Gå til innhold

9-5 spørsmål, og automatkasse-informasjon

Ranger emnet


Radial

Anbefalte innlegg

hei.

 

Fatter'n kikker på familiebil, og har fått tilbud på en 1998mod Saab 9-5 stv 2,0lavtrykker med 150hk og 200000 på telleren.

Det er Automatgir på denne bilen....er det noen spesielle svakheter ved den? Noe man må ha i bakhodet? Mye elektronikk som går skeis?

 

noe annet man MÅ passe seg for på 9-5'er på den årsmodellen?

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 200.000 km begynner turboen å ha sagt sitt. Dere må også sjekke om motoren er ombygd til ny-type veivhus avlufting!

08 Saab 9-3 1,9 TiD Vector

No real power - just turbo shit....

 

1950-65 boble ønskes kjøpt. Alt av interesse fra prosjekt, til strøken bil....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

såpass, så turboen ryker etter 200 000 selv om alt er orginalt og servicer er fulgt?

 

Ombygging av veivhusventilasjonen regner jeg med har blitt gjort dersom service er blitt fulgt? Ellers kan det jo være vanskelig å finne ut sånnt...hehe;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør og etter ulyder fra registerkjede, dyrt å bytte det! 20-30000 er visstnok prisen hos verksted..

 

Edit: Sjekk og om det er byttet tennkassett på motoren, da dette værtfall er garantisak på nyere 9-5`er.

Har vært litt problemer med de fabrikkmonterte tennkasettene..

 

tennkassetter?? wtf is that?

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 200.000 km begynner turboen å ha sagt sitt. Dere må også sjekke om motoren er ombygd til ny-type veivhus avlufting!

 

Turboen kan umulig gi seg etter bare 200.000!? Har jeg vanskelig for å tro på gitt. Er jo Garrett turboer (unntatt Aero).

- 1993 Saab 9000 Aero

- 1986 Mercedes E300 - Jobbil m/ manuell

 

- Kristoffer, Stcn N783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turboen kan umulig gi seg etter bare 200.000!? Har jeg vanskelig for å tro på gitt. Er jo Garrett turboer (unntatt Aero).

9-5en til faren min hadde nettopp fått ny motor da han kjøpte den fordi turboen hadde ryki og motoren hadde blitt kjørt tom for olje, og den hadde da gått 211.000km, det er også en 2,0t m/automat

'75 Saab 96 v4 Rallybil

'80 Saab 96 V4 Jubileum

'88 Saab 900 Aero

'90 Saab 900 Aero

'96 Saab 9000 Aero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstått. Turboen virker fin den.... ingen blårøyk. Tennkassetten ser dog Vedig som den kom i 1998...uten at jeg vet hvordan man ser noen særlig forskjell på "ny" og gammel type.

Veivhusventilasjonen var ikke så lett å se...så der ser jeg ingen ting:)

 

Deriomt... Når bilen er KALD, og det gjerne er under 15 grader ute, er den skikkelig tungstarta og praktisk talt Drukner i bensin, for det ryker Skikkelig SVART når den da tenner. Luftfilter og Plugger er bytta, men jeg misstenker en dårlig Temp-Sensor eller noe som trigger "kaldstarts"-dysa alt for tidlig eller noe.... Anyone Agree?

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan gjøre angående tennkassetten er å høre med ett saab-verksted om hvilket nr som skal være på de nye tennkassettene.

Det er ett nummer under tennkassetten som man kan lese av hvis man skrur av de 4 skruene som holder den fast.

Har hørt noe med at man ikke skal snu tennkassetten opp ned når den er tatt ut av bilen, kanskje det er noen her som kan bekrefte det?

Det kan du evt høre med saab om hvis du tar kontakt med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt noe med at man ikke skal snu tennkassetten opp ned når den er tatt ut av bilen, kanskje det er noen her som kan bekrefte det?

Det kan du evt høre med saab om hvis du tar kontakt med de.

Det er riktig, man skal være forsiktig med å snu og vende for mye på tennkasetten når man har den ute.

'75 Saab 96 v4 Rallybil

'80 Saab 96 V4 Jubileum

'88 Saab 900 Aero

'90 Saab 900 Aero

'96 Saab 9000 Aero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv på utkikk etter en 9-5, og kom over en 2001mod 9-5 2.0t.

Med automt. Hvordan er denne automaten egentlig? Er den fin å kjøre med eller? Eller dreper den litt gleden med denne motoren?

Hva slags funksjoner er det på den etc.? Har selv hatt automat på min forrige bil, dog en mercedes og den er jo dønn kjedelig da.

 

Bare lurer. Er den sprek fordi liksom.

 

 

Takker for svar.

2000 Audi A6 2.4 quattro

------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv på utkikk etter en 9-5, og kom over en 2001mod 9-5 2.0t.

Med automt. Hvordan er denne automaten egentlig? Er den fin å kjøre med eller? Eller dreper den litt gleden med denne motoren?

Hva slags funksjoner er det på den etc.? Har selv hatt automat på min forrige bil, dog en mercedes og den er jo dønn kjedelig da.

 

Bare lurer. Er den sprek fordi liksom.

 

 

Takker for svar.

 

Jeg er Imponert over fatter'n sin hvertfal. den girer kjeeempefint, merker nesten ikke gira over hodet. kassa har 3 funksjoner: Sport, Vanlig og Vinter...på sport flytter den grensa hvor den girer rundt 5000rpm, kontra 4000 på vanlig.

Motoren er en sprek 150hester... den er rett og slett veldig sprek! Men bruker litt bensin da... 0,7 til 0,8 på langkjøring, og 1,0 på by, men så er det en stor bil og.

kan anbefale bilen jeg ass.. hvertfal sålangt:)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår