vwpassat_tdi Skrevet September 2, 2007 Rapporter Share Skrevet September 2, 2007 Hei, jeg har fått en Toyota Corolla 1,3 - 90 mod, av bekjent da han har kjøpt ny bil. Tenkte jeg skulle bruke bilen til å lære litt og fixe på selv. 2 problemer som må fixes straks. 1. Det lekker MYE fra radiator og har kjørt bilen flere ganger uten kjølevsæke :) Har sett røyk fra motoren flere ganger.. Ryker motoren snart pga dette? Har kjøpt brukt radiator. Er det noe jeg må passe på når jeg bytter radiator? 2. Ved tomgang så er turtallet på nærmere 2000RPM, det ble justert opp av tidligere eier, pga at motoren stoppa eller noe. Hvordan får jeg normal turtall ved tomgang tilbake? Må vel skru litt på den greia som er på motoren som dras inn og ut ved gassing?? Takk for svar på forhånd. Siter VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt! Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet September 2, 2007 Rapporter Share Skrevet September 2, 2007 Kan det være nødvendig å spørre om motoren går til helvete hvis du kjører uten kjølevæske!? Kjøling på en motor er ikke ekstrautsyr!! :roll: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vwpassat_tdi Skrevet September 2, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 2, 2007 Vet jo det, men lurer på om det er noe vits å bytte radiator og om motoren vil kjøre uten noe særlig problem videre etter alt som har skjedd.. Ellers vrakes bilen... Kan det være nødvendig å spørre om motoren går til helvete hvis du kjører uten kjølevæske!? Kjøling på en motor er ikke ekstrautsyr!! :roll: Siter VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt! Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VilleW Skrevet September 2, 2007 Rapporter Share Skrevet September 2, 2007 Vel, hvis motoren ikke får kjøling, så varmeskjærer den seg :) Kort og enkelt. Ved bytte av radiator? Bare pass på og lufte systemet skikkelig, sånn at du ikke sitter der med 2 l. vann og 14 l. luft :D Siter 1988 Golf II aka. Helene Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå" Øge: "Kunne vært lengre..." Tollak: "Å?" Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chall Skrevet September 2, 2007 Rapporter Share Skrevet September 2, 2007 hoho :D Maxbo - klart du kan Siter -Volvo 740 T6 prosjekt- - Bruksbilen: Volvo 940LT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vwpassat_tdi Skrevet September 2, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 2, 2007 OK. Hvordan lufter man en Corolla 90 modell? Vel, hvis motoren ikke får kjøling, så varmeskjærer den seg :) Kort og enkelt. Ved bytte av radiator? Bare pass på og lufte systemet skikkelig, sånn at du ikke sitter der med 2 l. vann og 14 l. luft :D Siter VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt! Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mustang95 Skrevet September 2, 2007 Rapporter Share Skrevet September 2, 2007 OK. Hvordan lufter man en Corolla 90 modell? Samme som man gjør med så å si alle biler. Skru på bilen og skru av lokket på radiatoren. Så lar du den gå til den blir varm, bare husk å ha kjøleveske tilgjenglig når vannet i radiatoren synker. Og ja det bil bobble ut av radiatoren. Siter Project: "FrostBite" by GSS Motorsports - 2007 Focus - 1995 Mustang cab - 1994 Mustang coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VilleW Skrevet September 3, 2007 Rapporter Share Skrevet September 3, 2007 Samme som man gjør med så å si alle biler. Skru på bilen og skru av lokket på radiatoren. Så lar du den gå til den blir varm, bare husk å ha kjøleveske tilgjenglig når vannet i radiatoren synker. Og ja det bil bobble ut av radiatoren. Jeg skal på ingen måte motarbeide det du sier her, men jeg vet iallefall på min bil så må jeg skru ut noen ekstra små umbrako-skruer for og åpne forskjellige deler av systemet :) Siter 1988 Golf II aka. Helene Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå" Øge: "Kunne vært lengre..." Tollak: "Å?" Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vwpassat_tdi Skrevet September 3, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 3, 2007 OK. Takker alle for svar. Men det skal vann fylles både i radiatorlokket OG kjølevæskebeholderen? Siter VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt! Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mustang95 Skrevet September 3, 2007 Rapporter Share Skrevet September 3, 2007 Jeg skal på ingen måte motarbeide det du sier her, men jeg vet iallefall på min bil så må jeg skru ut noen ekstra små umbrako-skruer for og åpne forskjellige deler av systemet :) Når vannet blir varmt nok så vil termostaten åpne seg. De fleste termostater har lufte hull på toppen (ihvertfall hva jeg har vært borti) og da vil lufta komme ut av seg selv. Når termostaten til slutt åpner seg vil vannet synke og det vil boble litt :) Jeg har egen lufte skrue jeg kan bruke, men denne metoden funker på så å si alle biler :hellothere: Siter Project: "FrostBite" by GSS Motorsports - 2007 Focus - 1995 Mustang cab - 1994 Mustang coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet September 3, 2007 Rapporter Share Skrevet September 3, 2007 Når det gjelder tomgangen er dette en skrue på forgasseren.Den eneste som du kan skru på med fingrene... hvis du da ikke har innsprøytning,da er det verre... Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vwpassat_tdi Skrevet September 4, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 4, 2007 Hei alle sammen : Nå har jeg byttet radiatoren. Det var lett som fa**. Trodde det var mye verre. Det var bare to skruer øverst, så var den løs. 10min jobb altså. Verre var det at den jeg kjøpte først fra opphuggeri lekket, så jeg måtte tilbake og bytte den inn sad.gif Brukte mest tid på dette her. Puttet litt vann i den "nye", da kom det BRUNT vann, sikkert rust. Etter flere liter med vann, forsvant brunfargen og kunne da montere den på plass og fylle inn med frostveske. Jeg fylte full både eks.tanken og radiatoren. Åpnet radiator lokket når motoren var varm og så noen bobler. Regner med at det var luftinga hmm.gif Fant også den skruen som justerer turtallet ved tomgang. Har satt ned litt, med fortsatt ligger RPM på 14-1500. Skal justerer litt imorgen også. Lukter litt mye bensin i eksosen, synes jeg. Takker alle sammen for svarene thumbup.gif Nå starter andre runde med rep. Poster ny tråd jeg da inv_biggrin.gif Siter VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt! Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.