Gå til innhold

Hva er galt når turboen lager undertrykk istedet for overtrykk?

Ranger emnet


KalleDybvik

Anbefalte innlegg

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Robert

 

Nå må du ikke skremme stakkeren, motoren vil naturligvis alltid ha et vacuum på tomgang, det er helt normalt.

 

En diesel motor produserer ikke vakuum. Fordi den ikke har noe gass- spjeld. Derav vakuum pumper på diesel motorer... til bremsene osv...

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Asim

 

En diesel motor produserer ikke vakuum. Fordi den ikke har noe gass- spjeld. Derav vakuum pumper på diesel motorer... til bremsene osv...

 

:)

 

NOEN disler har det.....

 

måtte bare....

 

;)

 

 

Lag en "turbotrykksmåler" av sånn dekktrykktester fra biltema, koster en 50-lapp....... så finner man iallefall ut hva den lader

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat som Boxer sier, Turboen suger til seg luft, det samme gjør innsugsmanifolden seff.

 

Når man gir gass gir turboen et ladetrykk tilsvarende null, altså 0 bar, helt til man kommer til 3-4000 rpm da begynner slangen plutselig å suge til seg luft. Er ikke det litt rart? Og nå snakker jeg virkelig om slangen som KOMMMER fra turboen og inn i manifolden.

 

Kammisen min hadde hørt med opel og de mente at kanskje det junne være turbo-lagerene hans som var gåene, men det var ikke noe kjent fenomen, så de innrømte faktisk at de tippet seg fram.

Ei øl i hånda er bedre enn ti på taket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by KalleDybvik

Det er akkurat som Boxer sier, Turboen suger til seg luft, det samme gjør innsugsmanifolden seff.

 

Når man gir gass gir turboen et ladetrykk tilsvarende null, altså 0 bar, helt til man kommer til 3-4000 rpm da begynner slangen plutselig å suge til seg luft. Er ikke det litt rart? Og nå snakker jeg virkelig om slangen som KOMMMER fra turboen og inn i manifolden.

 

Kammisen min hadde hørt med opel og de mente at kanskje det junne være turbo-lagerene hans som var gåene, men det var ikke noe kjent fenomen, så de innrømte faktisk at de tippet seg fram.

 

 

Jeg har en teori. Du skjønner det, at turboen din vil ikke kunne gå noe særlig kraftig rundt uten belastning, kanskje litt men svært lite, neppe nok til å oppveie et eventuelt vacuum engang.

 

Ta min bil f.eks, holde jeg jevt gass på 6000RPM, så har jeg et vacuum tilsvarende det jeg har på tomgang. Nå har jeg vel å merke 18 ganger større turbo, som er 15 ganger tyngre å skubbe rundt, men prinsippet er det samme. Dette er da en bensinmotor.

 

UAnsett, når du drar opp på 4000 RPM, så vil ikke turboen få nok eksostrykk til å gå rundt. Etter absoulutt all min viten å forstand, med eller uten gasspjeld, så vil det bli et mektig vacuum her!!!! masse luft blir sugd inn, og dersom da slangene er svært myk, og kansje i tilleg turboen ikke snurrer i det hele tatt pga en funksjonsfeil ,så KAN det føre til at slangene kan suge seg sammen, særlig hvis det er stor motstand, f.eks pga et tett luftfilter. Kanskje du bør sjekke filteret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skreiv:Etter absoulutt all min viten å forstand, med eller uten gasspjeld, så vil det bli et mektig vacuum her!!!! masse luft blir sugd inn, og dersom da slangene er svært myk, og kansje i tilleg turboen ikke snurrer i det hele tatt pga en funksjonsfeil ,så KAN det føre til at slangene kan suge seg sammen, særlig hvis det er stor motstand

 

Hvis masse luft hadde blitt sugd inn, da hadde oxo masse eksos kommet ut. Ergo da hadde turbo`n snurra Er jo en harmoni mellom dette! Men hvis du gir pent gass oppover i ragisteret til feks 6000rmp. Vil du ikke suge så mye mere luft enn på 2000rmp.

Originally posted by Robert

 

 

Jeg har en teori. Du skjønner det, at turboen din vil ikke kunne gå noe særlig kraftig rundt uten belastning, kanskje litt men svært lite, neppe nok til å oppveie et eventuelt vacuum engang.

 

Ta min bil f.eks, holde jeg jevt gass på 6000RPM, så har jeg et vacuum tilsvarende det jeg har på tomgang. Nå har jeg vel å merke 18 ganger større turbo, som er 15 ganger tyngre å skubbe rundt, men prinsippet er det samme. Dette er da en bensinmotor.

 

UAnsett, når du drar opp på 4000 RPM, så vil ikke turboen få nok eksostrykk til å gå rundt. Etter absoulutt all min viten å forstand, med eller uten gasspjeld, så vil det bli et mektig vacuum her!!!! masse luft blir sugd inn, og dersom da slangene er svært myk, og kansje i tilleg turboen ikke snurrer i det hele tatt pga en funksjonsfeil ,så KAN det føre til at slangene kan suge seg sammen, særlig hvis det er stor motstand, f.eks pga et tett luftfilter. Kanskje du bør sjekke filteret?

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kiv_tuning

Du skreiv:Etter absoulutt all min viten å forstand, med eller uten gasspjeld, så vil det bli et mektig vacuum her!!!! masse luft blir sugd inn, og dersom da slangene er svært myk, og kansje i tilleg turboen ikke snurrer i det hele tatt pga en funksjonsfeil ,så KAN det føre til at slangene kan suge seg sammen, særlig hvis det er stor motstand

 

Hvis masse luft hadde blitt sugd inn, da hadde oxo masse eksos kommet ut. Ergo da hadde turbo`n snurra Er jo en harmoni mellom dette! Men hvis du gir pent gass oppover i ragisteret til feks 6000rmp. Vil du ikke suge så mye mere luft enn på 2000rmp.

 

 

Greit nok det, men det er ikke nødvendigvis nok til å skubbe igang en turbo..

 

Og hvis det er stor motstand før turboen, så vil det skape et enda større vacuum, samtidig vil det skape problemer for turboen, da den må jobbe hardt for å suge til seg luft, altså klarer ikke den å sette i gang noe særlig, jeg tror kasnkje problemet ligger der.

 

Og hvor ble det av den forklaringen på hvorfor diesel motorer ikke har vacuum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår