetisk heller.

 

Hadde kjørt med en litt tjukk fullsyntetisk olje de første 2-5000km jeg :) Er det diesel eller bensin? Dieselbiler kan jo drøye så langt opp som til 10 000km før de er skikkelig innkjørt..drøyt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at flere anbefaler å kjøre inn motoren på mineralolje er at den har noe høyere friksjon og dermed tillater stempelringer og honemønster å "slite" seg til raskere. Selv er jeg skeptisk til dette og vurderer å kjøre inn motoren på den samme olja som jeg skal benytte til daglig.

 

Å kjøre inn hardt begrunnes vel med bortimot det samme. Forbrenningstrykket hjelper til med å presse stempelringene ut mot sylinderveggene. En forsiktig innkjøring vil dermed i verste fall kun glasere sylinderveggene hevder man, og da tillates ikke olja å feste seg. Økt slitasje, økt blow by.

 

Å vite hva som er best er neimen ikke lett, men en skulle tro at motorprodusentene har gjort seg noen tanker om dette.

 

Uansett er honemønsteret mye finere i våre dager enn det var i gamle dager og motorene trenger mindre innkjøring.

 

Ved kun lagerbytte trenger man selvsagt ingen innkjøring da disse flatene er fullfilmsmurt og ikke har noen kontakt metall mot metall.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnalf, jeg håper du vet at Celica har aldri kommet som diesel utgave.

 

Å bytte mellom mineral og syntetisk sies å være farlig, men det som er farlig er å kjøre bilen lenge med mineral, f.eks. over 50.000km og så bytte til syntetisk, dette har noe med at sot som bygger seg opp med mineral olje løsner når det får en "omgang" med syntetisk olje. Det er aldri farlig å bytte fra syntetisk til mineral, men hvorfor skulle man gjøre det?

 

Jeg har hørt fra en at hans toyota rav4 2002 mod ble levert med mineral olje fra fabrikken. Men skal sjekke om det er det samme med Celicaen min.

 

Grunnen til mineral olje er som Reodor sa at det smører dårligere og lar stempler og stempelringer å slite seg til.

 

 

Reodor F, Jeg snakket litt med Toyota verkstedet i byen og de sa at variert normal kjøring er riktig innkjøringsmetode og at å dra den litt på gira opp til 4000 rpm var ikke noen problem, så lenge man gjør dette i 3 eller 4 gir, slik at akselerasjonen blir jevn og fin.

 

Sarpsborg Motorverksted, anbefalte mineral olje ved innkjøring og var enige om at variert kjøring hvor man burde holde seg ved 2000-2500 rpm og dra opp til 4500 rpm i korte perioder var riktig.

 

Skal sjekke med et par andre motorverksteder før jeg kjøper olja, men jeg regner med at jeg vet hva jeg skal ha. Blir mest sannsynlig:

 

* Quaker State 5w-30 mineral olje ved innkjøring

 

* Castrol Edge 0W-40 etter innkjøringa.

 

Toyota anbefaler 5W-30 for min bil, ifølge brukermanualen.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel en del tenker jeg, har du for tykk olje så kan du nok skjære motoren. Fordi olja smører ikke god nok alle de vitale delene i motoren. Derfor har jeg valgt den tynneste mineral olja jeg fant. For at den skal smøre skikkelig overalt fra du starter motoren.

 

Og viskositeten ved varm motor (100C) er ikke så farlig i mitt tilfelle, siden innkjøringa blir i løpet av vinteren og da kan olja gjerne være litt tynnere.

 

Det viktigste med viskositeten er at du har spekteret som produsenten krever innenfor spekteret på ditt olje valg.

 

Dvs i mitt tilfelle: Toyota krever minimum 5w-30. Castrol Edge 0W-40 dekker de krevde spekteret ved å ha en tynnere olje ved Winther og tykkere olje ved varm motor. Og Quaker State olja har de spekteret som produsenten krever.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om olja tilsynelatende har et bredere viskositetsspenn enn påkrevet for din motor er det ikke slik at dess høyere varmviskositet dess bedre. Viskositeten sier noe om oljas indre friksjon, og den har motorprodusenten kommet fram til basert på sine kunnskaper om motorens konstruksjon, herunder lagerflater, ventilsystem osv. Selv om du høyner varmviskositeten fra 30 til 40 så bringer det deg ikke nødvendigvis nærmere Gud. Skal vi trekke teorien din ytterligere et stykke så vil jo en 60-olje være enda bedre, men den er i realiteten alt for tykk for de aller fleste forhold.

 

Nå skjer det neppe noe skummelt ved å gå opp fra 30 til 40. Du vil muligens oppnå noe dårligere smøring av stedene i motoren som har fullfilmsmøring og noe bedre smøring av områdene som har grensesjiktsmøring.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fikk byttet short-block på garanti av Toyota kjørte jeg den inn med Toyotas 5-40w olje. jeg kjørte den akkurat som jeg bruker, maks turtall hehe...

 

bilen min bruker ca 0.3dl olje på 12 000km og da er det maks turtall minst 4-5 ganger hver dag.

har kjørt ca 30 000km siden det ble byttet short-block og motoren går som ei klokke.

å kjøre inn motorer som en gammel gubbe trur også jeg er feil, fordi det er jo ikke slik motoren brukes til vanlig.

 

bruker forresten Royal Purple olje på motor og girkasse og fungerer kjempe bra den;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reodor F, mente selvsagt ikke at jo høyere viskositet jo bedre. Men hvis du skal kjøre litt friskere og hardere over lengre tid, f.eks. på bane så er det alltid lurt å gå opp et hakk på det siste tallet. Slik at oljen beholder sine egenskaper selv over høyere temperatur.

 

Forøvrig så godkjente toyota 20W-50 på motoren også, man skulle bare velge olje etter forholdene hvor du bor. Så en 0W-40 er ingen problem på motoren min. ;)

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reodor F, mente selvsagt ikke at jo høyere viskositet jo bedre. Men hvis du skal kjøre litt friskere og hardere over lengre tid, f.eks. på bane så er det alltid lurt å gå opp et hakk på det siste tallet. Slik at oljen beholder sine egenskaper selv over høyere temperatur.

 

Tja, bare se på Formel 1. De bruker en varmviskositet tilsvarende 30. Og der går det jo absolutt unna :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja men da skal de ikke ta vare på motoren! :P

 

Der bytter de motor like mange ganger som jeg bytter til rene sokker. ;)

 

Hvis jeg ikke husker feil så var det du selv som sa at de bruker lav viskositet fordi det gir ekstra hk, siden olje med høy viskositet bremser litt motoren pga av tykkelsen, fordi de krever mer energi/hk for å bli pumpa rundt.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja men da skal de ikke ta vare på motoren! :P

 

Der bytter de motor like mange ganger som jeg bytter til rene sokker. ;)

 

Hvis jeg ikke husker feil så var det du selv som sa at de bruker lav viskositet fordi det gir ekstra hk, siden olje med høy viskositet bremser litt motoren pga av tykkelsen, fordi de krever mer energi/hk for å bli pumpa rundt.

 

Stemmer det, men igjen så er det ikke nødvendigvis slik at man tar bedre vare på motoren dess tykkere olja er. I ditt tilfelle er det jo ingen risiko forbundet ved å bruke en 40-olje. Men ta f eks en ny motor hvor man anbefaler en 30 eller sågar 20-olje. Grunnen til det er selvsagt å få ned friksjonen og pumpemotstanden og dermed forbruket. Det betinger at motoren er konstruert for det med tanke på lagerklaringer osv. Å bruke en 40 eller 50-olje på en slik motor kan være fatalt. Uansett vil oljetempen øke betraktelig.

 

Forøvrig så ønsker man jo at motoren skal holde selv i Formel 1, selv om den selvsagt ikke er konstruert for å holde i 200 000 km :)

 

Den viktigste årsaken til at man velger tykk olje i noen former for racing er at olja ved langvarige løp ( f eks 24 timer) blir så uttynnet av uforbrent bensin at viskositeten blir kraftig forandret.

 

Gode syntetiske oljer basert på POA eller Ester har vesentlig høyere motstandsdyktighet enn mineraloljer mot degenrering grunnet høye temperaturer, uansett viskositet. Enkelte hevder jo at det er direkte skadelig å bytte fra mineral til syntetisk eller omvendt, men det vil jeg ofte hevde at er oksemøkk. Alle oljer har additiver for å oppnå diverse egenskaper, uansett om de har en mineralsk eller syntetisk base.

 

Et større problem for olja er mangelfull veivhusventilasjon. Saab blant annet har hatt store problemer med motorhavarier som en følge av dette.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnalf, jeg håper du vet at Celica har aldri kommet som diesel utgave.

 

Å bytte mellom mineral og syntetisk sies å være farlig, men det som er farlig er å kjøre bilen lenge med mineral, f.eks. over 50.000km og så bytte til syntetisk, dette har noe med at sot som bygger seg opp med mineral olje løsner når det får en "omgang" med syntetisk olje. Det er aldri farlig å bytte fra syntetisk til mineral, men hvorfor skulle man gjøre det?

 

Jeg har hørt fra en at hans toyota rav4 2002 mod ble levert med mineral olje fra fabrikken. Men skal sjekke om det er det samme med Celicaen min.

 

Grunnen til mineral olje er som Reodor sa at det smører dårligere og lar stempler og stempelringer å slite seg til.

 

 

Reodor F, Jeg snakket litt med Toyota verkstedet i byen og de sa at variert normal kjøring er riktig innkjøringsmetode og at å dra den litt på gira opp til 4000 rpm var ikke noen problem, så lenge man gjør dette i 3 eller 4 gir, slik at akselerasjonen blir jevn og fin.

 

Sarpsborg Motorverksted, anbefalte mineral olje ved innkjøring og var enige om at variert kjøring hvor man burde holde seg ved 2000-2500 rpm og dra opp til 4500 rpm i korte perioder var riktig.

 

Skal sjekke med et par andre motorverksteder før jeg kjøper olja, men jeg regner med at jeg vet hva jeg skal ha. Blir mest sannsynlig:

 

* Quaker State 5w-30 mineral olje ved innkjøring

 

* Castrol Edge 0W-40 etter innkjøringa.

 

Toyota anbefaler 5W-30 for min bil, ifølge brukermanualen.

 

 

jeg har bytta mellom alt fra helsyntetisk og til gamal gir-olje på taunusen jeg;) går alltid like bra=) bare å fylle på å klemme pedalen i vater, har ikke hatt problemer med den på ca 5 år(så lenge jeg har hatt den) å hardere enn meg kjører ikke du med bilen din ihvertfall;) så det er det samma... men å følge regelboka- ikke bytt mellom mineral og syntetisk.:wonder:

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår