Gå til innhold

Tre ukers reglen

Ranger emnet


Larsern_1988_

Anbefalte innlegg

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette kjenner jeg ikke til, men dersom så er tilfelle, går jeg ut på at de har tre uker på seg fra førerkortbeslaget gjøres til de må ha tatt ut tiltale evt skrevet ut forelegg.

 

Så lenge det er registrert ut av deres systemer innen tre uker, tror jeg neppe at du kan klage på at postverket bruker et par dager på å levere et eventuelt brev. Er det en realistisk problemstilling? Skal du klage fordi det har tatt tre uker og et par dager? :-)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Ja, du kan jo prøve, men jeg tror dette prosjektet strander som en sjøldau blåhval.

 

I hva slags hastighet ble du målt, forresten? Og på hvilken sum lyder forelegget?

90 i 60 ..8000kr.. ble målt 194m unna der han sto midt på ei strekke på fjellt..60 skiltet sto ca 200m unna..laseren veltet når jeg kom å sku få se på målingen.( noe jeg kan klage på?)foresten helt umulig å se 60skiltet..måtte kjøre tilbake å lete etter det som befant seg bak noen busker..buskene er fjernet nå

Tja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90 i 60 er jo litt dumt, da...hehe.. Det er akkurat så fort at du mister lappen, hadde du holdt 85 hadde du gått klar.

 

Siden du nevner dette med at stativet laseren stod på veltet, går jeg ut fra at det resulterte i at laseren slo seg av og du ikke fikk sett målinga? Hvis så er tilfelle, tror jeg likevel ikke at du har noe å klage på, men du må gjerne prøve - og kanskje har du flaks. Det er praksis at man kan få se målinga hvis man ønsker det, men jeg _tror_ ikke at man har krav på å få se målinga. Uansett vil det koke ned til politimannens forklaring, og da er det overveiende sannsynlig at retten vil tro på ham fremfor deg.

 

Det faktum at skiltet var vanskelig å se, kommer du nok heller ikke så veldig langt med. Var du kjent på stedet? I så fall er det enda mindre vits i å prøve å skylde på at du ikke visste hva fartsgrensa var der...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90 i 60 er jo litt dumt, da...hehe.. Det er akkurat så fort at du mister lappen, hadde du holdt 85 hadde du gått klar.

 

Siden du nevner dette med at stativet laseren stod på veltet, går jeg ut fra at det resulterte i at laseren slo seg av og du ikke fikk sett målinga? Hvis så er tilfelle, tror jeg likevel ikke at du har noe å klage på, men du må gjerne prøve - og kanskje har du flaks. Det er praksis at man kan få se målinga hvis man ønsker det, men jeg _tror_ ikke at man har krav på å få se målinga. Uansett vil det koke ned til politimannens forklaring, og da er det overveiende sannsynlig at retten vil tro på ham fremfor deg.

 

Det faktum at skiltet var vanskelig å se, kommer du nok heller ikke så veldig langt med. Var du kjent på stedet? I så fall er det enda mindre vits i å prøve å skylde på at du ikke visste hva fartsgrensa var der...

 

andre gang jeg kjørte der..hadde ingen anelse om at det var 60..trodde det var 80 jeg..var jo vei som var finere enn e6og null bebyggelse..

Tja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regelen er som følger:

De har 3 uker på seg til å avgjøre om de skal sende saken til tingretten, eller om de skal avslutte saken.

 

På den 21.dagen så må de ha det avgjort om hvordan videre saksgang skal fåregå.

 

Etter 21 dager så har de ikke lov til å sende ut noe bot eller ha betemt seg for noen ting uten at du har vært i et rettsmøte/dommeravhør og fått sagt din mening.

Etter 21 dager er det ikke lenger politiet som har saken.

Da er det tingretten som har fått den, og du har da ankerett, men ikke rett på advokat på statens regning.

Dette gjelder KUN trafikksaker som ansees som "forseelser" hvis det ikke legges til grunne særs skjerpende omstendigheter.

Hvsi du anklages for grov uaktsomhet så er det særs skjerpende omstendigheter, og du vil da få en helt "vanlig" rettergang.

 

Å gå for langt med mindre trafikksaker kan være en lang og veldig dyr affære, i og med at det ikke tilbys gratis rettshjelp ved trafikksaker.

Trafikksaker unnlater også 200.000 kronersregelen.(tjener man mindre enn 200.000,- i året har man krav på å få all rettslig hjelp dekt, uansett om det er du som går til sak mot noen.

Unnlater til og med saksomkostninger hvis man taper)

 

Kan da noe, selv om jeg har et litt frynsete rykte her på forumet.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en eventuell rettssak så har du krav på å se både måling fåretatt med laser og "policepilot".

Du har også rett på å få se kalibreringspapirer på det aktuelle apparatet.

De kan heller ikke ta deg med laser med bare EN måling.

Du må skytes to ganger på en aktuelle strekningen.

Apparatet skal heller ikke vært lengre fra deg enn 500m. på det meste, og operatøren på apparatet må ha gjennomgått et kurs og være særtifisert til å benytte det.

 

Laseren skal kalibreres før hver kontroll.

Det gjøres ved at måler opp en strekning på rundt 50 meter(med målebånd) og skyter på et punkt/gjenstand som er plassert 50 meter unna skyteposisjon.

Får man da en hastighet på 0,00km/h og nøyaktig avstand på 50 meter er apparatet klar til bruk.

Ikke spør meg hvordan jeg vet dette, men har mine kontakter for å si det sånn.(inside info.)

 

Det er mye vi ikke vet, som de vet som vi ikke vet, som de benytter for å ta oss.

Hadde jeg visst det jeg vet i dag, hadde jeg vært 6500,- rikere.

Ble tatt med policepilot, og hadde jeg gått i retten med det, hadde jeg vunnet.

I retten er policepilot ikke et gyldig måleinstrument for hastighet.

Folk som har vunnet gjennom med det før.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høre med dom på mandag..var nok ikke policepilot. han sa hva slags apparat det var, men hvis det apparatet var ustødig så kan vel apparatet flytte seg fremmover og da blir det noen ekstra km..En politimann som testet dette..fikk en vegg til å måle 20km/t bare ved å flytte på skulderen sin (håndholdt laser)..får høre hva de har å si

Tja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en eventuell rettssak så har du krav på å se både måling fåretatt med laser og "policepilot".

Du har også rett på å få se kalibreringspapirer på det aktuelle apparatet.

De kan heller ikke ta deg med laser med bare EN måling.

Du må skytes to ganger på en aktuelle strekningen.

Apparatet skal heller ikke vært lengre fra deg enn 500m. på det meste, og operatøren på apparatet må ha gjennomgått et kurs og være særtifisert til å benytte det.

 

Laseren skal kalibreres før hver kontroll.

Det gjøres ved at måler opp en strekning på rundt 50 meter(med målebånd) og skyter på et punkt/gjenstand som er plassert 50 meter unna skyteposisjon.

Får man da en hastighet på 0,00km/h og nøyaktig avstand på 50 meter er apparatet klar til bruk.

Ikke spør meg hvordan jeg vet dette, men har mine kontakter for å si det sånn.(inside info.)

 

Det er mye vi ikke vet, som de vet som vi ikke vet, som de benytter for å ta oss.

Hadde jeg visst det jeg vet i dag, hadde jeg vært 6500,- rikere.

Ble tatt med policepilot, og hadde jeg gått i retten med det, hadde jeg vunnet.

I retten er policepilot ikke et gyldig måleinstrument for hastighet.

Folk som har vunnet gjennom med det før.

 

Skurk: Jeg er ikke ute etter å "ta" deg, selv om vi har diskutert litt de siste dagene - bare for å ha det klart. Det første innlegget ditt her hadde veldig mye riktig i seg, men i det siste er det veldig mange ting som er direkte feil.

 

1) Jeg er sertifisert bruker på laser fartsmåler LTI 20.20, samme som politiet bruker. Man skyter selvsagt bare én gang! Jeg aner ikke hvor du har fått det fra at du skal skytes to ganger, men det er helt feil. Når du "skyter", sendes det ut over 40 laserimpulser, og på bakgrunn av hastigheten disse returnerer med beregnes kjøretøyets hastighet - kort fortalt.

 

2) Du får ikke se lasermålingen i retten, men du får kan få se laserloggen fra kontrollposten, hvor det er oppført hvor fort du kjørte, på hvilken avstand du ble målt og i hvilken retning du kjørte (mot eller vekk fra laseren). Og selvsagt tilsvarende for Police Pilot. De tar ikke med seg apparatene for å vise dem frem i retten, ettersom målingene slettes etter at beviset er sikret.

 

3) Jeg vet ikke hvem kontaktene dine er, som du skryter sånn av, men de har åpenbart ikke helt kontroll på "kunnskapen" de sprer. Kalibreringskontroll skal foretas før og etter bruk samt at man skal utføre en light-variant av denne sjekken hvert 20. minutt laseren er i bruk. Avstandsmålingen gjøres på 20 meter, ikke på 50. I tillegg skal man sjekke at siktet er korrekt justert horisontalt og vertikalt, og dette gjøres mot et objekt på ca 200 meters avstand (intet krav til nøyaktig 200 meter, men det er det beste).

 

4) Policepilot er SELVSAGT gyldig som bevis i retten. Dersom dette noengang har blitt forkastet, må det ha vært fordi målingen var utført på feil måte. Apparatet som sådan er uten tvil gyldig som bevisopptak. Ikke påstå noe annet, det blir bare tåpelig.

 

For øvrig, når vi snakker om lasermålinger, kan jeg informere om at et sikkerhetsfradrag på 3 km/t automatisk trekkes fra på måleresultatet før det vises i displayet på laseren. Resultatet som vises i displayet er altså det du vil bli tatt for.

 

Håper dette var oppklarende :-)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høre med dom på mandag..var nok ikke policepilot. han sa hva slags apparat det var, men hvis det apparatet var ustødig så kan vel apparatet flytte seg fremmover og da blir det noen ekstra km..En politimann som testet dette..fikk en vegg til å måle 20km/t bare ved å flytte på skulderen sin (håndholdt laser)..får høre hva de har å si

 

Nei, hvis du ble skutt med laser, var det ikke Police Pilot. Police Pilot måler gjennomsnittshastighet over en strekning, og er montert i politiets kjøretøy. Du ble tatt med "laser fartsmåler LTI 20.20", det er navnet på laserapparatet politiet bruker, og det fungerer slik som jeg har forklart i innlegget over.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye mulig at han gjør det. Men jeg er selv sertifisert bruker på dritten, og det han sier er feil. Jeg kan sikkert rote fram instruksjonsboka et sted, hvis det betyr noe. Hva er det for en slags fyr da? En du kjenner som kjenner en som kjenner en som overhørte noe av en han kjenner som søkte Politihøgskolen i 1997? Eller er det en som faktisk burde kunne dette? Spiller egentlig ingen rolle, for han tar feil, men jeg lurer bare på hvor nøye du er med kildekritikk.

 

Jo, Police Pilot er selvsagt gyldig bevis i retten. Jeg forstår at du gjerne vil vise at du vet ting, men du må ikke tro på alt du hører, da er det fort gjort å drite seg ut. Jeg vet at jeg har rett, så jeg har ikke tenkt å diskutere det mer. Men bare tenk deg om - hvorfor i svarteste satan skulle de ha et instrument for måling av fart som ikke gir gyldige målinger? Du forstår forhåpentligvis hvor idiotisk det ville vært. De tilfellene du har hørt om, må være saker der selve målingen er blitt utført på feil måte, og da vil beviset selvsagt underkjennes. Men måleresultater fra apparatet Police Pilot som sådan er altså gyldig som bevis, forutsatt at politimannen har betjent den på korrekt måte. END OF DISCUSSION.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår