Gå til innhold

Tre ukers reglen

Ranger emnet


Larsern_1988_

Anbefalte innlegg

90 i 60 ..8000kr.. ble målt 194m unna der han sto midt på ei strekke på fjellt..60 skiltet sto ca 200m unna..laseren veltet når jeg kom å sku få se på målingen.( noe jeg kan klage på?)foresten helt umulig å se 60skiltet..måtte kjøre tilbake å lete etter det som befant seg bak noen busker..buskene er fjernet nå

 

Dersom skiltet er tildekt så gjeld det ikkje... Eg hadde tatt bilde av skiltet der og da om noko slikt hadde hendt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvilke regler\rutiner er gjeldende etter denne 3-ukers fristen?

kan man anse saken som henlagt, eller bør man regne med at saken tas opp på nytt, og at man igjen mister førerkortet på et senere tidspunkt?

 

du kan ikke anse saken som henlagt. Du får igjen lappen frem til rettsmøtet og utfallet av rettsmøtet om beslaget bestemmer om du må levere tilbake førerkortet igjen... Dessuten vil det komme en rettsak til der hvor de forhold du er siktet for skal opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan ikke anse saken som henlagt. Du får igjen lappen frem til rettsmøtet og utfallet av rettsmøtet om beslaget bestemmer om du må levere tilbake førerkortet igjen... Dessuten vil det komme en rettsak til der hvor de forhold du er siktet for skal opp.

 

Er det noen tidssbegrensing på avgjørelse av saken da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen tidssbegrensing på avgjørelse av saken da?

 

Hvis du nekter beslag og politiet får kjennelse av retten for å holde på førerkortet ditt er det ikke noen ny frist som starter å løpe. Det kan ta ganske lang tid før saken din kommer opp, gjerne flere måneder, men de fleste saker kommer opp innen den datoen tingretten har sagt at politiet kan holde førerkortet i kjennelsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er 5 uker siden jeg mistet lappen, og tingretten hadde på mandag ikke fått inn noen sak.

 

da starter vel beslagstiden å løpe fra den dagen jeg blir dømt?

har ikke vært å hentet lappen enda, så regner med jeg kan trekke fra 5 uker på beslagtiden?

 

Jeg har verken samtykket i hendelsen eller førerkortbeslag.

overtredelsen for sin del er grei nok, men jeg kunne ikke samtykke i den og ikke samtykke i beslag ifølge politimannen som stoppet meg.

Det er altså ingen tidsfrist på når saken skal avgjøres når jeg ikke samtykker i noenting som helst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du blir dømt vil du få fratrekk for tiden førerkortet har vært beslaglagt. Du kan vel da hente lappen hos politiet hvis ting er som du sier, ring og snakk med politijuristen først. Hvis du har muligheten til å få igjen førerkortet nå må du jo ta en avveining på når du trenger førerkortet mest, for mange er det jo greit å være uten lappen om sommeren i ferie og sykkel tid, mens det er kjipere å være uten på vinteren.

 

Det er fult mulig å innrømme forholdet uten å samtykke til beslaget, så der må du forklare han purken hvordan ting er. For eksempel kan man jo nekte beslag på grunn av "særlige omstendigheter", hvis man virkelig er avhengig av førerkortet (noe folk veldig sjelden er i rettens øyne). Hvis du sier til politiet at du innrømmer de faktiske forhold så er det mulig saken kommer tidligere opp ved såkalt tilståelsespådømmelse da dette er mye lettere for retten å beramme en hovedforhandling.

 

Hva er grunnen til at du nekter beslag da? Hvis saken er veldig klar er det jo sjelden noen vits i å nekte beslag, det koster bare tid og penger. Har inntrykk av at mange gjør dette bare for å lage faen og håper ikke du er en av dem... Det er i mine øyne bare reinspikka tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du blir dømt vil du få fratrekk for tiden førerkortet har vært beslaglagt. Du kan vel da hente lappen hos politiet hvis ting er som du sier, ring og snakk med politijuristen først. Hvis du har muligheten til å få igjen førerkortet nå må du jo ta en avveining på når du trenger førerkortet mest, for mange er det jo greit å være uten lappen om sommeren i ferie og sykkel tid, mens det er kjipere å være uten på vinteren.

 

Det er fult mulig å innrømme forholdet uten å samtykke til beslaget, så der må du forklare han purken hvordan ting er. For eksempel kan man jo nekte beslag på grunn av "særlige omstendigheter", hvis man virkelig er avhengig av førerkortet (noe folk veldig sjelden er i rettens øyne). Hvis du sier til politiet at du innrømmer de faktiske forhold så er det mulig saken kommer tidligere opp ved såkalt tilståelsespådømmelse da dette er mye lettere for retten å beramme en hovedforhandling.

 

Hva er grunnen til at du nekter beslag da? Hvis saken er veldig klar er det jo sjelden noen vits i å nekte beslag, det koster bare tid og penger. Har inntrykk av at mange gjør dette bare for å lage faen og håper ikke du er en av dem... Det er i mine øyne bare reinspikka tull.

 

hovedgrunnen til at jeg ikke samtykket er fordi jeg har en 15-20 minutters kjøretur til jobb, og derfor blir mer eller mindre avhengig av lappen for å komme meg til og fra jobb.

 

Men da kan jeg altså kvevrulere med at tjenestemannen har feilinformert meg når det kommer til reglene for samtykke til beslag\overtredelse?

 

Jeg har enda ikke vært å hentet lappen, tenkte jeg skulle vente til jeg trengte den til en langtur eller noe sånt, så har forsåvidt vært 5 uker uten nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hovedgrunnen til at jeg ikke samtykket er fordi jeg har en 15-20 minutters kjøretur til jobb, og derfor blir mer eller mindre avhengig av lappen for å komme meg til og fra jobb.

 

Men da kan jeg altså kvevrulere med at tjenestemannen har feilinformert meg når det kommer til reglene for samtykke til beslag\overtredelse?

 

Jeg har enda ikke vært å hentet lappen, tenkte jeg skulle vente til jeg trengte den til en langtur eller noe sånt, så har forsåvidt vært 5 uker uten nå.

 

15/20 minutters vei til jobb er ikke i nærheten engang av å være avhengig av førerkort i domstolenes øyne. For å si det sånn så får ikke lastebilsjåfører igjen førerkortet på dette vilkåret så der brenner du bare ressurser tror jeg.

 

du kan jo kverrulere alt du vil, men det vil nok ikke hjelpe deg en halvmeter. Da sier sikkert politijuristen fint, da kan du skrive under her så vil saken gå som tilståelsesdom.

 

Når tingretten får inn saken berammer de et rettsmøte hvor beslaget skal behandles og får politiet medhold der kan de beholde lappen din inntill saken er ferdig behandlet uavhengig om det har gått over 3 uker. Du kan bare kreve tilbake førerkortet frem til dette rettsmøtet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du får førerkortet tilbake igjen etter 3 uker HVIS ikke dem har fått saken innafor retten anyway.

 

men dudes.når vitner kommer med påstander om hva dem har set av hastighet. f.eks. at en turgåer du kjører FRA påstår du minst har kjørt 150KM/T.

 

Hvor troverdig og holdbart er dette i retten?

Sperra.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nr2, man samtykker ALDRI! så lenge de ikke har direkte og konkrete bevis så du vet at du har driti deg ut.

 

at du har 15min kjøring til jobb er nada nix godt grunnlag! med mindre du er budbil, lastebil sjåfør. driver i transporten

 

det er det som er så fint når du er kollektiv råner, er at de har buss taxi felt som gir deg 15min til jobb i stedet:)

Sperra.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er helt enig i at man ikke samtykker så lenge saken er tvilsom, men har purken blodprøve av deg som sier at du har 190 i promille eller lasermåling som sier at du kjører i 200 i 60-sona så er det liksom ikke noen vits i å nekte... å kjøre budbil er forresten sjelden nok til at du får igjen førerkortet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man samtykker aldri uanset hva man har gjort.

Ble tatt i laser en gang, men ikke faan om jeg signerte.

 

Gikk på pilitikontoret dagen etter å skrev under da..

Hensikten med det var å lage kvalm, og det føler jeg at jeg har rett til for 6500,-

 

BTW: hvordan er det hvis man blir tatt for å kjøre, i løpet av de 3 ukene?

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja... bra vi betaler skatt for at noen lager kvalm...

 

selvstendig næringsdrivende er strengt tatt noe annet enn budbilsjåfør, men for å si det sånn så har jeg senest i sommer sett at en som drev et budbilselskap (en manns foretak) ikke fikk igjen lappen selv om han kom til å miste alt av kontrakter. I bunn og grunn syns jeg det er helt greit for er du avhengig av førerkortet setter du deg ikke i situasjoner der du kan miste lappen spør du meg... Kan med handa på hjertet si at jeg ikke er i nærheten av å få en tåre i øyekroken av lastebilsjåfører som er fortvilet når up tar førerkortet fordi de braste inn i 50 sona i 90 km...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en liten måned igjen av jobben her før jeg sitter med et fagbrev. derfor nekter jeg å godta førerkortbeslag.

 

hva skatt og slike saker angår, så er det noe staten leegger opp til selv spør du meg. når folk som er avhengig av lappen for å utføre jobben (selvstendig næringsdrivende) mister lappen, så er det staten selv som har stått for reduserte skatteinntekter.

 

- Så går det ut over de som står igjen med skattbar inntekt som får økte avgifter på alt slik at regnestykket kan gå enda mer i pluss hos staten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår