steinar Skrevet Oktober 22, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2003 Jeg har en golf 2 fra 86 og har problemer med ettertenning. Hver gang jeg slår av motoren så ulmer den et par sekunder før den dør - ofte med en avsluttende kjempesalutt ut av eksospotta. Jeg har fått tips om at dette kan være problemer med tenninga og at dette må justeres av noen som kan dette med en tenningslampe. Noen andre mener det kan være at motoren får falsk luft fra manifolden (eller en pakning der). Hva er gode ideer for feilsøking og lokalisering av problemet ? De to forslagene over er bare gjettinger på telefon fra noen jeg kjenner - og må ikke tas for god fisk! Jeg har ikke noe særlig peilig men kan det være mulig og tette luftfilteret mens motoren står på tomgang, så hvis den da fortsetter å ulme gå for at den får falsk luft - og hvis den stopper er det noe annet? Eller er dette som å hive bensin på bålet? :-) Alle forslag tas imot med takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sonick Skrevet Oktober 22, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2003 Begynn med å sjekke tenning du .. Etterpå kan du sjekke reg reim Siter Golf 4 gti 99 mod x - en del golf 2 er Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Asim Skrevet Oktober 22, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2003 Kjører du på 95blyfri? Hvis tilfelle... bytt til 98super eller prøv 98blyfri. Hvis det fortsatt er ettertenning må nok tenning justeres? Hvordan er tomgang? Er den for høy kan det være en medvirkende årsak. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[dEvil] Skrevet Oktober 23, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2003 start bilen og prøv å vri på fordelerlokket... kan hjelpe.... Siter Audi S2 2.2 20v Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steinar Skrevet Oktober 23, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2003 Originally posted by Asim Kjører du på 95blyfri? Hvis tilfelle... bytt til 98super eller prøv 98blyfri. Hvis det fortsatt er ettertenning må nok tenning justeres? Hvordan er tomgang? Er den for høy kan det være en medvirkende årsak. :) Jeg kjører på 95 blyfri ja - men det hadde hun dama jeg kjøpte bilen av kjørt på i fem år og det er først de siste månedene den har hatt denne ettertenninnga. Hun sa også at den har kommet gradvis. Tomgangen er nok relativt høy ja - jeg har ikke noe turteller på bilen så jeg vet ikke nøyaktig hva den står på men når jeg står i 1 gear så kan jeg bare slippe clutchen og så kjører den. Har tenkt på og få justert forgasseren - men er dette noe jeg skal leke med når jeg ikke helt vet hva jeg vil? :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steinar Skrevet Oktober 23, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2003 Originally posted by [dEvil] start bilen og prøv å vri på fordelerlokket... kan hjelpe.... Sitter ikke dette lokket bom fast med bolter? Mulig jeg tar feil, fikk jo bilen i går :-) Skal gå ned og titte og prøve Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf2 Skrevet Oktober 23, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2003 Legg opp til manuell shoke og bruk den til å strupe forgasseren (regner med det er en forgasser motor), så du kveler motoren ved stopp. Slik som meg:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arildh Skrevet Oktober 23, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2003 Dama har også en Golf II 86 1.8 med ettertenningsproblemer. De ble i følge hun mindre men ikke borte etter jeg skiftet en sprukken slange inn fra gasseren og skiftet luftfilteret. Sprayet startgass rundt gasseren for å finne lekasjen. Prøvde å justere tenning også men fant da faen ikke noen merker på remhjulet jeg kunne bruke mot pilen på dekselet. Ellers så har (drit)bilen en lei tendens til å kveles når den er kald. Litt for mye gass og den kveles. Virker som om automatsjoken ikke fungerer. Går det å bygge om denne til manuell ? Siter 2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steinar Skrevet Oktober 23, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2003 Skal titte rundt forgasseren og se om jeg ikke er så heldig og finne en sprukken slange. Ellers vet noen om noen i Oslo som har en tenningslampe og justerer tenninga for en six pack glasspils? :-) Evt tar forgasseren i samme slengen da den er litt ivrig på tomgangen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[dEvil] Skrevet Oktober 23, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2003 nei fordeleren sitter fast med en bolt.. slik at den kan vries... er slik med alle fordelere!! prøv dette.. bare løs skruen og prøve og justere når bilen står på tomgang.. mvh john håvard Siter Audi S2 2.2 20v Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Asim Skrevet Oktober 23, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2003 Originally posted by [dEvil] nei fordeleren sitter fast med en bolt.. slik at den kan vries... er slik med alle fordelere!! prøv dette.. bare løs skruen og prøve og justere når bilen står på tomgang.. mvh john håvard For noe tull.... IKKE gjør dette... man kan vel aldri klare å justere tennignen på øret. 1mm på fordeleren er ofte 2-4grader. Tennings merket på golf finner du ved å fjerne en grønn propp på girkassehuset. Da ser du en pil, og på svinghjulet er det 0- merke og en strek. Streken angir tenningsmerke. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
projektRUST Skrevet Oktober 23, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2003 Originally posted by Asim For noe tull.... IKKE gjør dette... man kan vel aldri klare å justere tennignen på øret. 1mm på fordeleren er ofte 2-4grader. Tennings merket på golf finner du ved å fjerne en grønn propp på girkassehuset. Da ser du en pil, og på svinghjulet er det 0- merke og en strek. Streken angir tenningsmerke. :) det går helt fint å vri fordeleren for å stille tenninga. Du merker fort når du er på bærtur, for å si det sånn. Men ad ettertenning på 2e2 gasserene, så er dette ofte på grunn av 3 punkts dåsa som ikke trekker seg helt inn når bilen stoppes. Da holder den oppe gasspjeldet, og vips så går bilen av seg selv. Kan også være at den suger luft her og der, sjekk med startgass. Siter grønn og hvit, hva er jeg? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.