Gå til innhold

'97 2,5TDI - Soter en del

Ranger emnet


SierraTyphoon

Anbefalte innlegg

Bilen min soter en del ved gasspådrag (fra ca 2600rpm -->) i 2. og 3. gir, er det noe som kan gjøres for å minske sotingen litt? Ser det godt i speilet at det blir en sort sot sky bak bilen... Bilen er forøvrig chippet praktisk talt i fra fabrikk og skal ha ca 180hk.

 

En annen ting også... Av og til kan det komme en slags tikking fra motoren. Lyden kommer ofte etter gasspådrag, hører det når bilen står stille, er i all fall da jeg legger merke til den. Lyden har vel egentlig vært der så lenge jeg husker, og har ikke blitt hverken værre eller bedre. Men etter å ha stått en del på tomgang så går den over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tikkingen er nok som på de Ventilløfterene. Det er ikke noe farlig, er liksom noe som skal være der. Du finner nesten ikke en Audi uten, av den c4 karossen i hvertfall.

men om du er som meg å irriterer deg over lyden, kan du prøve en olje kur, husker ikke hva jeg brukte, men ble anbefalt av møller. Og etter det har det gitt seg helt.

 

Kommer tilbake med hva den oljen het!

-BMW 316I Touring

xAudi 100 2.3L s-line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer tilbake med hva den oljen het!

 

Hadde vært fint om du gjorde det ja ;)

 

Jeg tror det er chippet sin feil, eller dyser. Det kan og hjelpe og få justert timing noe tilbake tror jeg. Da må du bruke vag-com.

 

Ja hadde noe slikt i bakhuet, men det er vel ikke direkte skadelig rekner jeg med? Skal vurdere anskaffelse av vag-com, er det verdt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyken er for lite luft altså feit blanding... Dette er helt normalt på chippa biler... Du kan prøve å justere opp Turbotrykket litt og ha åpent filter. Det burde hjelpe en god del. En annen ting som også hjelper er Tunap dyserens... God som gull! Senka Røyktallet på den gamle Golfen min fra ALT for høyt til langt under kravet... :D

 

Den tikkinga er mest sannsynlig vakuumpumpa di... Dette er vanlig på disse bilene. "alle" 2.4d har høy tikking i denne mens på 2.5TDi er den litt stillere... en annen ting som er SYKT irriterende på disse bilene er knirk i viftereima....

 

Dama hadde tikk (skikkelig) i en løfter på 2.3 20v.n sin og det tok vi med 907 motorrens... har det på esso bl.a...

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyken er for lite luft altså feit blanding... Dette er helt normalt på chippa biler... Du kan prøve å justere opp Turbotrykket litt og ha åpent filter. Det burde hjelpe en god del. En annen ting som også hjelper er Tunap dyserens... God som gull! Senka Røyktallet på den gamle Golfen min fra ALT for høyt til langt under kravet... :D

 

Den tikkinga er mest sannsynlig vakuumpumpa di... Dette er vanlig på disse bilene. "alle" 2.4d har høy tikking i denne mens på 2.5TDi er den litt stillere... en annen ting som er SYKT irriterende på disse bilene er knirk i viftereima....

 

Dama hadde tikk (skikkelig) i en løfter på 2.3 20v.n sin og det tok vi med 907 motorrens... har det på esso bl.a...

 

Er det trygt å skru opp turbotrykket? Eller blir det da snakk om mye mindre holdbar motor? Skal prøve å få testa Tunap en gang, takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bilen er skikkelig chippa her de fjerna momentsperra så den ikke kutter ved Turbotrykk. Du kan nok skru opp en del ja. Bedre med en motor som går reint en en som soter ned...

 

hehe, da kommer neste spørsmål... Hvordan skrur jeg opp trykket, og eventuelt når vet jeg at det er nok/evt for mye? Er litt ny på turbo-fronten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
Bilen min soter en del ved gasspådrag (fra ca 2600rpm -->) i 2. og 3. gir, er det noe som kan gjøres for å minske sotingen litt? Ser det godt i speilet at det blir en sort sot sky bak bilen... Bilen er forøvrig chippet praktisk talt i fra fabrikk og skal ha ca 180hk.

 

En annen ting også... Av og til kan det komme en slags tikking fra motoren. Lyden kommer ofte etter gasspådrag, hører det når bilen står stille, er i all fall da jeg legger merke til den. Lyden har vel egentlig vært der så lenge jeg husker, og har ikke blitt hverken værre eller bedre. Men etter å ha stått en del på tomgang så går den over...

 

hmm prøvd å kjøre uten chip.. en annen mulighet er gåen trykkføler på innsugsmanifoild, når den er gåen får bilen automatisk litt ekstra diesel får å være på den sikre siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er så enkelt å bare ta ut chippen, det er ikke sånn boks som kan settes inn/ut enkelt som noen kanskje har... Men av en eller annen grunn så soter den ikke noe spesielt lenger :) Ser selvsagt at det blir litt røyk etter et skikkelig pådrag, men ikke i nærheten like mye som før. Men kjekkt å vite om den trykkføleren, greit å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår