Gå til innhold

Rengjøre varmeregister ?

Ranger emnet


Sozinho

Anbefalte innlegg

Heisan

 

Er eier av en 1992 Mazda 323 Sedan 1.6i 16v.

 

Det blir aldri skikkelig varmt i kupeen...

 

Det tar ett par timer før det begynner bli lunkent i bilen, står vifta på 1 eller 2 kjenner jeg at det er litt varmt, setter jeg den på 3 eller 4 (mens jeg kjører) blåser det nesten bare kadlt.

 

Regner med at det er varmeregisteret nå, har bytta termostat to ganger, skiftet kjølevann. Noe annet vet jeg ikke...

 

Er det noen som har byttet et slikt på denne typen bil og som vet hva jeg må gjøre for å få det ut ?

 

Eventuellt, er det no måte å få gjort rent registeret hvis det bare har tettet seg ? Fått tips om radiator rens, plumbo og sånne ting, men vet ikke om det er sundt for registeret eller om det har no hensikt.

 

Den venstre slangen inn i varmeregisteret er varm når bilen er varm, mens den høyre slangen bare er lunken, så regner med det ikke er gjennomstrømming av vann der.

 

Tenkte tanken å ta av de to slangene og helle på noe og håpe det løsnet noe som har grodd fast og formert seg inni der, og spyle med vann....

 

Begynner å bli kaldt ute så hadde håpet å få litt varme i bilen nå som det har passert 4 minus på kvelden...

- 1987 Audi 80

 

x 1992 Mazda 323 (Påkjørt i rundkjøringa av en Toyota Hilux)

x 1985 Ford Sierra

x 1976 Ford Granada

x 1985 Honda Civic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde det samme problemet på en opel en gang i tiden, det jeg gjorde var og ta ut varme registeret sette varmtvann på det med trykk inn, prøv litt begge veier for og kanskje få løst opp dette ellers så er det vel radiatorrens og eller plumbo.

 

Mitt åpna seg etter en stund med trykk på det og det ble varmt og fint i opel`n;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ait... Takker... Skal prøve det til uken. Får håpe det hjelper,

har en følelse av at varmeregister er dyrt. Noen som vet noe

prisantydning på sånt ?

 

Hvis noen der ute har gjort dette på maken type bil som min

og kunne forklare hvordan jeg peller det ut hadde jeg blitt

glad...

- 1987 Audi 80

 

x 1992 Mazda 323 (Påkjørt i rundkjøringa av en Toyota Hilux)

x 1985 Ford Sierra

x 1976 Ford Granada

x 1985 Honda Civic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Hvorfor ikke skylle gjennom registeret med det montert i bilen? Sparer deg for masse tid å skruing.

 

Skaff deg radiator rens. Gjør som på pakken (fyll på, kjør varm, etc? ).

 

Tapp av og ta av slangene inn på registeret. Spyl vann inn begge veier. Om det ikke er varmt, så er det bedre enn ingenting. Og lag skikkelige fittings imellom, slik at du får kjørt høyt trykk inn i det.

 

Lykke til.

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan folkens.

 

Har nå spylt gjennom en gang og det hjalp faktisk litt. Jeg har nå funnet noen steder man får kjøpt brukte varmeapparatregister til min bil fra skrotede biler som har gått fra 49.000 til 120,000 så tenkte kjøpe ett fra en bil som ikke har gått så langt. De ligger lixom på 300 kroner i pris, så er levbart. Men..

 

Er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg bytter på min bil ? Mazda 323 1992 modell Sedan, 1.6i 16v...

 

Hva som må skrus av og hva som ikke må åpnes osv.. F.eks hendlene til varmeapparatet, kan de sitte på osv ?

 

Takk

- 1987 Audi 80

 

x 1992 Mazda 323 (Påkjørt i rundkjøringa av en Toyota Hilux)

x 1985 Ford Sierra

x 1976 Ford Granada

x 1985 Honda Civic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmeapp register på 323 90-94 BG.

det er faktisk veldig mye jobb, for du må løsne hele ramma til dashbordet, det beste er å ta ut hele dashbordet:eek:

For registeret sitter i en boks rett innenfor steroen/varmeapp hendelene. og skruene til den er festet helt i øverkant.

du må demontere rattstamme, lista helt inntil frontruta, deksel på sidene, instrumentet, og v.apphendelene på fjernes. ++ masse plastikk og skruer....

1984 Landcruiser 4.0 TD HJ60( 38x15" hjul, 6" heving)

1999 Avensis 2.0 sol (konebilen)

1989 626 stv

+++ mye annet skrap :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å glede....

 

Dette kommer til å bli hygge utover vinteren. Tror nesten jeg kjøper meg en gammel Taunus, det var bil det. Ett par skruer i motorrommet og så dro man hele registeret ut den veien.

 

Altså... demontere rattstammen ? Og dashbordet, med speedometer og alt ? Og så videre... Kort fortalt vil det si, skru fra hverandre hele interiøret da... Kommer aldri til å få det sammen igjen, hehe...

 

Hvis jeg peller fra hverandre hele greia, hva vil et bilverksted ta for å sette det sammen igjen tror du ? Hehe

 

Uff... *grue seg*

- 1987 Audi 80

 

x 1992 Mazda 323 (Påkjørt i rundkjøringa av en Toyota Hilux)

x 1985 Ford Sierra

x 1976 Ford Granada

x 1985 Honda Civic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår