Gå til innhold

full shining

Ranger emnet


andre89

Anbefalte innlegg

jeg har sett at det er mange tråder om hvordan man skal gå fram får en shining av bilen, men blir litt forvirret av alle prod. og lignende. så jeg spør hva som skal på først og hvordan, av det som jeg har av prod. eventuellt hva jeg mangler.

 

alt av pads og microfiber, tørkehånkler, wash mitt

nxt g car wash

quick clay detailing set

scratch x

1-2-3 step (de røde flaskene)

gold class trim detailer

 

 

håper at noen kan sette opp en liten how to med disse prod, bilen er en met. blå mazda 626 90 mod. litt swirls nesten ikke riper. lik den som i avataren

nei, ja så det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som begynner å bli lei av å repetere seg selv, når alt man trenger å vite egentlig står i trådene her. Jeg har ikke så mye erfaring som f.eks. truhaa, men kan jo svare så godt jeg kan.

 

Prosedyre:

 

NXT Car Wash: Spyl bilen med masse vann, til du tror at all løs skit har blitt spylt av. Fyll opp en bøtte med varmt vann, doser NXT CW oppi, og rør. Fyll opp enda en bøtte med rent vann (trenger ikke være varmt, men fordel).

 

Spyl over bilen en gang til, i hvert fall der du skal vaske. Så tar du wash mitten din, og dynker den i vann i såpebøtten. Vask over bilen, og spyl av før det får sjans til å tørke. Jeg liker å la vaskevannet stå på i 1 min eller noe. (Vet ikke om det virker, men jeg liker å tro det).

 

Så spyler du bilen GODT, GODT, GODT. All skit må nå være borte fra bilen din, før du bruker Water Magnet Towel. Tørk bilen godt, og ta deg en liten pause + noe å drikke.

 

Quick Clay:

 

Del opp leireklumpen i mindre biter først. Så tar du for deg f.eks. en dør. Spray på QD, rikelig mengde. Så legger du leireklumpen på døren din og gnir over døren. Kna leireklumpen hvis den blir skitten, og fortsett. Spray på mer QD hvis nødvendig.

 

Når du tror du er fornøyd, så tørker du av QD som er igjen med MF-klut. Så sjekker du resultatet (nederst på dørene er mest dritt), og gjentar prosedyren om du ikke er fornøyd. Gjør så dette på hele bilen din, til du er fornøyd.

 

Når leireklumpen din er umulig å få "ren", så bytter du den ut med en annen bit. Tørk av og nyt den glatte bilen din.

 

Scratch X:

 

Jeg ville kun brukt Scratch X der du ikke får bort ripene med rens eller polering i 1-2-3 serien din. Den er temmelig grov, så å gå over hele bilen med denne vil være idioti (med mindre du har så mye riper at du ser det nødvendig). Påfør, poler og gnikk med pads, og tørk av.

 

1-2-3 serien sier seg vel litt selv. Du leser bakpå, og gjør som det står, i rekkefølgen 1-2-3.

 

Trim Detailer tar du på et papir, pad eller noe og gnikker på plasten eller gummien til du syns den er svart nok. Bruker du for mye, så kan du tørke lett av med papir eller noe. Vil ikke anbefale MF-klut da det er grisete og setter merker i MF-klutene.

 

Er det noe mer du lurer på, så spør? :) Regner med du skal gjøre dette for hånd, siden du har kjøpt 1-2-3 serien?

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med clay'n del den opp i 2 eller 3, de bitene du ikke skal bruke pakker du ned.. da du er ferdig med å claye, spray litt QD på og pakk godt ned i plastfolie etc.. For å sjekke om clay trengs eller ikke, ta en brødpose rundt hånda og dra over lakken, kjenner du nupper, clay, er det helt glatt da er du ferdig. Og da du skal tørke vekk QD ta først å tørk det meste med et drag over, også snur du kluten og "buffer" resten av QD som er igjen. Hvis Clay'n din nå er veldig møkkete (du får ingen ren side etter at du har knadd den) da er den fin å ta vare på til vinduer eller felger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk akkurat clayet bilden før det store stygge reinet kom, og for et produkt, en W O W følelse. ene døra var full av lakkstøv, og etter et par minutter med clay var den smooth as glass. tok hele bilen og brukte bare 1-3 av claybaren og litt av den qd så man kan jo claye flere biler enn jeg trodde vertfall, helt klart verdt de 285kr jeg betalte på bilextra. HELT KONGE...

gleder meg til å polere nå, dette blir ivertfall en helt super dag i mine øyne, lenge leve meguiars:):) (duragloss og disse andre prod. er sikkert bra det og men, det har jeg ike prøvd enda). og takk for tipset men vinduene, de ble konge de og..

nei, ja så det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riper i sirkler er lettere å se en de som er frem og tilbake. Samt at partiklene blir "dyttet" inn i clayen når det går frem og tilbake, det er lettere for pariklene blir rullet rundt under clayen om du jobber i sirkler.

 

Personlig blir ingenting brukt i sirkler på bilen(e) alt fra vaskt til clay og polish fåregår frem og tilbake. Hvorfor? aner ikke, men har blitt fortalt at det er bedre og bevege ting frem og tilbake mht riper (dvs synligheten på ripene om de skulle komme) Eneste er vel poleringsmaskinen, den får jeg ikke til å gå bare frem og tilbake.......he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår