Gå til innhold

Merke på støtdemper

Ranger emnet


Adrian N

Anbefalte innlegg

Har nå lurt lenge på hvilken dempere som står på bilen min.

 

Har spurt tidligere eier, men han viste det ikke.

Så bestemte meg i dag for å skru av for å finne ut hva som står på den, men klarer ikke finne ut hvilket merke det er!

Står ingenting på den, eneste som står er:

 

344056

FEI5

K Y B

 

Står også det at den er laget i japan, og at det ikke er så lurt å åpne eller varme den opp siden det er nitrogen i den. Hehe!

 

Noen som vet hvordan demper dette er?

 

Er det de orginale turbo demperene?

 

Foto0681.jpg

- 1981 Volvo 240

- 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler

- 1985 Mercedes Benz 300E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå lurt lenge på hvilken fjærben som står på bilen min.

 

Har spurt tidligere eier, men han viste det ikke.

Så bestemte meg i dag for å skru av for å finne ut hva som står på den, men klarer ikke finne ut hvilket merke det er!

Står ingenting på den, eneste som står er:

 

344056

FEI5

K Y B

 

Står også det at den er laget i japan, og at det ikke er så lurt å åpne eller varme den opp siden det er nitrogen i den. Hehe!

 

Noen som vet hvordan demper dette er?

 

Er det de orginale turbo demperene?

 

Tipper det er vanlige gassdempere av merke KYB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kyb er et veldig vanlig ettermakeds-merke... minst like kjent som Sachs, bare at Volvo aldri har brukt KYB som leverandør.

De fleste japser har KYB dempere orginalt.

 

Det er ikkenoe spesielt med "turbo"-dempere...740GL og 740 Turbo bruker faktisk akkurat samme demperene i Sachs-boka på jobben.

Derimot fjærene er det noe forskjell på... da Turbo er senka 15mm (eller noe) orginalt.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

turbo og GLT kommer vel med gass orginalt?

 

de demperne som er nevnt i godkjenningspapirene til volvo.. var det jeg fikk beskjed om når jeg skulle godkjenne min, og hadde bilstein istedenfor de andre..men til slutt forsto de at bilsteinene var et hakk å to bedre så da gikk det greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda...men hva volvo leverte bilene sine med i 1980 er vel egentlig ikke så veldig interessant, det var tross alt en DEL år siden..

 

Nå om dagen har hvertfal Sachs kuttet ut de fleste "turbo, glt og GL" demperene, og satt alle inn i en bolk.

Jeg brukte mye tid i Sachs sin støtdemper-bok, og 3 av de 4 demperene Volvo nevner i papira sine, refererer via overgangstabeller til helt standard Sachs Advantage gass-dempere for både GL,GLT og Turbo.

Den ene demperen var faktisk Olje også... så det er masse svada rundt dette.

 

Dette demper-greiene hos volvo er også så sinnsykt utdatert... Bestiller du dempere til en turbo, så koster det sikkert 300kr mer pr demper... mens du mest sansynlig egentlig bare får en universal 740-demper fordi Sachs ikke lager "egene" turbo-dempere lenger...:blunk:

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå lurt lenge på hvilken fjærben som står på bilen min.

 

Har spurt tidligere eier, men han viste det ikke.

Så bestemte meg i dag for å skru av for å finne ut hva som står på den, men klarer ikke finne ut hvilket merke det er!

Står ingenting på den, eneste som står er:

 

344056

FEI5

K Y B

 

 

Foto0681.jpg

 

 

 

Dette fant jeg om akkurat den demperen:

 

Støtdemper

Excel-G KYB/344056

 

 

Egenskaper

monteringssted bakaksel, to rør, gasstrykk, øye topp, øye bunn

 

Brukes på følgende biler:

Denne artikkel passer til følgende modellserie:

VOLVO

Modellserie Produksjonsår

fra - til

740 sedan (744) 08.83 - 08.92

 

740 stasjonsvogn (745) 08.85 - 08.92

 

760 sedan (704, 764) 08.81 - 07.92

 

760 stasjonsvogn (704, 765) 01.82 - 07.92

 

940 sedan (944) 08.90 - 12.94

 

940 stasjonsvogn (945) 08.90 - 07.95

 

940 II sedan (944) 08.94 - 10.98

 

940 II Stasjonsvogn (945) 08.94 - 10.98

 

960 stasjonsvogn (965) 08.90 - 07.94

 

960 II Stasjonsvogn (965) 07.94 - 12.96

 

 

altså, Det er en HELT standard gass-demper til stive bakakslinger for hele 700 og 900-serien.

 

håper dette gir noen svar..

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda...men hva volvo leverte bilene sine med i 1980 er vel egentlig ikke så veldig interessant, det var tross alt en DEL år siden..

 

Nå om dagen har hvertfal Sachs kuttet ut de fleste "turbo, glt og GL" demperene, og satt alle inn i en bolk.

Jeg brukte mye tid i Sachs sin støtdemper-bok, og 3 av de 4 demperene Volvo nevner i papira sine, refererer via overgangstabeller til helt standard Sachs Advantage gass-dempere for både GL,GLT og Turbo.

Den ene demperen var faktisk Olje også... så det er masse svada rundt dette.

 

Dette demper-greiene hos volvo er også så sinnsykt utdatert... Bestiller du dempere til en turbo, så koster det sikkert 300kr mer pr demper... mens du mest sansynlig egentlig bare får en universal 740-demper fordi Sachs ikke lager "egene" turbo-dempere lenger...:blunk:

 

 

jojo dette stemmer sikkert, men om ikke delenr stemmer overens, så veit du like godt som meg at de nissene på BT veldig sansynlig stiller seg på bakbeina.. menmen, problemet er uansett løst;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår