olepeder Skrevet August 30, 2007 Rapporter Share Skrevet August 30, 2007 Min datter har lånt besteforeldrenes bil og så gikk toppakningen mens hun hadde den. Jeg lurer på om det er en håpløs oppgave å skifte den selv, og om jeg må plane/slipe toppen med det samme? Verkstedet skulle ha 13 000,- og det synes jeg var mye... Ole Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet August 30, 2007 Rapporter Share Skrevet August 30, 2007 Bor du i Trondheim? I så fall kan du få gjort det en god del billigere. Jeg tok telefonrunden for en tid tilbake. Om du klarer å bytte selv er jo selvsagt avhengig av om du er mann eller mus. Jeg hadde ikke baller nok til å prøve. Hva angår planing så er det noen som sier at det skal gjøres uansett, og noen påstår at det bare er nødvendig hvis den er merkbart skjev. Jeg gjorde det for sikkerhets skyld og benyttet anledningen til å bytte ventiltetninger og borre ut knekte eksosmanifoldskruer. Selve planingen koster ikke mer enn 500-700, så det er ikke den store bekymringen. Det viktigste til slutt: Er du sikker på at toppakningen har røket? Hvordan vet du i så fall det? Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
olepeder Skrevet August 30, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 30, 2007 Takk for et utfyllende svar. Jeg hadde bilen på verksted og de målte bl.a hc, co2 elns i ekspansjonstanken, så de var sikre i sin sak. Det var gode nyheter at det var så billig å slipe toppen, derfor kaster jeg meg på jobben, har skrudd litt før. Haynes har sikkert en ok verkstedhåndbok. Vet du hvem som sliper toppen? Ole Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet August 31, 2007 Rapporter Share Skrevet August 31, 2007 Hvis det ikke er noen symptomer type miste kjølevann eller at bilen går dårlig er det ikke sikkert at det trenger å utbedres. Jeg kjørte lenge med HC i ekspansjonstanken før det begynte å gå nedenom. Lukter du eksos av tanken? Jeg har aldri helt skjønt hvordan verkstedene kan bruke HC i tanken som indikator, iom at kjølevæska er et hydrokarbon det også. Slipe toppen kan gjøres hos Tore Topp (autotrim) på nyhavna. Cylmo på Tunga/Angeltrøa tar nok også jobben, men ryktene sier at de er dyrere. Delene du trenger kjøper du på scanparts (ikke maskinagentur eller mekonomen i hvert fall). Haynes finnes i engelsk versjon for Omega B. Bør vel finnes på biltema og CD bildeler. Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
olepeder Skrevet September 2, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 2, 2007 Bilen sluker kjølevann og lamdasonden sliter visst skikkelig pga vanet som kommer, så de var sikre på diagnosen. Det eneste jeg stusset litt på var en høy mekanisk lyd, som kraftig ventiltikking, men de sa det kom av pakningen..... Takk for tips, jeg skal se om jeg får begynt med bilen neste uke. Har du så dårlig erfaring med Mekonomen og Maskinagentur? Ole Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet September 2, 2007 Rapporter Share Skrevet September 2, 2007 Mekonomen har jeg ikke handlet så mye fra, men prisene der er jo generelt sett høye. Maskinagentur er dyre, har dårlig service og klarer ikke skaffe riktig del selv om de får GM-nummeret. Scanparts har OK priser (dog noe dyrere enn carpars.no), og de skaffer deg riktig del kjapt. Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sæther Racing Skrevet September 3, 2007 Rapporter Share Skrevet September 3, 2007 Carparts.no bestilt deler derfra, god service og lever kjapt, Haynes boka får du kjøpt thorsov ,mekonomen, alle slags steder du ser en hayes bok, kjøpte min til omega b i sverige, jeg betalte 250 svenske kr, for boka, lykke til Siter Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990 Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ExvaliBuR Skrevet September 3, 2007 Rapporter Share Skrevet September 3, 2007 Toppen er ikke så stress, gjorde det selv på min 16V og effektiv arbeidstid var vel 16 - 20 timer eller noe hvis man ser bort ifra slipetiden som ikke var min jobb. Er ikke utdannet mekaniker eller gjort noe slikt selv, men synes ikke det var så vanskelig, startet gjorde den å! Og den går i dag uten problemer! Siter "This car will shatter 100 Mph in second gear only, imagine the speeding tickets you would be getting in a car like this … if they can catch you that is." Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
olepeder Skrevet September 3, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 3, 2007 Jeg takker for innlegg. Etter å ha sjekket litt priser ser det ikke ut til at Opel selv er så dyre, de skulle ha 1700,- for pakningssett inkludert nye bolter. Samtidig som jeg har alt oppe er det vel lurt å skifte registerreim tenker jeg. Er det noen som vet om hva slags spesialverktøy som trengs? Momentnøkkel står øverst på lista. Det eneste jeg ser litt mørkt på er å få alt rett når regreima skal på, men det står sikkert greit beskrevet i Haynes-boka. Ole Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet September 4, 2007 Rapporter Share Skrevet September 4, 2007 Scanparts er billigere;-) (neida, jeg får ikke provisjon). Regreima var grunnen til at jeg ikke gikk på jobben selv, men etter å ha tittet litt på den (ifbm kamsensorbytte) tror jeg det kanskje ikke er det største problemet. Litt dårlige tegninger i Haynes, men når du ser registeret samtidig bør det være overkommelig. Hvis ikke eksosmanifoldboltene allerede er knekt så gjør de det etter hvert. Derfor kan det være lurt å bytte dem når du er i gang. Momentnøkkel må du nok ha. Strekkboltene skal trekkes til med vinkeltrekking. Det finnes vel verktøy for det også hvis du ikke har godt øyemål. Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
olepeder Skrevet September 4, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 4, 2007 Da er det jo ikke så mye mer som trengs. Skal se om jeg ikke kommer i gang med jobben neste uke. Ole Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thairua Skrevet Desember 6, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2008 Noen som har haynes boka for omega b? Skulle gjerne hatt copi av "vacumslangene i motorrommet", har bestillt boka men den kommer ikke før mandag.. Skulle fått gjort d i helga.. Skal kjøre 70 mil på søndag, så har veldig lyst t å varmapparetet i orden.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SaTriX Skrevet Desember 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2008 Heisann, jobber selv på Sven Kvia i Sandnes(opel) Det og skifte toppakning på en x20xev er en enkel sak viss man har skrudd litt før. Reg reima er heller ikke vanskelig, på jobben har vi spesialverktøy til det, men det er ingen problem uten. Spesialverktøyet låser kammene mot hverandre så du må bare passe på og stille de etter merke. det er en strek på på begge kamhjulene og en strek på registerdekselet. Strammehjulet skal strammes mot klokka og ikke med klokka som mange tror. Jeg kan sende deg hele arbeidsbeskrivelsen på skifte av toppakning viss det er ønskelig:) Vannpumpa anbefales også og byttes, kjenn etter slark og ulyder når du roterer på den. Siter Opel Omega B STV. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Omega b Skrevet Desember 14, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2008 Vinkel trekker får du på biltema for ca 130 kr Siter 95 Omega b 2.0 16v 00 Audi A4 2.5tdi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andy90 Skrevet Februar 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2009 Heisann, jobber selv på Sven Kvia i Sandnes(opel) Det og skifte toppakning på en x20xev er en enkel sak viss man har skrudd litt før. Reg reima er heller ikke vanskelig, på jobben har vi spesialverktøy til det, men det er ingen problem uten. Spesialverktøyet låser kammene mot hverandre så du må bare passe på og stille de etter merke. det er en strek på på begge kamhjulene og en strek på registerdekselet. Strammehjulet skal strammes mot klokka og ikke med klokka som mange tror. Jeg kan sende deg hele arbeidsbeskrivelsen på skifte av toppakning viss det er ønskelig:) Vannpumpa anbefales også og byttes, kjenn etter slark og ulyder når du roterer på den. Hei, jeg har skrudd mye motor \ sykkel og bil, men aldri byttet toppakning \ reg reim på en 4silyndret motor med 2 kamakslinger,, har nå begynt å demontert, men ting har gått litt fort får seg... jeg tok av registereima, og kammakslingene før jeg fikk merket hvordan dette skulle stå. skall bytte toppakning, ventiltetninger, å kansje slipe ventilane å seta. Dette får jeg til. men problemet er å stille inn kammakslingene å registereima., Er dette ett stort ''problem'' ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.