Gå til innhold

B230ft 91mod

Ranger emnet


IronHorse

Anbefalte innlegg

Heisann;)

 

jeg har kjøpt mg en 91mod B230FT maskin som jeg tenkte å trimme litt mer:p Jeg har søkt litt og funnet ut at md A-kam så vil dn dra jevnt hele tiden? eller har jeg misforstått?:p leste også at A-kam står i B230A maskiner? kan jeg da bruke en kam fra dn maskinen på min FT?

Motoren mangler gass spjeld hus, LMM og intercooler. turboen var litt slakk i, så dn tenkte jeg å bytte. noen som selger noen av de tinga? motoren er gått ca 200 000km sa han fyren. hva bør jeg skifte av innmat? lager, pakninger osv. vill kun skifte det viktigste. har ikke all verdens md penger:p er litt kjedelig å sette maskinen i også ryker ett eller annet:S

 

Takk på forhånd:)

 

Mvh Anders

91 Mercedes Benz 300td

74 Plymouth Duster

X 92 240 Gl (tic)

X 86 240 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jevnere og tidligere drag med T kam som står i, men du kan bruke A kam fra alle B19/21/23/230 motorer ja.

 

Sikker på turboen er så slakk at den må byttes?, den skal være opplagret i olje og uten olje så vil den nok kjennes slakk ut.

 

Du behøver ikke å bytte noe lager o.l. såfremt det ikke er nødvendig, kan godt ha rullet 600 000 km og være like bra.

 

Er motoren plukket ut av en bil som gikk fint, så trenger du ikke å koste på deg nye lager osv. Forbeholdt at det er blitt vedlikeholdt (bytta olje osv).

 

Pakninger som pakkbokser på svinghjul og fremme på veiva kan lekke, også rundt kam, du kan bytte det om det er antydning til svetting der når du først har motoren ute.

 

Les guiden her "Guide fra A til F/FK/FT".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En B230Ft motor fra 91 er vel ikke noe av det sterkeste som ble laget. Om det er noe du bør bytte så er det rådene dine, de er like tykke som strikkepinnene til mor di!

 

Viss du først skal bjyne å plokke på motoren kan du like godt overhale hele driten. Det gjorde jeg, men det koster litt. Da kjøpte jeg ALT lytt av pakninger, lager, tettninger, o-ringer osv.

 

Min B23ET motor var gått 235.000 når jeg tok den ut fra 760en. Motoren så riktig nok ut som eg rent h..... så det ble full overhaling.

 

Intercooler kan du vel kjøpe billig hos JMA på Kåløyholmen? Viss ikkje har BS-bildeler intercoolere til 1700,- De passer rett i fronter på 240, bare kutte litt utav lyktekassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En B230Ft motor fra 91 er vel ikke noe av det sterkeste som ble laget. Om det er noe du bør bytte så er det rådene dine, de er like tykke som strikkepinnene til mor di!

 

Viss du først skal bjyne å plokke på motoren kan du like godt overhale hele driten. Det gjorde jeg, men det koster litt. Da kjøpte jeg ALT lytt av pakninger, lager, tettninger, o-ringer osv.

 

Min B23ET motor var gått 235.000 når jeg tok den ut fra 760en. Motoren så riktig nok ut som eg rent h..... så det ble full overhaling.

 

Intercooler kan du vel kjøpe billig hos JMA på Kåløyholmen? Viss ikkje har BS-bildeler intercoolere til 1700,- De passer rett i fronter på 240, bare kutte litt utav lyktekassene.

 

En 91 mod motor har samme råder som en 98 modell b230 da..så de rådene holder en hel del ved moderat trim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jevnere og tidligere drag med T kam som står i, men du kan bruke A kam fra alle B19/21/23/230 motorer ja.

 

Sikker på turboen er så slakk at den må byttes?, den skal være opplagret i olje og uten olje så vil den nok kjennes slakk ut.

 

Du behøver ikke å bytte noe lager o.l. såfremt det ikke er nødvendig, kan godt ha rullet 600 000 km og være like bra.

 

Er motoren plukket ut av en bil som gikk fint, så trenger du ikke å koste på deg nye lager osv. Forbeholdt at det er blitt vedlikeholdt (bytta olje osv).

 

Pakninger som pakkbokser på svinghjul og fremme på veiva kan lekke, også rundt kam, du kan bytte det om det er antydning til svetting der når du først har motoren ute.

 

Les guiden her "Guide fra A til F/FK/FT".

 

var en kar oppom og kikket på turboen. han sa det var slark inn og ut. jeg er bare en amatør mekaniker, så jeg har ikke peiling:p jevnere og tidligere drag md org kam? motoren stod ikke i bil når jeg kjøpte dn. stod på en palle. var en del rust på vifterem hjulene osv. han som solgte dn sa dn var tatt utav en bil 2mnd før jeg kjøpte dn.

91 Mercedes Benz 300td

74 Plymouth Duster

X 92 240 Gl (tic)

X 86 240 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En B230Ft motor fra 91 er vel ikke noe av det sterkeste som ble laget. Om det er noe du bør bytte så er det rådene dine, de er like tykke som strikkepinnene til mor di!

 

Viss du først skal bjyne å plokke på motoren kan du like godt overhale hele driten. Det gjorde jeg, men det koster litt. Da kjøpte jeg ALT lytt av pakninger, lager, tettninger, o-ringer osv.

 

Min B23ET motor var gått 235.000 når jeg tok den ut fra 760en. Motoren så riktig nok ut som eg rent h..... så det ble full overhaling.

 

Intercooler kan du vel kjøpe billig hos JMA på Kåløyholmen? Viss ikkje har BS-bildeler intercoolere til 1700,- De passer rett i fronter på 240, bare kutte litt utav lyktekassene.

 

ja det er jo forsåvidt sant, mn det blir så dyrt:( ja jeg tenkte å høre md JMA;)

91 Mercedes Benz 300td

74 Plymouth Duster

X 92 240 Gl (tic)

X 86 240 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er jo forsåvidt sant, mn det blir så dyrt:( ja jeg tenkte å høre md JMA;)

 

nei, det er ikke sant!

Som Maxis sier, har denne de sterke rådene.

 

De gode rådene kom allerede i 89', men vær obs at noen 89 biler kan være 88 biler som har lagt over!

 

Dog. ser du jo produksjonsår på blokken og det er ikke mange FTer som ble solgt i Norge, før 940.

 

I USA fikk man FT fra lengre tilbake i tid og de eldre ftene vil jo være samme som en b230et før 1989.

 

Ps. b230 blokken er en bedre blokk enn en b23 blokk (jevnere støping og noe de kaller "webbing" i USA, som ble laget for å forsterke blokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår