Atlen 245 Skrevet Januar 7, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2008 Er det ingen som veit noko meir om slike eller tilsvarande problem? Eg ville tru bilen berre fuskar viss LMM eller lambda var gåen, men kan for feit blanding og soting igjen føre til andre feil som gjer at bilen stoppar? Eg har køyrt ganske mange km siste mnd og den har da alltid starta heilt til no på torsdag... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yengis Skrevet Januar 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2008 har samme problemet på min '92 b230fx, får opp akkurat samme feilkoder.. Jeg har byttet LMM, lambdasonde, temp-føler, BTR, matepumpe og filter i bensintanke, prøvd med annen bensintrykkspumpe og nytt bensinfilter og andre dyser. Har til og med hatt bilen inne på volvo i 2timer for feilsøking uten at di klarte å finne ut noe. Er lei av å feilsøke og at bilen skal gå/dra dårlig. Siter facebookprofil '88 745GL bruksbil '76 242L prosjektbil '92 240 classic bygd opp og solgt, savn! :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Atlen 245 Skrevet Januar 8, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2008 Kan det vere reg. reima som har hoppa over ei tann eller to og så har den hoppa over ei til slik at den ikkje vil starte lenger? Korleis finn eg evt ut av det? (Har ik tenningslampe) Ser eg det om eg berre løsnar dekselet på reg. reima? Kan det vere katalysatoren som er tett? Bør eg løsne den ned og kike gjennom evt. rense den og sjå om det hjelper? Kan det rett og slett vere dårlig kontakt på sikringar/rele? Det virka som om eg måtte køyre den litt hardt for at den skulle gå skikkelig.... Er det nokon som har synspunkt/råd for eliminering av nokre av dei feila som eg nevnte over? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet Januar 8, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2008 har hatt mye rare feil med F motoren, men husk at tenningsproblemer kan føre til feilkoder på LMM og lambda (uforbrent bensin kan gir feil signal fra lambda, og det kan gi feil på LMM.) Har du hatt en feilkode (husker ikke nr) som sier branslesystemet kompanserar for rik eller mager blanding på tomgang. eller branslesystemet kompanserar for extremt feit eller extremt mager blanding under kjøring? de to sistnevnte kan bety luftlekkasje. prøv med nytt tenningsanlegg (absolutt alt fra coilen til toppen, coilledning, fordelerlokk, rotor, pluggkabler og plugger. sluttsteget for tenning kan vere kaputt prøv med startgass og se etter lekkasje rundt dyser, bensintrykksregulator(vakuum), bremsekraftforsterker, veivhusventilasjon(vakuum), tomgangsmotor, den teite plastslangen fra gasspjeldet og ned til luftmassemåleren, min var sprukket flere plasser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Atlen 245 Skrevet Januar 10, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2008 Eg oppdaterte litt i første innlegget mitt for dei som evt kikar innom og kun ser første innlegga på side 1... Men i dag reknar eg med at eg tar meg en tur på biltema og handlar inn tenningsmodul, fordelerlokk, pluggar (Skifta dei rett før jul, men dei er kolsvarte igjen), lambda og luftfilter og ser om det kan hjelpe... Tar det ein for ein og prøvar for å finne ut KVA som var årsaka og ikkje berre bytte ein haug med deler og ikkje vete KVA som egentlig løyste problemet. Men tips og triks mottas fortsatt med takk :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Sjakalen Skrevet Januar 10, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2008 Kan være tenningshjernen på venstre innerskjerm, rett bak hovedlykta. De pleier å kødde på desse bilene... Siter 1. Volvo 242 VOC B23E 2. Volvo 242 Nasjonal Rally Bil 3. Renault 8 4. Volvo 262 C Bertone 5. Volvo 940 2,3LT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Atlen 245 Skrevet Januar 11, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2008 Da har eg fått start!! I går skifta eg tenningshjernen ved siden av batteriet, pluggar, fordelerlokk, luftfilter og so gjekk eg over og spraya med kontaktspray/korrosjonsløser. Eg har lambda liggande, men eg tenkte eg skulle ta det samtidig som LMM. Får fortsatt feilkode 1-2-1, lambdasondelampa lyser og den går ikkje skikkelig på tomgang og den kuttar/luggar av og til viss eg køyrer i jamn fart med lite motstand på motoren. Får håpe det ordnar seg med ny LMM og lambda. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fast_740 Skrevet Januar 11, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2008 Da har eg fått start!!I går skifta eg tenningshjernen ved siden av batteriet, pluggar, fordelerlokk, luftfilter og so gjekk eg over og spraya med kontaktspray/korrosjonsløser. Eg har lambda liggande, men eg tenkte eg skulle ta det samtidig som LMM. Får fortsatt feilkode 1-2-1, lambdasondelampa lyser og den går ikkje skikkelig på tomgang og den kuttar/luggar av og til viss eg køyrer i jamn fart med lite motstand på motoren. Får håpe det ordnar seg med ny LMM og lambda. har noe lignende på min 740 med F og lh2.4 også! Men får noen ganger forskjellige koder:S Lambdalampa lyser, og den går ujevnt på tomgang, og får feilmelding og feit blanding. Den puttrer på tomgang, poffer litt i potta, og lukter bensin... For all del, kjøp en hel lambda... Ikke noe skjøtegreier! Det gjorde jeg, å fikk beskjed fra volvo etterpå, at det var dumt...:( Håper noen kommer med forslag som kan hjelpe meg litt! Hadde vært kjekt å fått bilen igjennom eu, før jeg bytter til FK/FT Siter Biler nå: 1990 740(FK,940 etc) 1973 144(bruksvogn) 1987 740 (bruksvogn) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Atlen 245 Skrevet Januar 11, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2008 Eg prøvde å få av øverste dekselet på reg. reima for å kike iltt på tilstanden der, men fekk det ikkje heilt av. Det var litt slakk i reg.reima når eg trykte ned på "langsida" er det normalt? Bør sikkert skiftast ein gong uansett... Når eg får tid/ork... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Atlen 245 Skrevet Januar 22, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2008 Det var tydligvis nye pluggar som gjorde at den starta for det gjekk ikkje mange dagane før den stoppa igjen. No er det slik at den går VELDIG dårlig når bilen er kald og blir litt bedre når den er varm, og so må eg skifte pluggar ganske ofte og når eg tek dei ut er dei svarte og våte av bensin. Eg brukar å vaske pluggane i rødsprit og børste vekk sot slik at eg har eit sett med reine pluggar liggande i bilen i tilfelle eg ikkje skulle få start etter jobb. Feilkodane eg får no er 1-2-1, 1-1-3 og 3-2-2 I tillegg so har vifta til varmeapparatet tatt kvelden... Og eg som kjøpte Volvo kun for driftsikkerheta.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjørn Skrevet Januar 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2008 Hvis ikke du har bytta lambda sensoren enda så gjør det, det er det første du burde gjort spør du meg. Siter [ Volvo 242 -82 ] [ Fiat Uno Turbo -86 ] [ Ford Sierra Cosworth -91 ] [ Volvo 240 -83 ] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240tuning Skrevet Januar 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2008 Har du testa temperaturføler til hjernene? Er vel en føler til hjerne og en til instrument. Visst det er dårlig kontakt i den til hjerne så trur motoren den er varmere/kaldere enn den egentlig er, og gir da meir eller mindre bensin... Muligens belegg på føleren, så du må ta den ut og pusse den rein... Siter 86- Volvo 240 GL (B230FT, chip, 16t) Prosjekt/bruksbil 88- Volvo 740 GL STV (D24) Bruksbil 86- Volvo 240 GLE (delebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Atlen 245 Skrevet Januar 23, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2008 Hvor sitter temperaturføleren da? Burde skaffe meg Haynes-boka..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fast_740 Skrevet Januar 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2008 Under innsuget litt langt fremme om jeg ikke husker helt feil! Åssen lambda har du satt på? Regner med du har sjekket for falskluft ? F motorene er greie når de går, men blir det krøll er det no driit! T helga kjøper jeg en komplett fk som går, med ledningsnett! Da håper jeg at jeg er kvitt mitt problem! Siter Biler nå: 1990 740(FK,940 etc) 1973 144(bruksvogn) 1987 740 (bruksvogn) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.