Gå til innhold

birgerg: BMW E30 Cosworth - Bane/Moro-bil -Nå går'n

Ranger emnet


Birgerg

Anbefalte innlegg

  • Svar 116
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

På tide med en liten update her nå kanskje..

Ting går litt tregere nå, som vi bare har helger å jobbe på, men vi gjør så godt vi kan.

 

Bunnpannen vi har er ifra en 4x4 og passer ikke i det hele tatt i E30

Traversen på E30'n sitter langt tilbake i bilen, og gir ikke mye rom for bunnpanne sump i lengde retning. så da passer sierra pannen utrolig dårlig..

Så da var det ikke annet å gjøre enn å finne fram vinkelsliper og hørselvern og kappe den opp så den passet.

 

bunnpanne-kappet.jpg

Kappet opp

 

siden sumpen nå ble mye kortere, måtte vi justere pickupen så den passet i vår nye konstruksjon

 

oil-pickup.jpg

Oljepickup justeres

 

Det var mye jobb å sveise alt, mange plater som måtte lages og sveises sammen. Vi brukte 5mm aluminium plater.

 

bunnpanne-tiging.jpg

så var det masse sveising..

 

Her det er ferdige resultatet, vi var egentlig litt fornøyd med det, tatt i betraktning at ingen av oss hadde sveiset TIG før.

Men det skulle vise seg vi jublet litt fortidig.

 

bunnpanne-done.jpg

Ferdig bunnpanne

 

Vi prøvde i motoren med den nye pannen, og den kom nå mye lenger med i motorrommet, og med nok klaring til traversen.

 

bunnpanne-engine.jpg

Nå kom motoren lenger ned

 

Et godt tips, ha alle delene da dere skal lage noe nytt, vi hadde ikke starteren, før etter bunnpannen var laget. Og det viste seg at den ikke passet helt med pannen på.

Da ble det litt "kirurgi" på vår nye konstruksjon, og det ser ut som det ble ganske vellykket.

 

bunnpanne-starter.jpg

Laget plass til starteren

Bmw " The Ultimate Driving Machine"

E30Cosworth.no

Prosjekt: BMW E30 Cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte en adapter på E-bay for å få brukt en ekstern wastegate. og fant ut at eneste måten vi kunne få montert wastegate adapteren var med gjennomgående bolter ned i manifolden. Men adapteren var ikke konstruert sånn at bolter kunne være gjennomgående. Det var rett og slett ikke plass til bolten. Klaus måtte da blåse støvet av bestefars gamle selvkonstruerte fresemaskin, den fungerte som en drøm smiley-smile.gif

 

 

frese-wastegate.jpg

Klaus freser

Litt fresing, boring, og banning senere kunne vi bolte på turboen

 

turbo-bolted.jpg

Turboen montert

 

 

Sånn ser det ut da en har original manifold fra en Escort cosworth og vil ha ekstern wastegate..

 

 

wategate-flange.jpg

Adapteren på

Bmw " The Ultimate Driving Machine"

E30Cosworth.no

Prosjekt: BMW E30 Cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Nå er det en god stund siden siste update, men det er fordi jeg ikke har hatt tid til å oppdatere. Grunnen til det er at vi heller har jobbet med bilen..

Så her følger en god del nyheter..

 

 

----------------------

 

 

 

Siden vi jobber og studerer på hver vår front, så fant vi ut at å flytte bilen nærmere der vi er i uka hadde vært lurt..

Derfor måtte vi få den transportabel, og få montert det aller meste av ting som krevde mye fabrikasjon av deler.

Begynte med å lage motorfester og girkasse fester, å det kunne boltes i bilen..

motor_ferdig_montering.JPG

 

Den bunnpanna vår skulle vise seg å lage litt hodebry, og kreve litt modifikasjoner.

Sånn den opprinnelig var, måtte vi slippe med traversen for å få motoren og girkassen inn og ut.. Det var ikke en holdbar løsning, så lengen på utstikket ble redusert med ca 5cm, da gikk ting så meget bedre.

downpipe_fab.JPG

 

Begynte så smått å fabrikkere downpipe'n, siden det krever mye sveise arbeid. Flenser er hjemmelaget og rørene er fra biltema.. Trenger ikke være dyrt og fancy, bare det funker..smiley-smile.gif

bakrute_fab.JPG

Det er jo kjekt å ha bakrute når en skal ut på veien, så mal lages for å skjære den ut i lexan.

 

Så nå er det ut på veien og til Ås for å ferdigstille vogna.

Bmw " The Ultimate Driving Machine"

E30Cosworth.no

Prosjekt: BMW E30 Cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

første dagen på Ås.. Takker universitetet for lån av verksted hehe

 

 

 

Dashbordet er ferdig, og ble ikke så verst egentlig, synes vi selv..

dashbord_done.JPG

 

 

Reservoarene til pedalboksen ferdig montert, samt dere kan se bensin slangen også..

 

bremse_reservoar_montering.JPG

 

 

Og rørene til wastegaten er påbegynt

wastegate_flens.JPG

Bmw " The Ultimate Driving Machine"

E30Cosworth.no

Prosjekt: BMW E30 Cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen uker tilbake var avtalen i boks, og vi sendte fjærbena våre til KW i tyskland. Og nå har de kommet tilbake ombygd til et KW Competition 2Way kit.. Competition er den "verste" serien KW lager, og er laget kun for racing, og må ikke forveksles med de vanlige Inox variant 1 2 3 settene. Dette her er myye grommere smiley-cool.gif

 

 

Vi fikk en meget gunstig avtale med KW, og kan vel betraktes som spons fra deres side. Det var vår gode venn Stian Sørlie som fikset dette for oss, så det skulle jo bare mangle at han ikke fikk være den som monterte det

 

Gutta er veldig fornøyde med det, som du kan se

stian_klaus_kw.JPG

Stian og Klaus

Noen flere bilder av godsakene

kw_competition2.JPG

KW Competition 2

KW_frontsett.JPG

Fjærbein foran

Her har Stian vært flink gutt å montert det

KW_forran.JPG

Montert Foran

 

 

KW_taarn.JPG

Støtdemper tårn

 

 

KW_bak5.JPG

Montert bak

 

 

KW_bak2.JPG

Bmw " The Ultimate Driving Machine"

E30Cosworth.no

Prosjekt: BMW E30 Cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venn av Klaus kom over en kveld og hjalp til med å få M5 radiatoren til å passe.. Ikke helt trivielt siden den er 11cm for bred til bilen. Men han fikset og ordnet, laget nye fester, pluss at han også monterte viftene. Kjempe bra jobba smiley-smile.gif

Flink_dude_radiator.JPG

her er en dyktig venn av Klaus på radiator detail

 

 

Denne bamsen var litt for stor for E30'n , men skulle nok klare å holde den lille søte cossie motoren kald nok håper vi.

 

 

 

M5_radiator.JPG

BMW E34 M5 radiator

Eksosanlegget er ferdig fra downpipe til bakpotte, en potte bra bilrema, og en krommet sak fra thorsov.. fett som faen smiley-tongue-out.gif

bakpotta er en mongus sak, som visstnok skal være bra følge merke freakene..

eksos_anlegg.JPG

Eksos anlegg ferdig

Girspaken er inne, passet ikke helt i det originale hullet så det måtte kappes litt i tunnelen.

girspak.JPG

Girspak

Føreplassen tar form, det elektriske nærmer seg slutten, håndbrekket er på plass.. ting flasker seg.

Alt det elektriske på bilen er lagt på nytt, ingenting av det originale er igjen..

 

 

 

forer_miljo.JPG

 

Bmw " The Ultimate Driving Machine"

E30Cosworth.no

Prosjekt: BMW E30 Cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår