tor_eriko Skrevet Juli 31, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2007 Kondensatoren skal sitte i parallell. Finn ut motstanden i pære og regn ut kondensatoren ifølge tidskonstantformelen og tia du vil at pæra skal lyse. 5*R*C er ca tia det tar å lade opp/ut en kondensator til ett nivå som er nære full ladning. Altså vil det si at om du har ei pære som har en motstand på 5ohm og vil at lyset skal lyse i 15sek så må kondensatoren være: 5RC=15 sek. RC=15/5=3 sek RC/R=3/R C=3/R=3/5=0.6F En litt stor kondensator, men brukte ett litt lite tall på motstanden. Vil være mye større om du har flere lamper eller dioder i bilen. Btw: kondensatorforsøk lønner seg å gjøre ute. Vet ikke om du har smelt en kondensator før, men det lukter noe grønnjævlig. Edit: Kom på at du kanskje ville ha direkte avslåing av lyset og ikke så det blir dimmer litt og litt til pære ikke lyser. Isåfall så må du sette inn ett relè der pæra sitter under. Finnes relèr som åpner/lukker ved feks 6 volt, men som tåler 15v (ja det er 12v til de som kverrulerer på dette, men har du noen gang målt ladespenninga fra dynamoen?) Formelen blir litt annerledes også siden du ikke trenger å ha bort all spenninga før du er ved det laveste nivået du bruker (feks 6v) Kan regne litt for deg senere om du bare finner ut sånn ca hva totalmotstanden din er. (finnes forresten en måte å gjøre dette på ved å bruke logikkretser også, men siden du nevnte kondensatorer så er dette den enkleste løsningen.) Takker og bukker for en god forklaring og hjelp :D Siter -86mod Volvo 740 b230e -97mod Volvo S40 1.8 16v -=SOLGT=- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.