Gå til innhold

gammel Rx7 ønsker mer pulver

Ranger emnet


JeeRacing

Anbefalte innlegg

Noen som vet om girkassene i 1.genrasjon Rx7 er noe holdbare. Og om en 13b passer rett på?

 

Sitter i dag en orginal 12a i fantastiskt skikk i bilen. Og drømmer litt om å sette inn en 13b for å holde følge med trafikken. Så om noen har noe godt tilbud på en komplett motor med eller uten turbo. Så pling en plong på dahlb@online.no

 

Gjerne trimmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Har en kasse til Turbo II til salgs. Har en 13 B periperalport også, men da er det ikke lenger snakk om å holde følge med trafikken....

 

12 A går jo ikke dårlig det? Få på litt eksos, forgasser og innsug, så skjer det ting. Hvis ikke dette er nok, så sett igang å port den opp.

 

PM for mer detaljer ang. porting, og deler.

 

btw, bor ikke langt unna deg forresten....

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kuttet ut PM funksjonene siden jeg sjelden er innom forumet. mail funker bedre. dahlb@online.no

 

Har sett flere slike kasser tilsalgs. Men det jeg lurte på er om den orginale tåler noe?

 

Istedenfor å koste på en 12'er ....eksos, IDA, porting evt. turbo. vil jeg heller koste dette på en motor som er sterkere i utgangspunktet. En 20'er ville jo vært det beste....

 

Men hva passer uten altfor mye mikk? Har tenkt å ha denne bilen som leketøy. Og ikke skru meg ihjel....og har null erfaring med mazda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får å sette 13B i 12A chassis trenger du ei bånnpanne og ny travers, evt modifisere den som sitter foran på front-dekselet.

 

den orginale girkassa holder vel bra til en lettere trimma sugemotor, men med turbo og litt spirited driving så kneler den nok. Ihvertfall hvis du har sperre og bra feste. I bilen min har det sitti 12A turbo på orginal kasse, og den holdt ihvertfall, men da med åpen bakaksel :)

 

Skal du sette inn girkasse fra Turbo II så må du skifte spline på mellomakselen, da utgående aksel ikke er den samme på de 2 kassene.

 

(driver med samme prosjekt selv, 13B og girkasse fra turbo II inn i 80-modell)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Takk for svar..

 

Den orginale 80 modell 5 trinns kassa. Er med andre ord ikke noe å satse på ved aktiv kjøring og 13b

 

Skjønte jeg riktig at turbo II kassa passet rett inn. Sett bort i fra utg. spline.

 

"åpen bakaksel" ??? Er det åpen som i knust. Eller en form for Rx7 terminologi?

 

Noen som vet om noen nettsider med portmodifisering av wankel motoren samt annen info som tenningssystem og lignende.

 

Har hørt at noen bruker Electromotive tec 2 f.eks på Wankelen. Ikke skjønner jeg hvordan... men uansett har jeg et slikt sprut liggende å støve ned. kanskje noe å tenke på før en kjøper inn en IDA eller Holley.... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åpen bakaksel = bakaksel uten sperre :)

 

turbo II kassa passer i tunnellen, men girkassetraversen må modifiseres litt, festene er ikke helt på samme sted. Ellers må tårnet til girstanga flyttes 10 cm forover. men det er en ganske grei operasjon. Har gjort det selv, og nå kommer stanga opp på nøyaktig samme sted som før :)

 

Har ikke noe oversikt over electromotive sprut gitt, skal kjøre med autronic selv. Men det må da være noe info om det på nett??

 

(sjekka litt på nett nå, og Tec 2 skal ikke ha noe problem med å kjøre en 13B NA eller turbo.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså..er det en åpen bakaksel. Verre var det ikke...

 

Jeg skjønner da at man må regne med litt sveis og kapp for å få dette til å passe om hverandre. Det må jeg nok sove litt på. Da jeg synes bilen er for fin til å tulle for mye med. Kanskje bedre å få tak i en rusten haug med defekt motor. Så man virkelig får endret det man vil uten at det betyr noe...

 

Får vel prøve meg men en liten modifisering av orginalmotoren først. Og når kassa ryker....er det bare å sette i gang.

 

Så en film en gang om porting av wankel. Og det så jo lekende lett ut i forhold til Konvensjonelle stempel motorer. Men...det er vel neppe sånn i virkeligheten.

 

Noe info om dette ville vært fint om noen har. Så kanskje jeg fikk begynt et sted... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår