Gå til innhold

turbo

Ranger emnet


mercedes w201

Anbefalte innlegg

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du kan måle temp ut i fra kompressoren... Desto lenger ut i skogen du kommer,desto høyere temp. Har vel en formel/plansje et sted som viser effektiviteten på en kompressor beregnet ut ifra temp i henhold til trykket den leverer...skal se om jeg finner den igjen. :)

 

Liten vits i å dra den lenger ned enn til 55% effektivitet,da er du i praksis utenfor kartet,og der liker den seg ikke.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Du kan måle temp ut i fra kompressoren... Desto lenger ut i skogen du kommer,desto høyere temp. Har vel en formel/plansje et sted som viser effektiviteten på en kompressor beregnet ut ifra temp i henhold til trykket den leverer...skal se om jeg finner den igjen. :)

 

Liten vits i å dra den lenger ned enn til 55% effektivitet,da er du i praksis utenfor kartet,og der liker den seg ikke.

 

hva trenger man å vite hvor man ligger i kartet? tenker da på om den enda er effektiv eller ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva trenger man å vite hvor man ligger i kartet? tenker da på om den enda er effektiv eller ikke
Hvis man har trykket og tempen ut av turboen,dvs målt så nære utløpet som mulig på max turtall og belastning,så kan man regne ut effektiviteten i %...desto dårligere effektivitet den får på et gitt trykk,desto varmere blir lufta.. Men det er ikke så lett å måle det nøyaktig under kjøring,dessverre. Sånt man har "Hot Gas Test Stands" til...dvs,hvis man er en turboprodusent. Men måler man med et digitalt meter med tempsensor,så får man ihvertfall en ide...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

jeg har kommet så langt att jeg skal ha ny turbo. har sett på gt3071, gt3076, gt3576 og gt3582. vil ha kulelagrturbo for rask spoolup. jeg ser på kartene på garrett sine sider, men er ikke helt sikker på hvilke som vil passe best. er til en 2.3l 16v motor. noen som har noen formening? si gjerne hvorfor jeg burde bruke de forsjellige typene :) er jo en murlighet meg gt40 serien, men er litt redd den blir for stor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har kommet så langt att jeg skal ha ny turbo. har sett på gt3071, gt3076, gt3576 og gt3582. vil ha kulelagrturbo for rask spoolup. jeg ser på kartene på garrett sine sider, men er ikke helt sikker på hvilke som vil passe best. er til en 2.3l 16v motor. noen som har noen formening? si gjerne hvorfor jeg burde bruke de forsjellige typene :) er jo en murlighet meg gt40 serien, men er litt redd den blir for stor?
Hvilken effekt vil du ha,og hva annet er/skal det gjøres med motoren? Så kan jeg prøve å hjelpe deg på vei...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken effekt vil du ha,og hva annet er/skal det gjøres med motoren? Så kan jeg prøve å hjelpe deg på vei...

 

effekt runt 500-550hk. er org innmat,toppen er overhalt samt fjernet kanter og ujavnheter i innsugskanaler og eksoskanaler. dette er en 2.3-16v motor hvor coswort har bygget topp. skal være veldig bra flow i disse toppene.er dekomprimerte stempel,660cc dyser. blir justerbare kamdrev eller nye kammer, h-profilråder, custom grenrør og custom innsug, større intercooler, doble bensinpumper og øket bensintrykk.

 

laddetrykket vil ligge på 1.5-1.7bar ca vil jeg tro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

660cc dyser???? hørtes noe lite ut det kansje. En gt3076r kunne vel muligens funka fint til deg hvis jeg husker rett (uten å ha kartet foran meg da). AR .64 eller 63 passer vel greit (husker ikke hvilke av dem som hadde integrert WG) men får se hva bjørn sier. han som kan dette.

 

660 dyser skulle vist holde ca akkurat:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

effekt runt 500-550hk. er org innmat,toppen er overhalt samt fjernet kanter og ujavnheter i innsugskanaler og eksoskanaler. dette er en 2.3-16v motor hvor coswort har bygget topp. skal være veldig bra flow i disse toppene.er dekomprimerte stempel,660cc dyser. blir justerbare kamdrev eller nye kammer, h-profilråder, custom grenrør og custom innsug, større intercooler, doble bensinpumper og øket bensintrykk.

 

laddetrykket vil ligge på 1.5-1.7bar ca vil jeg tro

Tror nok jeg ville satset på en GT3076R...fordi den gir deg litt mer margin mot surge,og klarer rundt 580-600 hk før det er slutt. Men,hvis du skal opp i litt turtall,og har (lange nok)kammer,innsug med riktige lengder etc til å utvikle bra med effekt på topp,så kan en GT3582R passe. Den klarer rundt 640-660 hk,men er som sagt avhengig av at motoren har frie pusteveier for ikke å surge seg langt inn i døden,siden den har lettere for å gå ut på venstresiden av kartet... Så hvis du ikke skal spore ut eller "mye vil ha mer"-greia,så hadde jeg tatt en 3076R... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en evo turbo. Da får du bra spool og grei effekt. En gtxxx turbo vil gi mye lag. Skal du ta ut så mye som disse gir må du gjøre noe andre drastiske ting med motoren først.

 

Faktisk mange i usa som bruker disse med god erfaring..

 

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en evo turbo. Da får du bra spool og grei effekt. En gtxxx turbo vil gi mye lag. Skal du ta ut så mye som disse gir må du gjøre noe andre drastiske ting med motoren først.

 

Faktisk mange i usa som bruker disse med god erfaring..

 

 

Mvh

 

har turbo idag som kan sammenlignes med evoturboen, klarer ikke mere effekt den. så da må det byttes. men bilen er med effektkurven og momentkurven idag utrulig bra til drifting. er ikke noe turbolag med turboen jeg har. men er villig til å ofre litt på bunn for å få mere på topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok jeg ville satset på en GT3076R...fordi den gir deg litt mer margin mot surge,og klarer rundt 580-600 hk før det er slutt. Men,hvis du skal opp i litt turtall,og har (lange nok)kammer,innsug med riktige lengder etc til å utvikle bra med effekt på topp,så kan en GT3582R passe. Den klarer rundt 640-660 hk,men er som sagt avhengig av at motoren har frie pusteveier for ikke å surge seg langt inn i døden,siden den har lettere for å gå ut på venstresiden av kartet... Så hvis du ikke skal spore ut eller "mye vil ha mer"-greia,så hadde jeg tatt en 3076R... :)

 

orginalt så ligger turtallsperren på 7300o/min, så er vel regnet som en turtallsmotor, slik oppsett jeg har nå mister jeg effekt fra 6000o/min. dette kommer av enten att tuboen ikke klarer å gi mere luft, ekoshuset gir baktrykk, for små intercooler eller att det org innsuget ikke er effektivt nok. alle disse komponentene vil bli forandret.

 

ser ut til att jeg går for gt3076R. med a/r63 eksoshus. dette burde fungere greit tror jeg. har lest kart om og i mente ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår