Gå til innhold

Obligatorisk etterutdanning

Ranger emnet


Actros2554

Anbefalte innlegg

Her er kopiert fra vegvesen.no

 

..."Gjennomføring av Yrkessjåførdirektivet

Direktivet (2003/59/EF) stiller minimumskrav til grunnleggende kvalifikasjoner og periodisk etterutdanning for yrkessjåfører av visse typer tyngre kjøretøy.

 

Disse kravene kommer i tillegg til kravet om førerkort for de aktuelle kjøretøy sjåføren skal føre.

 

Kravet om grunnleggende kvalifikasjoner vil ikke gjelde for de sjåfører som har førerkort i en av de tyngre klassene på det tidspunktet ordningen trer i kraft. Etterutdanning med 35 timer hvert femte år må derimot gjennomføres av samtlige yrkessjåfører, også de som er i yrket i dag.

 

Ordningen skal tre i kraft 10. september 2008 for bussførere og 10. september 2008 for førere innen godstransporten.

 

Stortingsbehandling

 

Forslag til en ny lovparagraf i vegtrafikkloven var på høring våren 2006. Transport- og kommunikasjonskomiteen avga sine innstillinger til Odelstinget og Stortinget 8. mars 2008.

 

 

Det forventes at Stortinget vil ferdigbehandle saken i løpet av vårsesjonen 2007.

 

Læreplan

 

Vegdirektoratet forventer å kunne sende forslag til læreplaner for opplæringens innhold ut på høring til berørte parter i løpet av 2007...."

 

Noen som veit ka desse "kursa" går ut på,er det kun repeteringer av lastsikring,veitraffikkregler osv eller?? Vil en bli inkalla på noen måte eller korleis fungerer dette? Priser på desse kursa blir vel arbeidsgivers ansvar å dekke rekner eg med...

 

Og er det felles kurs for last og pers.transport eller må en ta 2 ulike kurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med meg som har førerkort klasse C1, men som kunn bruker det i hobby samenheng, må jeg ta noen kurs ?

 

Etter det eg har hørt må en ta desse kursa for å beholde lappen,sjølv om du bruker dette til daglig eller som "hobby".

Dette pga at du ferdest jo i trafikken en gang iblant du også.

Rekner med dette gjelder også lett lastebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Så en må ta dette kurset i 2008,eller kan en drøye det ei stund?

 

Det veit eg ikkje heilt. Eg trur at dei begynner å "telle" i 2008, altså at i 2013 må ta kurs. Men for å få heilt konkret svar på dette, kan det være lurt å ta ein telefon til Vegvesenet. De skal da kunne sakene sine, selv om eg i enkelte tilfeller er i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan enten ta det en Dag i Året eller 5 Dager hvert femte. år sa min Lærer på Transport Og Logistikk ;)

 

For nye sjåfører som får lappen i 2009, så må de ta et 280t kurs i tillegg;)

 

For sjåfører i Dag som kjører Lastebil, å vil kjøre buss i 2009 må ta det kurset, uavhengig om de har lappen eller ikke etter hva Jeg har forstått;)

 

Correct me if i'm wrong!

 

Mvh

Gunnar

Bodø

:volvsmile

*83 Volvo 240 B21a

*90 Massey Ferguson 3060

Kjør hardt, kjør stil, uten tvil :D

Min bil:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=148665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan enten ta det en Dag i Året eller 5 Dager hvert femte. år sa min Lærer på Transport Og Logistikk ;)

 

For nye sjåfører som får lappen i 2009, så må de ta et 280t kurs i tillegg;)

 

For sjåfører i Dag som kjører Lastebil, å vil kjøre buss i 2009 må ta det kurset, uavhengig om de har lappen eller ikke etter hva Jeg har forstått;)

 

Correct me if i'm wrong!

 

Mvh

Gunnar

Bodø

:volvsmile

 

Eg køyrer lastebil så eg må ta kurset,det er greitt. Så eg slepper det 280t kurset rekner eg med. Men ettersom eg har allerede busslappen og vil gjerne beholde den så må eg ta det 280t kurset uansett alså? Slik å forstå?

 

Trur eg må snakke med BT for å få en klarhet i dette,lett å misforstå noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Eg køyrer lastebil så eg må ta kurset,det er greitt. Så eg slepper det 280t kurset rekner eg med. Men ettersom eg har allerede busslappen og vil gjerne beholde den så må eg ta det 280t kurset uansett alså? Slik å forstå?

 

Trur eg må snakke med BT for å få en klarhet i dette,lett å misforstå noe...

 

Tror Du må ta den hvis Du ikke kjører Buss nå...

 

Min lærer kjører både Buss og Lastebil i Helgene, så han slipper visst...

 

Mvh

Gunnar

Bodø

:volvsmile

*83 Volvo 240 B21a

*90 Massey Ferguson 3060

Kjør hardt, kjør stil, uten tvil :D

Min bil:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=148665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår