Gå til innhold

Noen tanker jeg har om volvo

Ranger emnet

high octane

Anbefalte innlegg

Hei.

Vil gjerne dele med dere noen tanker jeg har om volvo generellt, og spesiellt volvo 240.

Jeg har kjørt mange forskjellige biler både privat og i jobbsamenheng.

Har eid to volvo 240, og en volvo 740.

Når jeg skulle ha meg en bruksbil for et års tid siden, så tenkte jeg i nye baner og handla en mercedes.

Det sies jo at de bilene skal gå evig og tåle alt.

Det stemte ikke helt kan du trygt si.

Har pr. i dag en volvo 245GLT og mærca.

Mærca har det vært mye reparasjoner på.(merk:drivverk)

Den bilen ryr jo faan meg i fra hverandre, med bare litt hardt bruk.(2 bakakslinger og en girkasse)

Når bakakselen slo seg vrang på søndag, da tenkte jeg at nok fikk faan meg være nok!

Jeg går tilbake til volvo, og kommer ikke til å kjøre noe annet for å si det sånn.

Volvon min har gått nesten 380.000 og er tight og fin uten ulyder eller noen ting.

Rustfri er`n faan meg også enda.

Hvis det blir riktig dårlig føre og noe viktig skal gjøres, eller noen må ha legehjlp midt på natta, da er det den trofaste volvon som får ta turen.

Starter tvert i all slags vær, og gjør jobben uten å klage.

Det finnes flere grunner til at jeg elsker volvo 240 også.

Når det virkelig skal kjøres kan jeg ikke tenke meg noen annen bil.

Volvo 240 er myk og litt traust, men fy faan for en bil det egentlig er når man får opp dampen.

Nydelig balanse, og lett å kontrollere.

Man ser vel hva som hevdet seg en gang i tiden i både rallycross bakkeløp og bilcross, og jeg har ingen problemer med å skjønne hvorfor.

De gamle volvoene er vel et ganske omstridt tema for bilinteresserte.

Noen hater dem, mens andre elsker dem.

Noen mener de er de styggeste bilene som noen gang er laget, og at de er helt forferdelige biler.

har hørt folk kalt dem for harrybrakker, traktorer og lignende ting.

Kan komme av ren misunnelse?

Men en ting er sikkert, alle har et forhold til de gamle volvoene, og det sier vel sitt.

Skulle man være så uheldig å kræsje i en 200, 700, eller 900 serie, så stiller man egentlig ganske stærkt vil jeg tro, for det er solide biler tværs igjennom.

B23/230 motorene er nesten udødelige, og går egentlig forsåvidt helt greit.

Plokka fra hverandre en B23A motor som hadde stått i en taxi som hadde gått 823.000 en gang, og honemerkene i sylyndrene vistes enda...holdt på å få stallsjokk jeg.

Volvo 240 er vel kanskje det nærmeste vi kommer en norsk folkebil.

var i allefall sånn før i tida, men nå har vel volkswagen passat tatt over.

Kommer tl å bytte ut mærca med en volvo 240 i nærmeste framtid jeg i allefall.

Kjører heller skikkelig bil, så får jeg heller bruke noen desilitre mer på mila.

Gammelt ordtak:"hvorfor kjøpe ny bil, når du kan få en bruk volvo 240 for samme prisen?"

Noen bilder av biler jeg har/har hatt.

ikke noe spesiellt med dem, men alle har vært i BRA stand.

131_3167.jpg

131_3166.jpg

117_1767.jpg

117_1768.jpg

117_1769.jpg

130_3099.jpg

Kom med flere innspill og gjerne bilder da =)

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo er flotte biler.

Var på hytta og henta den ene bilen min her om dagen. Den ble avskilta og parkert for et år siden. Nå skal jeg ha den på veien igjen.

Satte inn batteriet, og vridde om nøkkelen og den starta med en gang. Var som om den var blitt parkert i går.

Må si jeg var ganske fornøyd når jeg kjørte hjemover. Hadde helt glemt hvor deilig det var å kjøre en original bil som ikke er stiv som faen og som ikke bråker i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle bilen min var god den. Tømte den for olje minst tre ganger og den gikk ok fortsatt den. B23A med rådebank som jeg hadde nesten 1 år eller noe.Fylte med mineral olje med litt girolje:p Ble kjørt ganske hardt og dro den ganske langt oppi turtall i 1-2-3 girene. Sladdet litt osv, gikk fortsatt den. Utrolig hvor sterke motorene og drivverket til gamle Volvo`ene er. Halvbroren min hadde en 245, motoren gikk ganske bra den og ikke noe tull med den, men det var dessverre rusta som tok den. Er usikker om den er i live enda, når han solgte den.

- Volvo 240 83`(Solgt)

- Volvo 245TIC 89`

-Member of VOLVOklubbenTrøndelag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men en volvo uten sevice er som en og annet bil vill jeg si. girkasser understell er karnskje holdbart. men motorene tåler ikke stort mer en alle andre uten service syns nå jeg.. da jeg ikke har hvert like heldig med mitt volvo valg. eller om det er vedlikeholdet som ikke duger.. rasa 2 motorer og en som har begynt og bruke olje nå.. kan jo være småtteri som skal til for og få den god igjen. men volvo er i grunn flotte biler ja.

2,3l med 16V og dobble gassere, retro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig med trådstarters innskriv. Har selv ei merce hjemme.

Forbanna søppel av en bil som er 10år nyere enn min egen volvo men alikavel har masse rust, elektronikk feil og bakakseler som knekker ved litt herjing.

Men kjørekomforten og motoren er helt suverene i disse bilene, men hva hjelper det med alle pissefeilene. :)

Ford sierra lider også av mye drivknute, hjuloppheng og hjullager syndromer.

Godt man har bil med stiv bakaksel. Eneste som holder i lengda.

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes 190 som du har, hadde verdens mest avanserte hjul-oppheng og var revolusjonerende i sin tid. Kjøre-egenskaper LANGT over noen orginal volvo noen gang har hatt, men det har sin pris.

Kjøper du en 190, så skal du vite at bakakselen er en av svakhetene ved disse bilene, fordi de som regel er dårlig vedlikeholdt, samt fôringer generelt blir fortere slitt.

Bakakselene på en std Mb 190 2,0i var det heller aldri meningen at man skulle børne med. (noen gang sett en std mb i et rally?)

MB W201, 123 og 124- bilene er en av verdens mest pålitelige biler, det viser enhvert bruktbilrapport.

Men volvo er selvsagt gode de og...men de bygger på Veldig gamle og "velkjente" prinsipper med stiv bakaksling, enkel girkasse og motor, minimalt med luksus og aller helst mest mulig plast:) men kvalitetsfølelse, moderne interiør, kjøre-egenskaper og nytenking, så er det bye,bye volvo.

For all del, kjører volvo selv...men jeg har respekt for hva MB klarte å rulle ut av tyskland før den første C-klassen kom...etter det har det gått rett til helvete :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker godt gamle jordebilen min også... Den stod ute en hel vinter, når våren kom så tok jeg med ett batteri, satt det i og bilen starta med ett...

Samme med vinterbilen jeg hadde nå, også det en 240. Den starta uansett hvor kaldt og jævlig det var uten motorvarmer.. Den frakta med 1700mil under konstant mishandlig og runda 450K når jeg taua den hjem ved kjøp...

Så kom ikke her å klag på volvo... hehe

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes 190 som du har, ha... :)

Var ikke lenge etter før volvo hadde Multilink selv på sin 700 serie.

Volvo hadde nå også en del fler biler enn 240 på 80 tallet.

240 var jo en bil fra 70 tallet.

300 serien var mer sportslige biler som hadde bedre kjøre egenskaper enn 200.

700 serien med multilink kommer også bra ut, men alikavel så fungerer den stive akslingen nesten like bra etter å ha studert biltester fra 80 tallet hvor dem sammenliknet dette.

men helt klart. Mercedes hadde tidligere et nyere utviklet understell som er utrolig komfortabelt å kjøre med.

Men det er et svakt understell i forhold.

Men er uenig i at mercedes brukte mindre plastikk i bilene.

Mener det stikk motsatte jeg men.

Og volvo var kjennt som luksus klasse da dem hadde mye utstyr i bilene lenge før di fleste andre bilmerker.

Kvalitetsfølelse har alltid volvo klart seg høyt, men altså dette varierer jo fra person til person. Jeg snakker i helhet nå.

Jeg har vanskelig for å finne meg til rette i en toyota eller hyundai uansett hvordan dem ser ut. For meg føles dem som blikk med tupperware plastikk. :)

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sicarlse
Hei.

Skulle man være så uheldig å kræsje i en 200, 700, eller 900 serie, så stiller man egentlig ganske stærkt vil jeg tro, for det er solide biler tværs igjennom.

FØR:

DSC00102.jpg

ETTER:

13.jpg

bilen er en smule rammeskeiv enda:(

tok meg 2 dager å rette ut alt det kosmetiske.. fantastisk bil:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den enkleste måten å få en kvalitetsfølelse av, er å prøve å slenge igjen døra. På en mercedes i ok stand, hører du bare et klunk. på en volvo i ok stand hører du "skrangle"-lyder..hehe, det er det jeg mener med kvalitetsfølelse, men dette varierer jo fra bil til bil:)

MB 190 var en billig sport-mercedes... akkurat som en volvo 300-serie. En E-klasse var "mid-class" bilen, og var (og fremdeles er) kjempebiler. Spesielt diesel-doningene... En 1990 mb 300TDT er en sinnsykt populær bil i dag...begynner nesten å gå opp i pris igjen. det er MYE, mye mer attraktiv bil enn noen volvo på 1990 noen gang har vært, og det er neppe uten grunn:)

Men,men... vi kan diskutere dette i evigheter...hehe, det er bare litt naivt å si at en MB er en dårlig bil kontra volvo pga ett enkelt-tilfelle av en bil:) Men det er ikke å legge under en stol at volvo har overdimensjonert det meste...heldig vis for min del, ellers hadde jeg knekt et par bakakslinger selv ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den enkleste måten å få en kvalitetsfølelse av, er å prøve å slenge igjen døra. På en mercedes i ok stand, hører du bare et klunk. på en volvo i ok stand hører du "skrangle"-lyder..hehe, det er det jeg mener med kvalitetsfølelse, men dette varierer jo fra bil til bil:)

Det er ordentlig lyd dersom man har friske pakninger og ikke vindusheis og slitne dørlåser som slenger inni der.

Men,men... vi kan diskutere dette i evigheter...hehe, det er bare litt naivt å si at en MB er en dårlig bil kontra volvo pga ett enkelt-tilfelle av en bil:)

Det er ikke et enkelt tilfelle at stikkakslinger ryker på disse.

Det skjer stadig støtt når disse bilene blir kjørt litt hardt.

Rust kan jeg finne rundt hjulbuer og kanaler samt bak hovedlyktene på alle w124 biler jeg kikker på.

Kjørekomfort og evighetsmotoren er det eneste jeg har god tillit til på disse bilene. Setene blir man fryktelig sliten av å sitte i på langturer.

Allt for myke. Kløtsjen, brems og gass kan kun brukes uten sko. Har man selskaps sko eller andre brede sko så får man dem ikke mellom. hehe :D

I 1990 hadde volvo biler som 960 og 850 som var helt andre biler.

Må ikke bare tenke 240 og 740 hele veien ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo 2\7\9 serie er kjempe biler volvo 2\7 serie var 80 tallets beste biler sammen med mercedes w123.

Har hatt en del volvoer å mercedeser, kall meg orginal men fortrekker en gamal 240 uten servo en en mercedes w124 fra 86 åoppover. Volvo 240 er bare en konge bil heilt grei komfort,driftsikker,billige deler osv det er noen med 240 så gjør jeg aldri blir lei av dei å ser meg altid etter en ny i annonser å osv.

Selv om jeg nå har 2 mercedeser en 190 å en 300td 82 mod så Skal jeg tilbake til 240 så fort jeg finner den rette.

Men en ting er sikkert skal aldri selge mercedes 300en min den hører til i samlinga med volvoen jeg leter etter:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante betraktninger her - etter min smak!

Angående 240 som "folkebil" - som illustrert i sitatet "hvorfor kjøpe ny bil, når du kan få en bruk volvo 240 for samme prisen?", var de ikke akkurat billige i sin tid, selv om det er lett å glemme nå etter mange år, når de strengt tatt til og med har passert sitt høydepunkt i ungdomsbilmiljøene... Men i Sverige passer vel betegnelsen folkebil bedre - akkurat som "alle" de andre Volvoene ble bestselgere og "folkefavoritter" etter tur, f eks 740, 940, 850, V70.

Et evt "Harrystempel" må vel knyttes til slike ting som gjøres av mange brukere på dette forumet. ;) Og dette er en prosess som Volvobiler har vært gjennom i generasjoner. Hvis man ser hvilken status Volvo har vært solgt med i mange andre land, som f eks USA, blir bildet annerledes.

Jeg er av dem som er prinsipielt fornøyd med min 240 slik den er. Den er alt i alt såpass behagelig at jeg får leve med at den ikke alltid kjennes helt klistret på veien hvis jeg kommer fort inn i en sving... Hva gjelder kvalitetsfølelse, er det nok mer metall-lyd når man smeller igjen dørene på 240en enn på en MB, men i hvert fall på min er dørene fri for skrangling og det klarer seg med å smelle igjen uten å ta hardt i. Jeg får inntrykk av presisjon. Det som trekker ned på kvalitetsinntrykket, er at det knirker en god del i plastelementene i dashbordet og deromkring.

Jeg aksepterer min bil med sine åpenbare begrensninger - den er en samling velprøvd 60-70-tallsteknologi, oppdatert etter behov. Innenfor sine begrensninger mener jeg at den er svært bra. Jeg har etter alt å dømme et godt, pent behandlet eksemplar. Jeg vet at bilen tåler mye, men jeg kjører den likevel stort sett som om den tåler lite. Derfor har jeg ikke hatt behov for å gjøre noe vesentlig med den annet enn å fylle bensin - og jeg gambler ikke med oljeskift. Jeg tror jeg kan ha denne bilen i mange år ennå.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo 240/740 er vel i dag blitt en ekte harrybil.

Kommer ikke bort fra det.

Men, de er så mye mer enn det.

Det er veldig gode biler, på tross av alderen.

Kanskje litt trauste og gammelmodige, men kan faan meg bli råskinn hvis det skru`s litt på dem =)

Hevder seg den dag dag i dag i motorsportsammenheng, og det er ikke dårlig for biler som ble tegnet og konstruert på 70-tallet, med dertilhørende teknologi!!

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider