Gå til innhold

1.5 forgasser som ikke går!! hjelp!!

Ranger emnet


Helios

Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt en einser Jetta med 1.5 motor. (JB motor)

 

den snurrer som faen på starteren.. men starter ikke.. virker på en mpte som den ikke får bensin.. filteret fylles nemlig ikke opp.. det som bekymrer meg er at det er en leksja på forgasseren ser det ut til.. er ihvertfall noe bensin som har dryppet ut der..

hjeeelp.. hva er feil.. noen gode tips? bilen burde helst vært oppe og i gang innen fredag.. heh

oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har man kikket og prøvd litt.. bilen starter ikke når den får startgass heller.. ikke antydning til tenning.. så da er det vel kanskje ikke det at den ikke får bensin..

oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ut en av pluggene og legg den mot gods(altså et sted hvor det er jord f.eks blokka).

Snurr den på starteren og sjekk om det er gnist.. (gnisten skal være blå og tydelig).

Hvis det ikke er gnist, kanskje du har gæærn tenning.

I verste fall kan det være registeret ditt som er feil..

Prøv å sjekke at reg.reima er som den skal være først.

Hvis ikke.. har du problemet der.

Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har tenkt tanken på registeret jeg også.. det har isåfall skjedd på vei hvem fra Drøbak.. men saken er at den delen av motoren har jeg ikke nok peil på til å gjøre det sjøl :(

 

mistenker STERKT at det er reg rema som har fucka.. er motoren noe å ta vare på lenger da? kan den ha klart seg? eller må jeg ha ny motor.. og dermed også enda en bil ;P så jeg har bruksbil mens jeg bytter motor og dritt

oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bilen gikk da du fikk den?

Hvis reg.reima har røket, da kan du ha et problem.

Prøv å fjerne kamkåpen, og sjekk. Reima skal være ganske slakk for å hoppe over.

Å stille registeret riktig på disse bilene er ikke store jobben egentlig. Men det kan lønne seg å være to første gangen.

Hvis du fjerner kamkåpen først og sjekker.

For å stille reg.reima. gjør følgende:

 

1.Det sitter en propp på girkassa (som regel grønn). Fjern denne.

2.Bruk ei skralle med 19mm pipe og drei motoren rundt via 19mm skruen som holder fast kamdrevet i kamakselen.

(dette går ikke hvis reg.reima er røket.)

3.Drei motoren til du finner et hakk i svinghjulet(rett ved siden av en tapp du bruker til å stille tenninga.

4.Sjekk at hakket i svinghjulet står rett ovenfor pila som du kan lokalisere, hvis du kikker inn i det hullet det blir etter at du fjerner proppen i punkt 1.

5.Nå er sylinder nr 1. altså den nærmest reg.reima på ØDP. eller øvre dødpunkt.

6.Ta av fordelerlokket og sjekk om rotoren står mot den pluggledningen som går til sylinder nr.1

7. På kamdrevet har du en liten prikk(på begge sider, men du skal bruke det som er på innsiden, altså mot sylinder nr.1. Dette skal nå befinne seg på høyde med skruen til topplokket.(ikke den bakre skruen, men den foreste.

 

8.Hvis alt dette stemmer så stemmer også registeret ditt, men hvis dette ikke stemmer gjør følgende:

 

9.Skralle med 15mm langpipe, evnt. en fastnøkkel. løsne strammehjulet til regreima. Dette sitter rett under kamdrevet.

10.Ta register reima forsiktig bort fra kamdrevet.(pass på at merkene i punkt 4. står rett ovenfor hverandre og at rotoren i fordeleren står som i punkt 6.

11.Bruk skralle og 19mm pipe og drei kamdrevet til merket bak på drevet, stemmer med topplokksskruen.

12.Pass på at alle merker stemmer, før du setter reg.reima forsiktig på plass på kamdrevet igjen.

13.Bruk ei segeringstang i de to hullene i strammehjulet og vri dette med klokka til du kan vri reg.reima ca. 90grader mellom tommelfinger og pekefinger på den lengste siden, altså den som går mellom kamdrevet, forbi dynamoen og ned i den undre delen av kamkåpen.

14.Bruk skralle med 15mm langpipe, eller fastnøkkel og stram mutteren til strammehjulet.

(til punkt 13 og 14 lønner det seg å være to.

15.Sjekk at alle merker stemmer, og putt tilbake fordeler lokk og propp til girkassa.

16.Fire her up:D

 

Veit ikke om det blei så lett å skjønne det men.. gjorde det så lettfattelig jeg kunne ;)

Har du sjekka tenninga? At det er gnist på pluggene?

Lykke til!

Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår