Gå til innhold

Prosjekt Adam Alkis

Ranger emnet


magnul

Anbefalte innlegg

Nå har Adam levd ett år og 20000km som alkoholiker. Motoren er i bedre form enn noen sinne, men rusten kommer krypende:(

Var på EU i går og fikk 2'er på knekt bakfjær og slitt hjelpesnekke. Noen som vet en bra kilde til billige bakfjærer? Opel skulle ha 2200 for uoriginale og toppet med 1400 for hjelpesnekka (koster drøye 400 på carparts, men de har ikke fjærer ser det ut til).

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ikke så mye jobb nei. Det må du da skjønne når jeg har klart det. Man har ca. 3 muligheter:

1)Større dyser (dumt i Norge siden man da bare kan fylle sprit)

2)Høyere drivstofftrykk (kan være hardt for pumpa, trøttsomt, men mulig å tanke bensin)

3) Piggyback-system. Elektronisk sak som kobles mellom dysene og ledningsnettet og forlenger dysepulsen. Piggybacksystem til V6 er noe dyrere enn 4syl, men gidder du å bruke ebay kan du få det til OK pris. Konverterte nettopp en 5syl volvo 850 med en AutoFFV for 6sylindre.

 

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/6-Cylinder-Ethanol-E85-Conversion-Kit-Made-In-Brasil_W0QQcmdZViewItemQQ_trksidZp3286Q2em14Q2el1318QQhashZitem320272575236QQitemZ320272575236

 

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/KIT-DE-CONVERSION-ESSENCE-BIO-ETHANOL_W0QQcmdZViewItemQQ_trksidZp3286Q2em20Q2el1116QQitemZ160222590871

 

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Ethanol-Conversion-Kit-6-Cylinder_W0QQcmdZViewItemQQ_trksidZp3286Q2em20Q2el1116QQitemZ360038301320

 

Ellers kan du jo hive inn MS i bilen :)

 

 

Har knapt nok tenkt tanken på brukte fjærer, men det er kanskje fornuftig. Adam lever jo sikkert bare 2-3 år til. Er det mye jobb (eller i det hele tatt mulig) å bytte dem selv hvis man ikke har lift? Trodde kanskje at V6 hadde andre fjærer enn 2liter'n?

 

Edit: Du kan selvsagt blande inn E85 uten konvertering. 90-tallsbiler med Motronic pleier å kunne tåle ganske mye. Begynn med 30% innblanding og prøv deg frem oppover. Vil tippe bilen din klarer minimum 50%, kanskje opp i 70-80%.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jekker den opp.du skrur av hjulet, spenner opp fjær klemmer på den gammle fjæra, tar ut gamle fjæra . tar av fjærklemmene, skur dem på den nye fjæra og setter den inn. gjort på 10min på en side. cirkus

 

Skrev sæther til meg, har tenkt å gjøre den jobben imorra selv, høres ikke vansklig ut :D

 

å takk til sæther nok en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. NAF-mannen sa at jeg skulle løsne skruen nederst demperen og slippe ned bærebrua(?). Så bare litt slitsomt ut med pitteliten garasjejekk. Skal se om jeg får lånt meg fjærklemmer hvis det gjør jobben lettere.

 

Er det noe sånt man skal bruke?

http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=503&iItemId=82497

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode greier. Gidder du å ta et par bilder underveis og fortelle hvordan det gikk? Hadde vært til god hjelp. Klarer jeg å få fjærene ut av verden er det bare hjelpesnekka igjen:)

 

Forresten hadde jeg så bra avgassverdier på EU at de ikke gadd å sjekke avgass på forhøyet tomgang. Etanol anbefales til alle som sliter med avgassverdiene :-)

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode greier. Gidder du å ta et par bilder underveis og fortelle hvordan det gikk? Hadde vært til god hjelp. Klarer jeg å få fjærene ut av verden er det bare hjelpesnekka igjen:)

 

Forresten hadde jeg så bra avgassverdier på EU at de ikke gadd å sjekke avgass på forhøyet tomgang. Etanol anbefales til alle som sliter med avgassverdiene :-)

 

Klart kan jeg det, skal ta det imorra utpå dagen tenker jeg. Laster de opp i tråden min. hahaha, får jeg stab stag foringene og disse fjærene blir det EU på meg også :p

 

Skal lese igjenom tråden din engang til nå i kveld. Har skikkelig lyst å gjøre det samme. Har det noe å si på km stand når man konverterer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes intresangt ut, skal prøve og helle på litt e85 på 3.0 12v på senatoren først :) prøve det først, hvis du går litt tilbake i den gamle omega tråden min eller den jeg har nå finner du bilder på hvordan jeg har gjort det med fjørene bak "bilder". veldigt enkelt i grunn.

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har Adam levd ett år og 20000km som alkoholiker. Motoren er i bedre form enn noen sinne, men rusten kommer krypende:(

Var på EU i går og fikk 2'er på knekt bakfjær og slitt hjelpesnekke. Noen som vet en bra kilde til billige bakfjærer? Opel skulle ha 2200 for uoriginale og toppet med 1400 for hjelpesnekka (koster drøye 400 på carparts, men de har ikke fjærer ser det ut til).

 

 

hei! har 2stk framfjærer og 2 stk bakfjærer orginale selges rimelig!

gi meg PM hvis det er av interesse!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. NAF-mannen sa at jeg skulle løsne skruen nederst demperen og slippe ned bærebrua(?). Så bare litt slitsomt ut med pitteliten garasjejekk. Skal se om jeg får lånt meg fjærklemmer hvis det gjør jobben lettere.

 

De fjærklemmene jeg brukte var litt for store, så jeg gjorde det uten. Skru av demperen nede, løsne festet for stabstaget, få noen til å trå på bærebrua for å få den nok ned, ta ut fjæra.

'99 BMW 520iat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har Adam levd ett år og 20000km som alkoholiker. Motoren er i bedre form enn noen sinne, men rusten kommer krypende:(

Var på EU i går og fikk 2'er på knekt bakfjær og slitt hjelpesnekke. Noen som vet en bra kilde til billige bakfjærer? Opel skulle ha 2200 for uoriginale og toppet med 1400 for hjelpesnekka (koster drøye 400 på carparts, men de har ikke fjærer ser det ut til).

 

 

 

Ring å hør på

Bilutstyr Hønefoss

 

tlf: 32 17 18 00

Kjør hardt, kjør stil med Audi uten tvil!!!

 

Audi 90 2,2 10V

Omega B 2,0 16V "Prosjektbil" (Solgt)

Ford Granada stv 87mod "langtids prosjekt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart kan jeg det, skal ta det imorra utpå dagen tenker jeg. Laster de opp i tråden min. hahaha, får jeg stab stag foringene og disse fjærene blir det EU på meg også :p

 

Skal lese igjenom tråden din engang til nå i kveld. Har skikkelig lyst å gjøre det samme. Har det noe å si på km stand når man konverterer?

 

Det er begrenset hvor mye som står i tråden min, men jeg har en tråd på etanol.nu også. I tillegg finnes det mye annen fornuftig informasjon der.

 

Km-stand spiller ingen stor rolle, men motoren bør jo være i OK stand.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår