Gå til innhold

Hjelp til feilsøking! B230F har stoppet!

Ranger emnet


Atlen 245

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Fortsetter på min gamle tråd fra i sommar, for no har problema kome tilbake...

Før jul so drog ikkje bilen fra bunn i 1. og 2. gir, det tok litt tid før den kom skikkelig pluss at den ikkje gjekk heilt reint på tomgang. Køyrde ei stund slik, men torsdag 04.01.08 gjekk den veldig dårlig om morgenen (ikkje drag i det heile tatt), men etter å ha køyrt nokre hundre meter begynte den å gå "normalt" igjen so eg kom meg på jobb. Når eg skulle heim frå jobb ville den ikkje gå i det heile teke.

 

 

Opprinnelig innlegg:

 

Min 92-mod 245 fusker og rykker noe helt forferdelig for tiden. Fikk feilkode 113, 121 og 221 i tillegg til at lambdasondelampa lyste.

Tok av minuspolen en stund for å nullstille feilsignal, tok en kjøretur og da var den verre enn noen gang, og nå er det kun feilkode 121 (faulty signal to/from AMM)

 

Vil være sikker på at det faktisk er luftmengdemåler som er kaputt da den koster 2730,- kr.

Eller er det noen som har denne billigere? Det er den med bosch nr som slutter på 016

 

Noen tips til feilsøking? Hva skal motstanden være mellom på de forskjellige polene?

 

Har søkt litt på forumet her men fant ingen tråder som kunne hjelpe meg noe særlig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen! :)

To ukers leveringstid på lmm på biltema....

Plugga ut lambda i dag men måtte plugge inn igjen, var ikke drag i det hele tatt, vile ikke over 60 km/t.

Målte motstand, men det var ikke utslag mellom noen av pinnene.

 

Tror grunnen til at den kan være defekt er at jeg satte på et billig åpent luftfilter og da kommer det litt mer skitt inn i lmm...

Tror ikke noen jeg kjenner har så ny 240, men skal sjekke litt rundt i helgen.

Går det å sette inn en vanlig elektronikk-motstand på 2,5-5 ohm for å se om den går bedre da?

Hva skal spenningen inn på lmm være? Er det 12V? Kan sjekke om den får spenning inn for å værer sikker på at det ikke er ledningsfeil....

 

Takk for all hjelp så langt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når den går på tomgang, merker du forskjell om du tar av kontaken til LMM?

 

hvis den spytter og hoster litt mer så burde den vel funke..

 

btw: hvor i landet bor du?

 

har en pent brukt LMM liggende siden jeg bytta min (uten at det var den som faktisk var feil) i fjor.. :)

x 91 Volvo 240

x 07 VW Golf V

x 97 Honda Accord

- 98 Volvo V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Ja... Eg trudde eg hadde fått fiksa problemet i sommar, men no har eg problemer igjen...

Eg har køyrt nokre tusen km sidan sist då eg skifta LMM og lambda m.m. frå biltema og alt virka som det skulle, men no lyser lambdasonde-lampa igjen og bilen vil ikkje gå lenger.

 

Det starta med at den drog litt dårlig frå lavt turtall ei stund før jul(trykte inn gassen og måtte vente litt før den kom skikkelig på 1. og 2. gir) men i litt fart gikk den omtrent normalt.

 

I går når eg skulle på jobb var det ikkje drag i bilen i det heile tatt og den fuska som berre pokker, men det er nedoverbakke fra der eg bur og etter å ha køyrt nokre hundre meter begynte den å gå meir eller mindre normalt igjen, men med ein del rykking og ujevn gange ved lave turtall/tomgang so eg kom meg på jobb, men no er det bom stopp og den vil ikkje starte.

 

Eg sjekka pluggane og dei var kolsvarte og fuktige av bensin og lambda var kolsvart so det er noko gale med tenningsystemet.

 

Dette er feilokodane eg får no:

 

1-2-1 Feil på signal fra luftmassemåleren,CHECK ENGINE lampe lyser

 

2-1-2 Feil signal fra syresensor (Lambdasonde),CHECK ENGINE lampe lyser

 

3-2-2 LH 2.4 luftmassemålerens rensefunksjon (avbrenning) fungerer ikke.

 

Kan høg lading, feil på hjernen e.l. vere noko som gjer at LMM og lambda går? Eller kan det vere ein anna feil som kan gje dei feilkodane som eg nevnte over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du finner ut av dette. Jeg har AKKURAT det samme problemet med min 91 mod, samme f motor. har skiftet lmm en gang før men skal prøve en gang til. nå går den i nødmodus og går greit nok men ikke optimalt og lamda lampa lyser. Har målt lmm og den ga riktig motstand på de pinnene den skulle. Har fått tips om at det kan være en av følerene/sensorene på systemet som kan gjøre det (vibrasjonssensor, tempføler...osv), har skjekket de fleste og ikke funnet noe feil :( lurer på om feilen kan ligge i hjernen.... til bilen altså... ;) Så jeg skal følge med på tråden! skal og gi en lyd om jeg finner ut av min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår