Gå til innhold

interiør lys forsinker! hvordan lage?

Ranger emnet


tor_eriko

Anbefalte innlegg

Nå spør jeg bare om hvordan man kan lage slikt og ikke at man kan få kjøpt det og at det sikkert ville vært billigst og minst krevende!

 

Så er det noen sjæler der ut som kan forklare eller veit av noe koblingskjema eller lignende for å lage selv?!

 

På forhånd så takker jeg for svar som kanskje kommer inn!

-86mod Volvo 740 b230e

-97mod Volvo S40 1.8 16v -=SOLGT=-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spør jeg bare om hvordan man kan lage slikt og ikke at man kan få kjøpt det og at det sikkert ville vært billigst og minst krevende!

 

Så er det noen sjæler der ut som kan forklare eller veit av noe koblingskjema eller lignende for å lage selv?!

 

På forhånd så takker jeg for svar som kanskje kommer inn!

 

Bare å legge opp jæveliiiiiig lang ledning det :P

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den skal kobles parallelt med pæra ja, men det må vel være sammen med en motstand?

 

Lenge sida jeg har gjort detta nå, men mekka en lik krets for noen år tilbake, og da stod kondensatoren og motstanden parallelt med pæra.

'87 Volvo 740TIC

B230ET :D

-------------------------

'63 Volvo Amazon (121)

B18 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den skal kobles parallelt med pæra ja, men det må vel være sammen med en motstand?

 

Lenge sida jeg har gjort detta nå, men mekka en lik krets for noen år tilbake, og da stod kondensatoren og motstanden parallelt med pæra.

 

Hmm! får teste meg frem! lage noen små test stykker! har nok deler å feile med :D

-86mod Volvo 740 b230e

-97mod Volvo S40 1.8 16v -=SOLGT=-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om man får tak i 12V tidsrele med forsinka utkobling, men har er min plan for det.

 

lysforsinkelse.jpg

 

Når du åpner døra, kommer det spenning på den røde ledningen og lyset tennes. Det hentes ut spenning fra samme ledningen som får tidsreleet til å slå inn, og +12V fra den andre +12V kommer også til lyspæra.

 

Når du lukker døra, vil +12V på den røde forsvinne og releet begynner å telle ned innstilt tid før den legger ut. Dermed vil det ligge spenning til lyset i instillt tid etter at døra er lukket.

 

Jeg har lagt til et normalt lukket rele også. Når det ikke er spenning på det, vil spenningen fra tidsreleet kunne nå frem til lyset, men hvis du slår på tenningen, brytes kretsen og lyset slukker.

 

Dette kan sikkert gjøres mye lettere med elektronikk, men det har jeg ikke peiling på. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan rett og slett bare bruke en bryter som aktiveres når du later opp døra slik at kretsen får strøm når du later opp døra så lader det samtidig opp en kondensator så når du lukker døra vil kondensatoren ta over strømleveringen til lampa så dimmer den vekk etter en stund

 

Ps om du liker å putle litt med slik, finn deg ei lommelyktså tar du ut pæra å tar noen ledninger slik at pæra får strøm så setter du en kondensator inni mellom der, det er en flott måte å lære hvordan det virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan rett og slett bare bruke en bryter som aktiveres når du later opp døra slik at kretsen får strøm når du later opp døra så lader det samtidig opp en kondensator så når du lukker døra vil kondensatoren ta over strømleveringen til lampa så dimmer den vekk etter en stund

 

Ps om du liker å putle litt med slik, finn deg ei lommelyktså tar du ut pæra å tar noen ledninger slik at pæra får strøm så setter du en kondensator inni mellom der, det er en flott måte å lære hvordan det virker.

 

har både vanli 12v pærer og dioder! så er ikke manko på det. har oxo sånner plater for å lage egene kretser på.

-86mod Volvo 740 b230e

-97mod Volvo S40 1.8 16v -=SOLGT=-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bare å lage til så mange pærer du ønsker å sette opp en eller flere kondensatorer til ett 12V batterie til du får ønsket effekt, enklere å gjøre dette til du får ønsket resultat på en arbeidsbenk en i bilen :) håper du får det bra til :)

 

jepp! vil jtro jeg får dette til, gir ikke opp så lett akkurat

-86mod Volvo 740 b230e

-97mod Volvo S40 1.8 16v -=SOLGT=-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondensatoren skal sitte i parallell. Finn ut motstanden i pære og regn ut kondensatoren ifølge tidskonstantformelen og tia du vil at pæra skal lyse. 5*R*C er ca tia det tar å lade opp/ut en kondensator til ett nivå som er nære full ladning. Altså vil det si at om du har ei pære som har en motstand på 5ohm og vil at lyset skal lyse i 15sek så må kondensatoren være:

 

5RC=15 sek.

RC=15/5=3 sek

 

RC/R=3/R

C=3/R=3/5=0.6F En litt stor kondensator, men brukte ett litt lite tall på motstanden. Vil være mye større om du har flere lamper eller dioder i bilen.

 

Btw: kondensatorforsøk lønner seg å gjøre ute. Vet ikke om du har smelt en kondensator før, men det lukter noe grønnjævlig.

 

Edit: Kom på at du kanskje ville ha direkte avslåing av lyset og ikke så det blir dimmer litt og litt til pære ikke lyser.

 

Isåfall så må du sette inn ett relè der pæra sitter under. Finnes relèr som åpner/lukker ved feks 6 volt, men som tåler 15v (ja det er 12v til de som kverrulerer på dette, men har du noen gang målt ladespenninga fra dynamoen?)

 

Formelen blir litt annerledes også siden du ikke trenger å ha bort all spenninga før du er ved det laveste nivået du bruker (feks 6v) Kan regne litt for deg senere om du bare finner ut sånn ca hva totalmotstanden din er.

 

(finnes forresten en måte å gjøre dette på ved å bruke logikkretser også, men siden du nevnte kondensatorer så er dette den enkleste løsningen.)

 

lykrets.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår