Gå til innhold

lov å kjøre me henger

Ranger emnet


yeepzi

Anbefalte innlegg

har jeg lov å kjøre med henger og bil visst jeg har tillat totalvekt er under 3500kg eller må man kjøre opp til henger uansett??

 

kjørte opp i desember 2005 visst det har noe å si :P

-Bmw E36cab, Mercedes s124, Volvo 244

X Mercedes 190E 2.0D, SaaB 9000 Turbo 16v 1986, saab 900T -95, Toyota Hi-lux korta -83 3"BL og 33"dekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du kan kjøre henger på klasse B, hvis:

  • Hengeren har tillatt totalvekt mindre enn bilens egenvekt
  • Hengerens tillatte totalvekt er mindre enn bilens hengervekt
  • Bilen og hengerens tillatte totalvekt er samlet under 3500 kg

 

Er hengerens tillatte totalvekt under 750kg, så kan du kjøre den uansett, gitt at bilen har tillatt hengervekt større eller lik hengerens totalvekt.

Har hengeren ikke bremser, så gjelder bilens tillatte hengervekt uten bremser, og 60km/t maksfart.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som nevner boggie her ser jeg. Du har ikke lov å kjøre henger med to par hjul, dersom du kun har B! For det trenger du BE! :)

Grunnen til at ingen nevner det er at det ikke stemmer.

I praksis stemmer det alikevel ganske bra, fordi slike hengere som regel har en stor totalvekt, slik at man enten overskrider bilens egenvekt, eller samlet totalvekt på 3500 kg.

 

http://www.vegvesen.no står dette:

Klasse B innebærer også at du etter bilen kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

 

I tillegg kan du trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg forutsatt at tilhengerens tillatte totalvekt ikke overstige bilens egenvekt samt at tilhengerens og bilens samlede tillatte totalvekter ikke overskrider 3500 kg.

 

Selv om du med klasse B kan trekke en tilhenger som beskrevet ovenfor, må du alltid deretter undersøke om det foreligger teknisk begrensning for trekkingen. I bilens vognkort finner du angitt bilens maksimale aktuelle tilhengervekt, og denne vekten må ikke overskrides uansett hvilken førerkortklasse du har. I tillegg kan bilens vognkort også ha angivelse av tillatt vogntogvekt.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at ingen nevner det er at det ikke stemmer.

I praksis stemmer det alikevel ganske bra, fordi slike hengere som regel har en stor totalvekt, slik at man enten overskrider bilens egenvekt, eller samlet totalvekt på 3500 kg.

 

http://www.vegvesen.no står dette:

Klasse B innebærer også at du etter bilen kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

 

I tillegg kan du trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg forutsatt at tilhengerens tillatte totalvekt ikke overstige bilens egenvekt samt at tilhengerens og bilens samlede tillatte totalvekter ikke overskrider 3500 kg.

 

Selv om du med klasse B kan trekke en tilhenger som beskrevet ovenfor, må du alltid deretter undersøke om det foreligger teknisk begrensning for trekkingen. I bilens vognkort finner du angitt bilens maksimale aktuelle tilhengervekt, og denne vekten må ikke overskrides uansett hvilken førerkortklasse du har. I tillegg kan bilens vognkort også ha angivelse av tillatt vogntogvekt.

 

så i teorien har jeg lov å kjøre med en bil på 1800 kg og en campingvogn på 1500 kg ? 1800 + 1500 = 3300 ? hvis bilen har lov å trekke vogna, har jeg fortstått det ret da???

- "97" Hyndai Coupe, 2.0 140

- "89" modell fotgjenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så i teorien har jeg lov å kjøre med en bil på 1800 kg og en campingvogn på 1500 kg ? 1800 + 1500 = 3300 ? hvis bilen har lov å trekke vogna, har jeg fortstått det ret da???
Hvis bilen har en totalvekt på 1800 kg vil jeg tro den har en egenvekt på under campingvognas totalvekt på 1500 kg. Hvis den har det har du ikke lov. Men har bilen under 300 kg i nyttelast går det bra

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ann på egenvekten til bilen. Egenvekten må være over totalvekten til vogna, og totalvekt til henger og vogn må være under 3500kg.

 

Ikke totalvekt, men tillatt totalvekt. Det er en vesentlig forskjell. Samme feilen har Mondeo i sitt innlegg.

 

Totalvekt er egenvekt + aktuell last.

Tillatt totalvekt er det som er angitt i vognkortet.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. sjokk at noen måtte begynne å små slenge kommentarer til hverandre.. oppgitt!!

 

2. skyt meg om jeg tar feil her nå men.. jeg trodde det var slik at på klasse b kunne du kjøre bil opp til 3500 kg, og ha en henger som veide max 750 bak.. azza, totalt 4250 kg! syns å ha lest dette et sted.. men om dette er en gammel regel som ikke gjelder lenger, det vet jeg ikke da!!

men at du kan kjøre med tyngre henger, om bilen veier mindre, det stemmer! så lenge bilen har lov å trekke vekta da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2. skyt meg om jeg tar feil her nå men.. jeg trodde det var slik at på klasse b kunne du kjøre bil opp til 3500 kg, og ha en henger som veide max 750 bak.. azza, totalt 4250 kg! syns å ha lest dette et sted..!

Det stemmer vel det også.

Sakset fra tidl. i tråden:

 

http://www.vegvesen.no står dette:

Klasse B innebærer også at du etter bilen kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

 

Står jo ikke noe om maks vekt på bilen der så..ja

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med B førerkort kan man ikke overskride vogntogvekt på 3500kg

Feil, du kan trekke med bil med tillatt totalvekt over 2750kg + henger med tillatt totalvekt på 750kg.

 

Med B førerkort kan man ikke ha henger med tillatt totalvekt >750kg

Feil. Du har camping-unntaket, som sier at du kan trekke tilhenger (hvilken som helst type tilhenger) med tilatt totalvekt opp under trekbilens egenvekt.

 

Med BE derimot trekker du det du har lov til iht vognkortet og det er aktuel totalvekt som gjelder..

Riktig.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår