Gå til innhold

Brekket låste seg

Ranger emnet


saxo89

Anbefalte innlegg

Hei.

I hele dag har den røde håndbrekk lampa på dash bordet oppført seg rart, å har blinka villt. på vei hjem i i kveld brekka jeg litt i rundkjøringene osv, og da jeg kom til et kryss å skulle bremse låste bremsene seg, å brekket satt bom fast. (brekket lå helt nede) å lampa lyste! det var altså som om jeg hadde dratt i brekket bare at jeg faktisk ikke hadde rørt det på noen minutter. Jeg klarte å komme meg til en bussholde plass, tok på nødblinken for å prøve å finne på noe lurt. Etter noen minutter med fortvilelse kom det en kar kjørende, å stoppa for å hjelpe meg. Han dro litt opp og ned i brekket (det var eksrtemt stramt) å det løsna nok til at jeg kunne kjøre hjem. Hele veien merka jeg at det bremsa litt, å brekk lampa lyste nesten hele veien. Så det jeg lurer på er, hvorfor dette kan ha skjedd? hvordan kan det fikses? hva var det egentlig som skjedde? han fyren sa noe om at jeg burde løsne brekk wiren, men den har jo aldri vært så stram før.

Det er forresten en Citroen Saxo 96 modell.

 

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan i farten tenke meg tre mulige forklaringer:

 

1. Wiren kan ha kommet i ulage i forhold til sin opplagring i selve håndbrekkspaken

2. Strømpa kan ha kommet i ulage i forhold til sine leier i karosseri og bremsetrommel

3. Aktiveringsmekanismen i trommelen eller bremseskoene kan ha blitt deformert etter din noe uvettige fremferd og brekklek

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har sikkert trommelbremser bak?

 

d vil si at du bruker de samme bremsene til både bakbrems og brekk. så at du herjet med brekket kan senere ha ført til at d låste seg ved at du bare brukte bremsene.

 

at lyset blinket vilt og lyste mens brekket lå nere var litt rart.

dette går av og på avhengig av en fjær-bryter under brekket.

 

den ser du helt sikkert visst du løfter opp brekket. prøv å trykke litt på den og hvordan lyset oppfører seg.

 

(syns å huske noe om at du kan prøve å banke på trommelen får å løsne breket igjen. er e dings inni der som skal vri seg for at begge bremseskoene skal bremse likt, men visst den klarer å vri seg for mye vil den henge seg opp. prøv å dunk litt.

Mvh Tage Midtun

 

volvo 940 97 turbo

volvo 245 86 racarvogn

245 glt 87 (vrak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det kan ikke være at bremsebelegget har løsnet fra f.eks den ene bremseskoen bak? Er håndbrekket forran på denne bilen kanskje? Jeg mener det er forran på min pappas Citroen C5. Hva slags bremser er det på den akselen håndbrekket sitter?

-Skivebremser for fotbrems og parkeringsbrems (med håndbrekkwire på kalipper)

-Trommelbremser for fotbremsing og parkeringsbrems

-Skivebremser for fotbrems og trommel i sentrum av skiva for parkeringsbrems

 

En dag min mor var ute å kjørte sin Opel Omega (som jeg hadde kjørt mange pene km med.) fikk hun plutselig ett problem. Det var at "bilen begynte å bråbremse av seg selv". Jeg tok av bremseskiva og belegget til bremseskoen til "trommelbremsene" for håndbrekket hadde løsnet, så det kilte seg fast inni der.

 

Ellers er bilen til dama mi (Renault Megane -1996)slik at brekket løsner ikke ut, men det løsner med engang man rygger litt.

 

Rart at varsellampe for hånddbrekk skal lyse, da det bruker å være en bryter på selve håndbrekket som Revolvo også skrev. Men dette er en Citroen så da kan det være spesielle løsninger på det også.

 

Det hender vel også at disse håndbrekkwirene kan ruste litt i strømpa.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han brukte brekket i noen rundkjøringer...:uhhmmwhat?:

 

Kanskje de som kjører Citroën synes det er tøft å brekke når det låser forran?

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår