Gå til innhold

Nytt anlegg, utfordringer!

Ranger emnet


panaquel90

Anbefalte innlegg

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

dagblix

Dine svar er veldig detaljerte og sakelige men du er ute på viddene med hva som egentlig er viktig her.

Hvor du har fått dine begrunnelser ifra vet jeg ikke men det er flere ting jeg skulle ha snakket med deg om...

 

Du skriver:

"Vi må ikke glemme at vi også ønsker med innspilling å sørge for at eventruelle partikler ved spolen skal forsvinne mest mulig skånsomt. Det hender at det blir litt lakkfeil eller ujevnhet i spolekonstruksjonen og hvis disse ujevnhetene får slitt seg ned på en skånsom måte så er det mer sannsynlig at elementet ikke tar skade."

Hvordan kan du si at lim og malingsrester skal fjernes på en skånsom måte?

Hvordan skal ujevnheter i spolekonstruksjonen kunne rettes på av spolen?

Spolekonstruksjonen er som regel av feritt og/eller stål.

Hvordan i huleste skal myk aluminium (som spolen er laget av) og koppertråd/aluminiumstråd (som spoletråden er laget av) kunne slipe bort stål og feritt???

 

Du skriver:

"HVa som videre er viktig er at det er LIKE MYKT HELE VEIEN RUNDT fordi ellers risikerer man at spolegangen blir skeiv inn i huset og den kan skrape borti magneten, kortsluttes og svis. Det er dette som ofte fører til at et element svis ved maks belastning."

Hvordan kan en person kunne sjekke at et oppheng samt spideren er like myk rundt hele kanten?

Dette er noe skikkelig vås!

 

Jeg avslutter mitt innlegg her men lurer virkelig på om det stemmer det som står i din profil. Hvis du virkelig ER lydtekniker så burde du hatt bedre vett enn å komme med slike "røykfulle" innlegg som du her har lagt inn.

Svarene høres ut som om de er perfekte og med gode begrunnelser men de holder allikevel ikke mål.

 

Jeg tar gjerne diskusjonen med deg hvis du skulle ha dokumentasjon på dette du skriver her!

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avslutter min deltagelse i denne tråden så får det bli opp til trådstarter å spille pent og rolig med sine elementer inntil alle små partikler er unnslippet og at spoletråden har løsnet og lagt seg pent til rette og samtidig blitt tilslipt slik at den passer perfekt i magnetgapet slik at ytelsen blir perfekt.

 

Jeg legger til at når et element er sprengt (les: -at spoletråden har løsnet fra limen/lakken) så tar spoletråden borti den stillestående magnetmotoren. Ved kontakt mellom magnetmotoren og spolen høres en velkjent skraping.

 

Hvis du fortsatt mener det du skriver ang. dette så er det hatten av for din del. Da er du smartere enn jeg trodde.

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm så hvordan spolen er bygd opp var vist ingen aksakt vitenskap ;) takk for godt svar dagblix føler svarene du ga virker fornuftige jeg. Tror ikke du tar feil men om så skulle være setter jeg hundre ganger merer pris på gode klare svar enn inskutte bisetninger som egentlig bare sier, att alle andre er tulinger som ikke vet hva de snakker om. Uten att de selv forklarer hva som er riktig.onfiredevi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jo ikke spesielt rettet mot deg dagblix, var litt merer ett hjertesukk over hvordan det kommer inspill i øst og vest med utsagn som: mener du det er du dum, dette vet en vær idiot med litt erfaring osv. Gjelder absolutt ikke bare denne tråden og dette forum. Men det var her jeg bare måtte skrive min mening. Suuuuk!

 

Kan foresten noen forklare meg hvordan spenning og impedanse henger sammen på en spiller utgang?

 

Driver og leter etter ny spiller har funnet en med 5v 100ohm er dette bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så for dere som har en forsterker som er "stabil" i 2 Ohm, kopler dere flere 2ohms elementer i paralell slik at de kommer ned på 2 ohm så risikerer dere av den egentlig minimumsimpedansen dems ligger såpass lavt at du enten kan få forvrengning pga mangel på strøm eller at den går i protect eller graven.

Nå roter du igjen!

Jeg førler virkelig at jeg må sitte her og passe på deg...

 

Du kan ikke paralellkopple flere 2-Ohms elementer for å "komme ned i 2 Ohm"!

2 Ohm er 2 Ohm og hvis en har 2 stk. paralellkoplede 2 Ohms elementer så vil motstanden bli 1 Ohm.

Har en 4 stk. paralellkoplede 2 Ohms elementer så vil motstanden bli 0,5 Ohm.

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Impendanse i høyttalere er en farlig sak som er GROVT undervurdert men det er også det tyngste å forstå og dermed forståelig nok en slik fare.

En kortsluttning betyr at ALL strøm tilgjengelig går denne veien. En forsterker slår seg av eller tar alvorlig skade av kortsluttningsstrømmer.

En ren resistiv last på 8ohm betyr at strømmens vei er hindret av en viss motstand.

Alle forstereker oppgis med sitt mest komfortable impedansområde. MEd andre ord, man kan kople på en høyttaler med impedans som er LITT over, men IKKE litt under. Da risikerer du at du svir hele greia som popkorn ved maks volum.

 

 

Du Dag............. du har ikke drevet mye med bilstereo du!?

Antageligvis ikke i det hele tatt?

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved parallellkobling av 2 elementer halverer du impedansen. (f. eks 2 basser på 4ohm blir lasten 2ohm)

 

Ved seriekobling av 2 elementer dobler du impedansen. (f.eks 2 basser på 4ohm blir lasten 8ohm)

 

Har du f.eks ein forsterker som er stabil i 1ohm, er det ganske populert å få lasten til å bli 1ohm.

(sjølv om kanskje forsterkeren gir bedre lyd i 2ohm, men masse effekt (watt) er alfa og omega for mange her!)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MOREL

DAG-Johansen

 

 

 

Prøv å bidra i steden for å kritisere gutter, nå er dere litt unyttig. Kommer dere til kort?

 

Det skulle stå 4 ohm. Det ER lurt å være forsiktig, eller?

Burde man ikke være sikker før man kopler opp alt man har?

svar da!

 

Ut over dette så får dere skrive noe som er heeeelt rett selv da!

Dere er sikkert både fysikere og ingeniører begge 2.

 

Jeg venter veldig spent på fasit her o kloke hoder mu ha ha haha

 

PUTA!

 

Pointet er at du bruker så mye tid, så mye ord på noe som de fleste av oss har vært ute i bilen å prøvd, i PRAKSIS.

Jeg sier ikke at du tar så mye feil, du er bare så alt for teoretisk!

 

BTW: jeg har også gått på Norsk Lydskole, har jobbet i studio og mikset live-lyd, så jeg kan teorien selv.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er berre å styre på! (eg ser du allerede har laget ein ny tråd om impedanse)

 

Som sagt, so hugs at dei fleste her inne har ikkje so altfor mykje greie på elektronikk, so gjer det enkelt viss noken spør om ting.

 

Og ja, det er min bil! :D

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også bidra.

 

Vil påpeke to vrangforestillinger/misforståelser i dagblix sin teori:

 

1. Opphenget/gummikanten rundt membranen gjør veldig lite annet enn å styre membranen, hvertfall i de fleste elementer. Stivheten styres i størst grad av spideren, så det er artig at du mener at opphenget må mykes opp, mens spideren ikke er så viktig. :)

 

2. Massen til en membran har IKKE EN DRITT å si for hvor kjapp elementet er. IKKE EN DRITT. En 18" kan være like kjapp som en 8", det kommer an på konstruksjonen, ikke membranens masse. Skulle gjerne linket til dok på dette, men Adire er lagt ned, og jeg fikk ikke lagret pdf'ene.

 

Rent elektromekanisk er rett og slett forklaringen den at en 8" og en 18" med SAMME SPOLE vil være akkurat like kjappe, men 18" vil ikke være noe særlig mer effektiv pga den økte massen. For å få den mer effektiv, er det normalt å montere større spole på en 18" enn en 8", og det er her utfordringen ligger - hvordan få en svær spole uten høy reaktans (Le)? Det er her cluet til et tregt/raskt element ligger. Masse påvirker virkningsgrad, reaktans påvirker elementets fase. Fase = tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår