slitenvolvo Skrevet September 28, 2007 Rapporter Share Skrevet September 28, 2007 Ja, men herr Loken sa at motoren må ha riktig mottrykk, som en moped. Og det er det jeg stusset på. Kan tenke meg at man vil ha en viss hastighet på eksosen, for å utnytte eksospulsene maksimalt, men man skal da vel aldri ønske å faktisk ha motstand i eksosen? Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morgis Skrevet September 28, 2007 Rapporter Share Skrevet September 28, 2007 en moped er en 2takts motor. kan ikke sammenliknes! Siter Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet September 28, 2007 Rapporter Share Skrevet September 28, 2007 Og grunnen til at man skal ha mottrykk på en 2-takter er vel at man ikke skal slippe drivstoff/luft-blandingen ut av forbrenningsrommet gjennom eksosrøret før forbrenningen har skjedd. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet September 28, 2007 Rapporter Share Skrevet September 28, 2007 Og grunnen til at man skal ha mottrykk på en 2-takter er vel at man ikke skal slippe drivstoff/luft-blandingen ut av forbrenningsrommet gjennom eksosrøret før forbrenningen har skjedd. Det er greit nok det. Men, det skulle vel være unødvendig på en firetakter. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet September 28, 2007 Rapporter Share Skrevet September 28, 2007 Det er ikke "mottrykk" på en 2-takter... det er "motpuls". Totaktere drar blandingen helt ut i eksosanlegget når "forrige" eksospuls forlater anlegget,men med formen og volumet som er i ekspansjonskammeret danner man en returpuls som "overlader" motoren fra eksossiden (dvs,med den nye gassen som er dratt helt igjennom). Derfor er eksosanlegg grise-kritisk på totaktere...er ikke ukjent å miste 60-70% av normal toppeffekt hvis anlegget sprekker eller løsner på en hardtrimmet crosser eller løps-hoj... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet September 28, 2007 Rapporter Share Skrevet September 28, 2007 Etter hva jeg har lest så ønsker man å oppnå minimalt mottrykk på såvel suge- som turbomotorer, men på en sugemotor gir ikke nødvendigvis maksimal rørdiameter minimalt mottrykk. Leter etter stedet jeg leste en god forklaring på dette, men finner det ikke i farten. Turboed1 burde imidlertid kunne forklare dette enda bedre enn han allerede har gjort. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet September 28, 2007 Rapporter Share Skrevet September 28, 2007 Googlet litt rundt og fant denne artikkelen. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SHN-Motorsport Skrevet September 28, 2007 Rapporter Share Skrevet September 28, 2007 vel det er jo 2 SUGEMOTORER du snakker om og den bilen det var spørsmål om her var en TURBOMOTOR! Er forsjell på eksosoppbygningen på dem 2 enkelt og greit. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet September 28, 2007 Rapporter Share Skrevet September 28, 2007 vel det er jo 2 SUGEMOTORER du snakker om og den bilen det var spørsmål om her var en TURBOMOTOR! Er forsjell på eksosoppbygningen på dem 2 enkelt og greit. Ikke særlig mye... de fleste grunnreglene for manifolder på sugemotorer går igjen på turbomotorer også. @Reodor: Burde jeg? Da blir det en sånn lang slitsom tørr avhandling igjen... :( Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet September 28, 2007 Rapporter Share Skrevet September 28, 2007 Ikke særlig mye... de fleste grunnreglene for manifolder på sugemotorer går igjen på turbomotorer også. @Reodor: Burde jeg? Da blir det en sånn lang slitsom tørr avhandling igjen... :( Noen her som liker lange tørre avhandlinger, særlig hvis man kan lære noe av det. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SHN-Motorsport Skrevet September 28, 2007 Rapporter Share Skrevet September 28, 2007 jo stemmer det men forskjeller fins det. liker tørr lang avhandling så skriiiiv!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet September 28, 2007 Rapporter Share Skrevet September 28, 2007 Googlet litt rundt og fant denne artikkelen. Godt å se at David Vizard har spart meg for masse jobb... :) ...selv om det kanskje ikke var spot on for det vi snakket om. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas_1 Skrevet September 28, 2007 Rapporter Share Skrevet September 28, 2007 Ikke særlig mye... de fleste grunnreglene for manifolder på sugemotorer går igjen på turbomotorer også. @Reodor: Burde jeg? Da blir det en sånn lang slitsom tørr avhandling igjen... :( Men ren eksos og manifolder er vel to forskjellige regnestykker? Og sånn jeg har fått det for meg har vel ingen motor noe godt av mottrykk, det handler bare om gasshastighet og ved maks gasshastighet er det ingen mottrykk(Kan hende jeg bare babler nå). Akkurat som man ikke bare lager så store høl i en topp som mulig og kaller det værstingport. Men på turbomotorer er jo eksostrykket lavere enn på en sugemotorer og allikevel skal den ha størst rør, så da kommer jo de utenom regelen med gasshastighet. Så Haien har gjerne rett i at turbo og sugemotor er to forskjellige diskusjoner? Ikke helt sikker på om jeg skjønner selv hva jeg skrev der men jeg går og legger meg.:) Siter Biler: -Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet September 28, 2007 Rapporter Share Skrevet September 28, 2007 Men ren eksos og manifolder er vel to forskjellige regnestykker? Er det? Hvor? :) Edit: Mener du "ren eksos" som i eksosanlegget si,etter turboen? Da er ikke regnestykkene de samme... Trøtt merker jeg,blir uoppmerksom...Og sånn jeg har fått det for meg har vel ingen motor noe godt av mottrykk, det handler bare om gasshastighet og ved maks gasshastighet er det ingen mottrykk(Kan hende jeg bare babler nå). Akkurat som man ikke bare lager så store høl i en topp som mulig og kaller det værstingport. Ingen babling,rett observert. Dvs,hvis jeg tolket deg riktig...:) Men på turbomotorer er jo eksostrykket lavere enn på en sugemotorer og allikevel skal den ha størst rør, så da kommer jo de utenom regelen med gasshastighet. Så Haien har gjerne rett i at turbo og sugemotor er to forskjellige diskusjoner? Ikke helt sikker på om jeg skjønner selv hva jeg skrev der men jeg går og legger meg.:) Ikke jeg heller...eksostrykket i manifolden er sjelden lavere på en turbomotor,siden man dytter jo ut doble mengden (eller mer) i tilsvarende rør... Etter turboen skal den ha større rør,siden gassen da har mistet hastigheten,men er fremdeles en mye større mengde.. Får sove på det. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas_1 Skrevet September 29, 2007 Rapporter Share Skrevet September 29, 2007 Er det? Hvor? :) Edit: Mener du "ren eksos" som i eksosanlegget si,etter turboen? Da er ikke regnestykkene de samme... Trøtt merker jeg,blir uoppmerksom... Ingen babling,rett observert. Dvs,hvis jeg tolket deg riktig...:) Ikke jeg heller...eksostrykket i manifolden er sjelden lavere på en turbomotor,siden man dytter jo ut doble mengden (eller mer) i tilsvarende rør... Etter turboen skal den ha større rør,siden gassen da har mistet hastigheten,men er fremdeles en mye større mengde.. Får sove på det. Jeg snakket bare om etter turbo/manifold, altså eksosanlegget. Siter Biler: -Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.