Gå til innhold

Spm. ang Super dtm felger

Ranger emnet


turbo2førr

Anbefalte innlegg

Har lyst til å kjøpe meg super dtm til 240n min, men er i stuss på om jeg skal ha 17 eller 18"...? noen her som har bilder, erfaringer med disse? vurderer og å reise til sverige og hente de selv, noen som har gjort dette, evt hatt problemer med det, er det en fordel?

 

på forhånd takk for svar!

Volvo 240 GLE

Volvo 240 Turbo sombrero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ET de godkjenner avhenger vel av felgens bredde?

Det har vel bare med klarering og sporvidde å gjøre?

 

Beklager uklarheten, sporvidden kan endres 15mm om man da ikke har noen spesialgodkjenning, Det er bare endring av ET som endrer sporvidden, felgbredde og dekkbredde har ingen inflytelse på sporvidde.

om man skal godkjenne, så har man jo hele den frasen om riktig ET, felg og dekk ikke må stikke ut av hjulhus, dekk med riktig rulleomkrets og riktig lasteindex, og 10mm klaring til karosseri og andre divertikler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager uklarheten, sporvidden kan endres 15mm om man da ikke har noen spesialgodkjenning, Det er bare endring av ET som endrer sporvidden, felgbredde og dekkbredde har ingen inflytelse på sporvidde.

om man skal godkjenne, så har man jo hele den frasen om riktig ET, felg og dekk ikke må stikke ut av hjulhus, dekk med riktig rulleomkrets og riktig lasteindex, og 10mm klaring til karosseri og andre divertikler.

 

 

Hvordan vet du hvor mye felgen bygger inn/ut? Jo, basert på ET/Innpress.

 

ET/Innpress alene sier deg ingenting om sporvidde!

 

La oss ta to eksempler.

Felg: Eiker felgen til Volvo, 17x7.5, et20.

Felg2: En breddet Eikerfelg, 17x9.5, et20.

 

Vi har enkel måte å regne ut hvor mye det bygger ut og inn:

 

Eikerfelgen bygger ut så mye:

x1 = (((7.5 * 2.54) / 2) - (20 / 10))

x1 = 7,525

 

Eikerfelgen bygger så mye inn:

y1 = (((7.5 * 2.54) / 2) + (20 / 10))

y1 = 11,525

 

For å bekrefte at vi har regnet rett, kan vi jo selvsagt ta 7.5*2.54 som gir da x + y.

 

Eksempel 2 er en breddet eikerfelg.

Å bredde den og beholde sporvidden betyr jo den må breddes like mye på hver side, da ET er offset fra senter. (ET0 = sentrert).

 

La oss si da at felg 2 er breddet 1" ute og 1" inne, da har vi en 17x9.5 og fremdeles ET20.

 

Din påstand er at ET er alfa omega for sporvidden, mens min påstand er at ET sier deg ikke så mye, uten felgbredden.

 

Her kommer da min mattematiske påstand for felgbreddens innvirkning.

 

Vi gjør da samme som i sted:

x2 = (((9.5 * 2.54) / 2) - (20 / 10))

x2 = 10.065

 

y2 = (((9.5 * 2.54) / 2) + (20 / 10))

y2 = 14.065

 

For å kontrollmåle:

x2 + y2 = 24.13

9.5 * 2.54 = 23,14

 

Om du ikke skjønner helt tegningen, kan vi nå regne ut differansen i spovidde:

 

ydiff = (y2 - y1)

ydiff = 14.065 - 11,525

ydiff = 2,54 cm (ja, 1").

 

Det hadde jo selvsagt også gått å regnet ut:

ydiff = 9.5 - 7.5 / 2 = 1" = 2.54 cm.

 

Ps. du deler på 2, pga. det er to sider av senter til felgen.

 

Om du fremdeles mener noe annet, vennligst informer meg om jeg tar feil.. Dette er iallefall det som er logisk tankegang for meg.

 

Kunne bare satt opp med en matteformel, men tror det kunne virket forvirrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige post ble litt lang, så jeg legger ved mer info i enda et innlegg:

 

Jeg vet ikke om sporvidde går teknisk sett på felgen eller på dekket. Dekket er jo det som i praksis gir deg sporvidden.

 

Selv om felgen gjerne er 8.5" bred, så vil jo dekket bestemme hvor bredt spor den kjører på, i veien!

 

Har du 215 dekk på en 8.5" felg, vil dette ha smalere spor enn ett 235 dekk.

 

Differansen i sporvidde (kontaktflate), vil sådan være 235-215/2 = 10mm (ut og inn), dvs. økt sporvidde på 10mm, ved å bytte fra 215 til 235 dekk.

 

jeg sier her ut og inn, pga. det vil bygge innover også (og her har biltilsynet krav om 10mm klarering mellom stag, m.m.). Har du feks. 5mm til fjærbeinet, skal dette egentlig ikke bli godkjent.

 

Eneste krav jeg har hørt om vedrørende alternative dekk/felg-dimmensjoner, er:

1) Avvik +- 5 % i rulleomkrets godkjennes

2) Alternative dekk må opprettholde bilens teoretiske hastighet (i hastighetsindeks på dekkene, feks. HR, m.m.)

3) Sporvidde anbefales ikke av volvo at overstiger X bredde (dog er dette bare en anbefaling)

4) Felger / Dekk må ha minimum 10mm klarering til stag, m.m.

5) Felger / Dekk skal ikke stikke utenfor skjermer

 

Det har seg sånn at om du har felger/dekk som stikker utenfor, kan du i praksis skjermbredde bilen eller sette på breddere (som feks. 4x4 folket gjør).

 

Dog gjelder klarering, rulleomkrets, m.m. likevel, selvsagt.

Jeg vet ikke om det er en minimums-et som blir godkjent, det kan vel være så (pga. belastning på lager, m.m.), men jeg har aldri hørt om en slik begrensning.

 

Det kan dog. være at de sier du får ikke montere lavere enn x et på en felg som er y bredde, men det har jo relasjon med bredden å gjøre.

 

Please enlighten me.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikker på at du ikke driter på draget skikkelig nå dabutcher?:fatality:

 

Måles ikke sporvidden midt i felgen da?

 

Altså sporvidden er avstanden ifra midt i felgen på ene siden til midt i felgen på andre siden.

 

om en 7" felg har et 25 så har den samme sporvidde som en 10" felg med et 25..

 

samme innpress="senter"(midt i felgen) havner på samme sted uansett bredde på felgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikker på at du ikke driter på draget skikkelig nå dabutcher?:fatality:

 

Måles ikke sporvidden midt i felgen da?

 

Altså sporvidden er avstanden ifra midt i felgen på ene siden til midt i felgen på andre siden.

 

om en 7" felg har et 25 så har den samme sporvidde som en 10" felg med et 25..

 

samme innpress="senter"(midt i felgen) havner på samme sted uansett bredde på felgen.

 

Sporvidden kan ikke måles midt på felgen vel?

Om du har annen ET, er det jo anderledes hvor langt felgen bygger ut.

 

midt på felgen ville jo vært ET0, så jeg mener en ET13 felg har større sporvidde enn en ET20 felg.

 

En et0 8.5 felg bør jo da ha større sporvidde enn en et0 7 felg, da den bygger mer i begge retninger?

 

Jeg vet innpresset vil være likt på en ET20 7" og en ET20 9", men den 9" felgen vil jo ha høyere sporvidde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sporvidden kan ikke måles midt på felgen vel?

Om du har annen ET, er det jo anderledes hvor langt felgen bygger ut.

 

midt på felgen ville jo vært ET0, så jeg mener en ET13 felg har større sporvidde enn en ET20 felg.

 

En et0 8.5 felg bør jo da ha større sporvidde enn en et0 7 felg, da den bygger mer i begge retninger?

 

Jeg vet innpresset vil være likt på en ET20 7" og en ET20 9", men den 9" felgen vil jo ha høyere sporvidde

 

Dette ble jo et hett tema, jeg kan ikke si annet at den største feilen jeg har skrevet, er og glemme hastihetsmerking på dekkene ved godkjenning.uansett felgbredde og dekkbredde har ingen inflytelse på ET, valget av bredde har kun en visuell betydning, som og fylle opp store hjulhus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble jo et hett tema, jeg kan ikke si annet at den største feilen jeg har skrevet, er og glemme hastihetsmerking på dekkene ved godkjenning.uansett felgbredde og dekkbredde har ingen inflytelse på ET, valget av bredde har kun en visuell betydning, som og fylle opp store hjulhus.

 

 

En bredere felg bygger jo lengre ut? Den har da økt sporvidde, selv om den har samme ET vel? Jeg vet den har samme forhold i

porporsjoner, men ikke på mål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bredere felg bygger jo lengre ut? Den har da økt sporvidde, selv om den har samme ET vel? Jeg vet den har samme forhold i

porporsjoner, men ikke på mål?

 

 

 

 

Kremt:

 

Sporvidde

Bilens sporvidde er afstanden fra dækmidte til dækmidte og er ofte forskellig på for- og bagakslen.

 

På mange fælge er den såkaldte indpresningsdybde anført (fx ET 45). Hvis indpresningsdybden på fælgen formindskes, øges sporvidden.

 

Eksempel: Bilens originale fælge (ET 38) udskiftes med fælge med en mindre indpresningsdybde (ET 33). Herved øges sporvidden med det dobbelte af forkellen 2 x (38-33)=10 mm.

 

 

 

 

 

sporvidde.jpg

 

 

Klippet ut ifra vegvesen.no: Den maksimale sporvidde (avstand mellom dekkenes senterlinje)osv....

 

 

Lange innlegg er ikke det som gjelder butcher.:google

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår