Gå til innhold

Prosjekt Adam Alkis

Ranger emnet


magnul

Anbefalte innlegg

De som påstår at originale slanger og o-ringer ikke tåler sprit vet som regel ikke hva det prater om, evt. så blander de med metanol som er langt mer aggressivt. Jeg har undersøkt det jeg har funnet av kompabilitetstabeller for plast- og gummimaterialer, og har fortsatt til gode å finne en polymer som tåler bensin men ikke etanol.

Unntaket er rævgamle slanger som har blitt morkne, men som fortsatt holder tett fordi sprekkene er tettet igjen av avleiringer. De vil kunne løses i etanol, og følgelig virker det som om slangene ikke tåler etanol.

Bensin smører ikke noe nevneverdig det heller. Pumpa virker fortsatt. Skulle den ta kvelden er jo spørsmålet om den har gjort det pga alderen eller pga spriten.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Motronic 1.5 er veldig tolerant for sprit, så det er mye mulig den klarer å gå ukonvertert. Du bør dog sjekke at forbruket øker rundt 30%, hvis ikke går den magert. Kan jo sjekkes ved å koble et voltmeter til lambdan også.

 

Kan være greit å bytte bensinfilter etter 100-200mil. Spriten kan løse opp mye gammel drit som setter seg i filteret.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei igjen! Ser ut som du har peiling på E85!

 

Du forteller at du valgte AutoFFV fra Abcesso, til ca. 3500 kroner, og er tydeligvis fornøyd med det.

 

Hva tror/mener du om svenske FlexiTune og deres FlexiTune AutoX4? Prinsippet den kjører etter ser jo identisk ut, logikken den samme, og de skal tydeligvis ha 875,- +moms =~ 1100 kroner.

Endret av hoppsann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Ser ut som du har peiling på E85!

 

Du forteller at du valgte AutoFFV fra Abcesso, til ca. 3500 kroner, og er tydeligvis fornøyd med det.

 

Hva tror/mener du om svenske FlexiTune og deres FlexiTune AutoX4? Prinsippet den kjører etter ser jo identisk ut, logikken den samme, og de skal tydeligvis ha 875,- +moms =~ 1100 kroner.

 

Det skal være bra saker det. FT sequential og X4 fantes ikke da jeg konverterte, så de var ikke aktuelle. FT er helt fint hvis du er komfortabel med å kutte litt i ledningsnettet.

 

Jeg lurer på å konvertere drittbilen (riskokeren i .sigen) også. Da står det mellom FT og denne saken:

http://www.etanoldax.se/sidor/start.html

 

Litt mer avansert, men har ulempen at den leveres som kretskort uten boks rundt.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Da har jeg tatt et tåredryppende avskjed med Adam og kjøpt meg en traktor (Astra CDTI) i stedet. Greit med litt mindre og snålere bil når jeg kjører borti 30k i året.

 

Jeg koblet av spritboksen før jeg leverte inn bilen, så den er muligens til salgs hvis noen er interessert.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sendte den til skroting, altså? For ellers ville jeg vel trodd at det var salgsfremmende med multi-fuel?

 

Hvorfor setter du den ikke på nybilen?

 

Nei, leverte den inn som innbytte til litt over skrotpris hos forhandleren. Kunne sikkert fått mer penger hvis jeg hadde solgt selv, men orket ikke maset.

 

Litt vanskelig å sette en spritboks på en dieselbil. Mulig jeg prøver å sette den på mazdan jeg har, men mistenker at den har densokontakter i stedet for bosch EV1.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, diesel. Kan ikke biler jeg, jeg har INGEN ide om hvilken bil du har kjøpt (og er ikke interessert nok til å google opp den modellen heller) - jeg liker derimot teknikk.

 

Hva betyr det siste poenget ditt? Jeg har i det siste sett "Denso" som ett navn ift. vanlig nøkkelsystem hos Toyota, da ift. "Valeo" som min Toyota Carina har. Hva er Densokontakter ift. Bosch EV1?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, diesel. Kan ikke biler jeg, jeg har INGEN ide om hvilken bil du har kjøpt (og er ikke interessert nok til å google opp den modellen heller) - jeg liker derimot teknikk.

 

Hva betyr det siste poenget ditt? Jeg har i det siste sett "Denso" som ett navn ift. vanlig nøkkelsystem hos Toyota, da ift. "Valeo" som min Toyota Carina har. Hva er Densokontakter ift. Bosch EV1?

 

Det står da CDTI i første posten min;)

 

Det er snakk om dysekontaktene. Se f.eks her:

http://www.connectorsfast.com/whichones.html

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår