Gå til innhold

Mye arbeid og skifte fjærer og dempere ?

Ranger emnet


larsfr

Anbefalte innlegg

Foran er det "piece of cake" men husk å kjøpe det spesialverktøyet for å skru av fjærskåla... De har det på Biltema... Bak er nesten samme som foran men knotete å få skrudd av oppe pga MASSE deksler og trekk... men ikke noe vanskelig...

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foran er det "piece of cake" men husk å kjøpe det spesialverktøyet for å skru av fjærskåla... De har det på Biltema... Bak er nesten samme som foran men knotete å få skrudd av oppe pga MASSE deksler og trekk... men ikke noe vanskelig...

 

Nå har du vel ikke helt fulgt med i timen?

 

Dette er en quattro. Noe som gjør det superenkelt å skifte dempere og fjører bak.

 

Du tar av hjulet, skrur løs de 3 skruene i toppen, og så den ene bolten i bunn. Så er hele demper'n med fjøra ut.

Spenn den opp i skrustikka eller noe sånt, kjør på med to fjørklemmer og klem fjørene sammen. Bruk så muttertrekker, det er lettest, til å skru av mutter'n i topp av demper'n.

Så gjør du dette i motsatt retning med de nye delene. Siden du skal bytte dempere og fjører så bruker du kune topplageret fra det "gamle".

 

Forran må du av med styrestag, som kan sitte noe jævlig. Men du får endeledsavdrager på biltema for 60kr;)

Så må du ha av bærearmen i bunn, og skru av drivakselen. Relativt enkelt alt det der også. Når det er gjort, skrur du av de tre mutter'ne på toppen i fra motorrommet. Så er hele fjørbeinet av. Så setter du det i skrustikka på samme måte som du gjorde bak. På med fjørklemmer og skrur av mutter'n i topp. Så er fjøra ute!

Demper'ne sitter som regel tredd nedi fjørbeinet og med en mutter skrudd "over" som klemmer på en slags flens på demper'n slik at den holder seg nedi fjørbeinet.

Du vil se alt dette veldig lett når du begynner å skru!

 

Puh dette ble mye.

Har sikkert driti med ut på noen ting her også :p

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyter bare inn at jeg hadde gule koni med lesjöfors på 2.3Een jeg kjørte.

Fint foran, litt for stivt bak pga sedan u/quattro.

Men har kjørt S4 med gule koni og HR, det satt MEGET bra, så tror du er på vei til en absolutt god løsning med det settet.

NB! De 30mm er ikke mye.

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår