Gå til innhold

bass i 240?

Ranger emnet


Gjest sicarlse

Anbefalte innlegg

Gjest sicarlse

noen som har noen tips til hvordan å få god bass i en volvo 240?

vurderer å ha 2x12 eller 2x10 baki... så helst at kassa passa oppå den lille forhøyningen opp mot baksetet.

 

vet enda ikke hvordan subber som skal brukes, bare at det blir 10 el 12". det er også en sånn skiluke port mellom baksete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo et par alternativer.Du sier at kassa skal passe oppå forhøyninga,så da regner jeg med der er 240 sedan du har(?)

Du kan jo ha elementene vendt fram for og en port der den luka du snakker om er,det er vel en sånn armlen sak? Da skal du vertfall få go lyd i baksete,usikker på hvordan det vil låte frammi.Anna alternativ er å ha rør i topp av kassa å inn igjennom hatthylla.

1xStroker 15" (+BF7501)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en tur innom her

å se hvordan jeg har gjort det. Det er ikke den mest ideele løsningen ettersom jeg burde ha snudd kassa, og ønsker du bassport så bør denne gå opp igjennom hattehylla. Har mål på kassa om du trenger det, må rote litt rundt på pc'n hjemme men kan finne dem om du trenger.

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.eikensbilstereo.no/ har kasser på lager som er laget til 100% å passe volvo240. Bredde 1055mm + stoff og høyde 375mm +stoff. 2stk 12" mot seteryggen og bassrør kutter du selv der du vil ha dem opp i hattehyllen. Dette fungerer vanvittig bra og du slipper at det klirrer fra trunken. Kassens bakside blir da en sort flate rett ned fra under vinduet og du har "hele" plassen tilgjengelig for andre formål. Eller du kan bygge selv etter disse mål. Bare husk at ikke bassrør må komme i konflikt med magneten som du bruker et skikkelig element.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.eikensbilstereo.no/ har kasser på lager som er laget til 100% å passe volvo240. Bredde 1055mm + stoff og høyde 375mm +stoff. 2stk 12" mot seteryggen og bassrør kutter du selv der du vil ha dem opp i hattehyllen. Dette fungerer vanvittig bra og du slipper at det klirrer fra trunken. Kassens bakside blir da en sort flate rett ned fra under vinduet og du har "hele" plassen tilgjengelig for andre formål. Eller du kan bygge selv etter disse mål. Bare husk at ikke bassrør må komme i konflikt med magneten som du bruker et skikkelig element.

 

hehe... for å si det sånn så skrangler ikke kassa mi i bagasjen hvis det var det du hinta til, for den er slått inn med Gummiblyslegge, så den sitter kant i kant med platene ja, i tillegg så slo jeg inn to kiler for at den skulle sitte helt 100%klint til metallet.

 

Når det gjelder ferdig kasse, bygg heller kasse selv etter de samma måla om du har mulighet til det.

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi har sett som et problem er at ved å ha bassene bakover så får du en mindre definert og treg bass da det blir vanskelig for bassen å komme seg inn i bilen der du vil ha den. I tillegg får du etter min mening mindre bass og det store trykket i trunken får lokket og skilt osv til å klirre villt.( kassen er tung og skranger ikke) Kassen koster rette over tusenlappen så det koster nesten like mye for materialer, terminaler stoff osv, men er jo helt klart rimeligst å bygge selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sicarlse

skal si det var greie svar:) for å lage det minst mulig komplisert for meg sjøl, tar jeg å kjøpe ei kasse tror jeg.. et utrent øre vil vel ikke høre stor forskjell? en kompis har den løsningen der han kjører refleksrørene opp i hattehylla. syns det spilte greit jeg.

 

men zyrex: hvordan får du noe særlig trykk inn i bilen da? vil ikke det meste av lufta trykke mot baken?

 

tror jeg går for den løsninga med å kjøpe kasse... kommer litt ann på regnestykket.

 

jeg får billig mdf på Monter Randesund. vil det lønne seg å få en kompis til å snekre kassa for meg da eller?

 

jeg klarer ikke snekre ei kasse uansett.. klarte ikke lage en sikringsboks på 10x20cm ei gang:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sicarlse
http://www.eikensbilstereo.no/ har kasser på lager som er laget til 100% å passe volvo240. Bredde 1055mm + stoff og høyde 375mm +stoff. 2stk 12" mot seteryggen og bassrør kutter du selv der du vil ha dem opp i hattehyllen. Dette fungerer vanvittig bra og du slipper at det klirrer fra trunken. Kassens bakside blir da en sort flate rett ned fra under vinduet og du har "hele" plassen tilgjengelig for andre formål. Eller du kan bygge selv etter disse mål. Bare husk at ikke bassrør må komme i konflikt med magneten som du bruker et skikkelig element.

 

hmm. skal ha doble 12". fant ikke den kassa på nettbutikken dems? desutten er det vel vanvittig dyrt med frakt til krsanD?

 

edit; hørte anlegget til kameraten min, så jeg vil ha elementene vendt mot seteryggen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm. skal ha doble 12". fant ikke den kassa på nettbutikken dems? desutten er det vel vanvittig dyrt med frakt til krsanD?

 

edit; hørte anlegget til kameraten min, så jeg vil ha elementene vendt mot seteryggen!

 

Det er nok lurt å montere kassa med elementene pekende mot seteryggen ja, men husk å ta vekk sponplata som ligger på baksiden av seteryggen (inne i bagasjeromet) hvis ikke så vil denne ligge å vibrere no vanvittig.

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal si det var greie svar:) for å lage det minst mulig komplisert for meg sjøl, tar jeg å kjøpe ei kasse tror jeg.. et utrent øre vil vel ikke høre stor forskjell? en kompis har den løsningen der han kjører refleksrørene opp i hattehylla. syns det spilte greit jeg.

 

men zyrex: hvordan får du noe særlig trykk inn i bilen da? vil ikke det meste av lufta trykke mot baken?

 

tror jeg går for den løsninga med å kjøpe kasse... kommer litt ann på regnestykket.

 

jeg får billig mdf på Monter Randesund. vil det lønne seg å få en kompis til å snekre kassa for meg da eller?

 

jeg klarer ikke snekre ei kasse uansett.. klarte ikke lage en sikringsboks på 10x20cm ei gang:D

 

Det finnes ikke noe sånnt som en universal kasse til 2x12" spesiellt ikke hvis den skal være portet... Du må nok lage selv, eller få noen til å lage en... så får du en kasse som passer til elementene dine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere sjekka linken, så ser dere at jeg har montert bassporten inn i skiluka, så får trykket inn i kabinen der. Fungerer utmerka! Masse godlyd inn i bilen og god rumling.

 

Sjekk bildene ;)

- Volvo V70 '05 2.0T

- Volvo 240 '83 B23A/M46

x Nissan Sunny 1.6 SLX

x Suzuki RMX '04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sicarlse
Det er nok lurt å montere kassa med elementene pekende mot seteryggen ja, men husk å ta vekk sponplata som ligger på baksiden av seteryggen (inne i bagasjeromet) hvis ikke så vil denne ligge å vibrere no vanvittig.

 

den sponplata, har den noen betydning for noe som helst egentlig?

 

 

cossie: har fint lite specs på elementene jeg skal bruke foreløpig. det står ikke hvilket merke det er ei gang. vil da tro jeg kan være like heldig med ei kjøt kasse som med ei jeg mekker sjøl? vet ikke kravene for hvor mange liter det er på elementene ei gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den sponplata, har den noen betydning for noe som helst egentlig?

 

 

cossie: har fint lite specs på elementene jeg skal bruke foreløpig. det står ikke hvilket merke det er ei gang. vil da tro jeg kan være like heldig med ei kjøt kasse som med ei jeg mekker sjøl? vet ikke kravene for hvor mange liter det er på elementene ei gang.

 

sponplata er vel bare der som litt støy, demping og isolasjon mellom kupeèn og bagasjerommet. Jeg har kjørt uten den i 2år nå å kan vel ikke si at jeg savner den.

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere sjekka linken, så ser dere at jeg har montert bassporten inn i skiluka, så får trykket inn i kabinen der. Fungerer utmerka! Masse godlyd inn i bilen og god rumling.

 

Sjekk bildene ;)

Er ingen ideel løsning da, har samma sjøl å da blir den lyden (det frekvensspekteret) som kommer igjennom bassporten som dominerer bass lydbildet, dvs. man får et ganske ujamt lydbilde i bassen. Er bedre med elementet pekende mot baksetet.

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår