opel freak Skrevet Oktober 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2007 Så langt jeg har funnet ut kan kan man få kjøpt tre forskjellige typer spjeld men det er sikkert flere typer i handelen. Ja jeg snakker om spjeldhuset på motoren men, man får også rullespjeld og det jeg tror heter glidespjeld/sleidespjeld. Er ikke sikker på noen av navnene egentlig, håper bare dere skjønner hva jeg mener. Hva er fordelen og ulempene med disse forskjellige typene egentlig? Rullespjeld; Sleidespjeld; Konvensjonelt; Siter K.I.S.S Keep It Simple Stupid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Oktober 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2007 Correct me if i'm wrong.. Er vel på full gass de andre enn det konvensjonelle har noen postiv effekt.. Så er vel mest gunstig på N/A motor med høy toppeffekt og turtall Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Oktober 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2007 Rullespjeldet's største bakdel er prisen... Spjeld rett på motoren gir en tanke mer respons,spjeld på inngangen til plenum er en billigere løsning (bare ett). Og så videre. Merker man enorm forskjell? Nok trim,så.... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NM-Performance Skrevet Oktober 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2007 Intresangt... vill vite mere om dette! Separate spjeld på turbomotor... Fordeler? Hva med vakum? ta et "signal" fra hver sylinder? eller må man mappe etter tps? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Oktober 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2007 Intresangt... vill vite mere om dette! Separate spjeld på turbomotor... Fordeler? Hva med vakum? ta et "signal" fra hver sylinder? eller må man mappe etter tps? Fordel er at man kan ha voksent plenum og beholde responsen,siden man ikke behøver vente på at plenumet skal fylles. Høyt turtall og/eller trykk liker litt volum i boksen,da forstyrrer ikke pulsene hverandre så mye. Tar riktignok bare et 1/10's sek eller så å fylle opp selv om det er stort som en 10-litersbøtte,men alle monner drar,spesielt med litt stor (eller tungdrevet) snurre... Et signal fra hver sylinder,sammen i en "vakuumboks" og derfra til hva man enn skal koble opp. Bakdelen er som sagt pris,og at man ofte må ha rimelig store spjell i forhold til ett før plenum... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NM-Performance Skrevet Oktober 5, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2007 Fordel er at man kan ha voksent plenum og beholde responsen,siden man ikke behøver vente på at plenumet skal fylles. Høyt turtall og/eller trykk liker litt volum i boksen,da forstyrrer ikke pulsene hverandre så mye. Tar riktignok bare et 1/10's sek eller så å fylle opp selv om det er stort som en 10-litersbøtte,men alle monner drar,spesielt med litt stor (eller tungdrevet) snurre... Et signal fra hver sylinder,sammen i en "vakuumboks" og derfra til hva man enn skal koble opp. Bakdelen er som sagt pris,og at man ofte må ha rimelig store spjell i forhold til ett før plenum... Altså ingen skikkelige bakdeler... Litt mere arbeid med tillpassing eneste! Handla 3 oppsett med separate spjeld til firer med 50mm spjeld pluss et stk 75mm spjeld til en svensk høvding sist jeg var på ferie hos søta bror! Så syns ikke det er så dyrt jeg! :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Oktober 5, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2007 Altså ingen skikkelige bakdeler... Litt mere arbeid med tillpassing eneste! Handla 3 oppsett med separate spjeld til firer med 50mm spjeld pluss et stk 75mm spjeld til en svensk høvding sist jeg var på ferie hos søta bror! Så syns ikke det er så dyrt jeg! :D Hvis den svenske høvdingen gikk til å kjøpe en pistol så du kunne rane speedshop'en skjønner jeg det.. :D ...men,du har sikkert sett de spjella som ligger på 20K+ og mer. Verste jeg har sett var rullespjell til Porsche.. kosta 9000. US Dollar. Spinnvilt... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NM-Performance Skrevet Oktober 5, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2007 ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Oktober 5, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2007 Jeg tenkte konvensjonelle spjeld kontra sleid og rulle på separate spjeldhus.. Da er vel sleide og rullespjeld mere effektivt enn konvensjonelt på først og fremst full gass. Så rulle og spjeld er vel mer race enn konvensjonelt.. Noen mener at sleider kan gi litt ruskete gange på overgang,men fungerer flott på bunn pinne.. Separate spjeldhus gir jo bedre fylling og respons.. Er jo bare så mye effekt man kan oppnå på en N/A motor med ett spjeld før plenum.. Ved større effektuttak så må separate spjeldhus til.. eller f.eks doble webere som også blir separate spjeld,og ved riktig lengde på runners med tanke på hvor returpulsen vender så er mye effekt mulig å oppnå.. På turbomotorer så virker det som firesifret effekt ikke er noe problem så lenge spjeld og plenum er dimensjonert riktig. Men er som nevnt tidligere i tråden mere respons å hente ved bruk av separate spjeld. Mon tro om ikke Skyline har separate konvensjonelle spjeld org.?? :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Oktober 5, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2007 Er jo bare så mye effekt man kan oppnå på en N/A motor med ett spjeld før plenum.. Ved større effektuttak så må separate spjeldhus til.. ...eller bare et større spjeld før (et større) plenum,så er effekten tilbake men lavhastighetsegenskapene og "finresponsen" er ute av vinduet... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Oktober 6, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2007 Nå tenkte jegt helst standard greier.. da er det vel like greit å bytte ut org. innsug med sep. spjeld ved stort effektuttak først som sist.. Kan sef. sette på større spjeld og porte opp/forstørre plenum.. Lingenfelter deler jo og graver jo ut endel alu. fra org. innsugene for så å sveise dem sammen på noen av corvette motorene han trimmer.. Men på en f.eks firer med mindre volum og høyere hk/l så tror jeg at separate spjeld fungerer bedre.. Men kommer jo an på hvor mye effekt man er ute etter sef. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg