Gå til innhold

780V8: Volvo 780 - Chevy V8 og True-Trac på Multi-Link (Oppdatering 24.Juli. 08)

Ranger emnet


780V8

Anbefalte innlegg

Enig med deg ang. 8'er.

 

Skal prøve å få med meg de fleste treffene til sommeren, så kan hende vi sees på ett treff. Ble litt amputert i fjor da automatkassa havarerte i mai og ny var montert først i august.

 

Når jeg bestemmer meg for å selge den, skal jeg sende deg en PM :)

 

jeg har 1rett på den Per :kiss

-- Har 242 med V8-- Prosjekt

-- volvo 242L --

--X volvo 240 Turbo--

--X volvo 142--

*Member of Volvo Skrensar Lag*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • Svar 101
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sverige er en ide. der ligger de mellom 25 og 90.000 sek, "litt" avhengig av stand, det er vel bare svensker som klarer å gi så blanke i en 780 at den ruster...

 

et annet tips er i usa, det ble eksportert en god del 780 dit, og det finns en god del med solbrent lakk, men rustfrie som visstnok går billig. perfekt utgangspunkt for et skikkelig prosjekt, er bilens orginale lakk og innredning ødelagt av sola, er det jo ikke dødssynd å finne på noe vesentlig friskere fra dag 1!

dollaren er jo hyggelig om dagen, og om man har god tid er det ikke spesielt dyrt å få sendt en sånn i container heller. får man puta inn en tøffere motor i containeren også, har man mye av det man trenger til et kult bygge. hva med komplett drivlinje fra nye corvetten? er en skikkelig bra bakaksling også der, med manuell gir og en moderne og fin motor. drømme....

 

forøvrig er ikke trådens 780 så langt unna en av drømmebilene mine, det skal du ha 780v8!

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den råeste 780`n jeg non gang har sett

 

Takker :)

 

sverige er en ide. der ligger de mellom 25 og 90.000 sek, "litt" avhengig av stand, det er vel bare svensker som klarer å gi så blanke i en 780 at den ruster...

 

et annet tips er i usa, det ble eksportert en god del 780 dit, og det finns en god del med solbrent lakk, men rustfrie som visstnok går billig. perfekt utgangspunkt for et skikkelig prosjekt, er bilens orginale lakk og innredning ødelagt av sola, er det jo ikke dødssynd å finne på noe vesentlig friskere fra dag 1!

dollaren er jo hyggelig om dagen, og om man har god tid er det ikke spesielt dyrt å få sendt en sånn i container heller. får man puta inn en tøffere motor i containeren også, har man mye av det man trenger til et kult bygge. hva med komplett drivlinje fra nye corvetten? er en skikkelig bra bakaksling også der, med manuell gir og en moderne og fin motor. drømme....

 

forøvrig er ikke trådens 780 så langt unna en av drømmebilene mine, det skal du ha 780v8!

 

Takker :)

 

Kommer oppdatering ganske snart nå. Har en del deler på vei over "dammen" :)

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har litt trøbbel med varm motorolje, så planen er å montere oljekjøler. Så bestilte en del AN koblinger og diverse fra Summit Racing, som kom her om dagen.

 

AN12 koblinger av div varianter og slange. Ville ikke ha den typiske stålomspunne slangen, men en sort i tilnærmet samme kvalitet. Denne skal tåle 350PSI, noe som er mer enn nok til oljetrykket.

Tror det var i overkant over-kill med AN12, men men. AN10 hadde passet bedre med tanke på fysisk størrelse på koblinger.

 

Oljekjler780002.jpg

 

Jeg bestilte meg 2 tetteplugger (de blå på bildet), som jeg modifiserte og monterte en nippel for trykklyft. Dette for å trykkteste alle slanger og koblinger før start av motor.

 

Deretter var det å få montert oljekjøleren.

Dette ble problemer for det er ingen steder å montere kjøleren, men etter litt fundering, ble det til at jeg bytter ut den originale tillegskjøleren for automatkassa, og monterer motoroljekjøleren der. Bakdelen er at den blir sittende mellom AC-radiatoren og vannradiatoren. Dessuten ble det veldig trangt på siden, så jeg måtte lage en utsparring i sideramma på ACrad'en

 

Slik ble det ferdig montert; hengende på AC radiatoren:

 

Oljekjler780001.jpg

 

Bestilte også ny kjøler til automatkassa, og det løste jeg på denne måten:

 

Automatkjler780.jpg

 

Ble en lang slank type, som er like lang som vann-radiatoren er bred :)

 

 

Det var sålangt. Flere oppdateringer etter som arbeidet skrider frem...

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da var endelig oljekjøler oppkoblinga ferdig.

 

Slik ble det i motor-rommet:

 

Måtte lage meg ett feste for oljefilteret, brukte huller som allerede var i innerskjermen, for vil ikke borre eller ødelegge, slik at det blir stygt ved en eventuell tilbakebygging til originalt :)

OljekjlerMotorrom001a.jpg

 

Måtte lage ny tetteplate på siden av radiatoren og lage gjennomføringer for slangene til oljeradiatoren foran:

OljekjlerMotorrom002a.jpg

 

Fikk samtidig pulverlakkert diverse braketter og fester, som var avskallet og stygge.

 

Har også fjernet det stygge hengerfestet; her var det selvfølgelig kappet ut i "spoileren" under støtfangeren, men jeg plastet igjen med glassfiber og sendte den til lakking, og ble ikke så verst.

 

Dessuten har jeg fjernet eksoshalene, og hevet eksospotta. Dette for å få ett mere cleant utseende bak; ønsker ikke noe F&F utseende her :)

 

Slik ble dette:

 

Eksos001a.jpg

 

Eksos002a.jpg

 

Kommer mere updates så fort det blir bedre vær :)

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble nye felger gitt :)

I know, I know, de er rimelig utbrukte nå, men synes personlig 780'n kler disse rimelig bra. Og synes ikke det er så mange kantfelger som er fine, i hvertfall ikke til under 10000 for settet.

 

Super DTM med 225/35-18:

 

780Vr08003a.jpg

 

780Vr08005a.jpg

 

780Vr08004a.jpg

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

topp fem Volvoer jeg har sett uten tvil, det der er så behagelig å kjøre osv osv. nei, du har en bil der du aldri må tenke på å selge, vidunderlig vogn. Kommer du på noe volvotreff?

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

topp fem Volvoer jeg har sett uten tvil, det der er så behagelig å kjøre osv osv. nei, du har en bil der du aldri må tenke på å selge, vidunderlig vogn. Kommer du på noe volvotreff?

 

Takker :)

 

Joda, planen var å få med meg en del treff i år ja.

Sørlandstreffet og Kongsbergtreffet er bankers, og skal prøve å få med meg Åltreffet og Heidaltreffet også, og muligens Eda-treffet :)

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår